۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۲۸۹۸۳

نگاهی به رهنمود‌های رهبر انقلاب درباره سبک زندگی + دانلود

نگاهی به رهنمود‌های رهبر انقلاب درباره سبک زندگی + دانلود
ویژه نامه الکترونیکی سبک زندگی در کلام حضرت آیت الله خامنه‌ای در بردرانده سخنان و رهنمود‌های ایشان از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲ درباره آسیب‌شناسی سبک زندگی فعلی مردم است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای نسخه الکترونیکی سبک زندگی در کلام حضرت آیت الله خامنه ای را منتشر کرده است.

سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسأله ‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسأله‌  زبان، مسأله‌  کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخش های اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است».

اینها بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار جوانان و دانشجویان بجنوردی است که در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ ایراد شده است.

در این سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن گلایه از عدم پیشرفت کشور در این بخش حقیقی از تمدن و طرح ۲۸ پرسش آسیب‌شناسانه، راه‌اندازی نهضت بازخوانی و آسیب‌شناسی سبک زندگی فعلی مردم و گفتمان‌سازی حول این موضوع را خواستار شدند.

 فراتـر رفتـن از اخبـار و هیاهوهـای رسـانه ای روزمـره و داشـتن برنامـه و سـیر مطالعـات دینـی و اجتماعـی از جملـه توصیه هـا و تأکیـدات همیشـگی رهبـر معظـم انقـاب اسـامی در طـول سـالیان متمـادی بـوده اسـت.

از جملـه عرصه های می توانـد در مسـیر مطالعـات اسـامی افـراد گوناگـون بـه خصـوص  فعالیـن فرهنگـی - اجتماعـی و ... مـورد توجـه و اسـتفاده قرار گیـرد اندیشـه هایـی کـه مقـام معظم رهبـری بـوده و اصلی ترین مجـرای ظهـور و بروز ایـن افـکار نیـز بیانـات معظم له است.

پیشـخوان مبتنـی بر فهرسـت بیانـات پایـه و اصلـی رهبری در یک موضوع بـود که هر یـک از بیانات مربـوط به موضـوع نیـز دارای نمایـه  موضوعـی خاص خـود بود.  

گفتنی اسـت  جـزوات موضوعی پیشـخوان جهـت دریافت و  مطالعه مخاطبان آماده شـده اسـت.«جـزوات پیشـخوان» در قالـب  PDF آماده شده و شـامل بیانـات مختص به هـر موضـوع به صـورت مجزا و مشـخص است.

ساختار این کتاب:

این  ویژه نامه در بردرانده سخنان و رهنمودهای آیت الله خامنه ای از سال 1368 تا 1392 درباره آسیب‌شناسی سبک زندگی فعلی مردم همچون مسأله‌ زبان، مسأله‌  کسب و کار، رفتارهای  بشر در محل کار، دانشگاه، مدرسه، فعالیت سیاسی، ورزش و رسانه است.

عنوان های: اصلاح فضای زندگی با ارزش های اسلامی، سیره پیامبر(ص)، ترس دشمن از استقلال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حرکت به سمت حیات طیبه الهی و اسلامی، دعوت و جهاد، رفتار با مردم، ذکر و عبادت الهی سه صحنه مهم در زندگی پیامبر(ص)،پرورش مردم با خلقیات اسلامی؛ بزرگترین دستاورد نظام، پشتیبانی فرهنگ بر پایه‌های مستحکم و قوی، تضمین پییشروی کشور در همه‌ زمینه‌ها، امیرالمؤمنین(ع) اسوه تمام مسلمین است، «اخلاق شخصی» و «اخلاق حکومتی» پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) اسوه‌ای برای همه دوران زندگی، سبک زندگی بخش حقیقی تمدن اسلامی، آسیب شناسی سبک زندگی ایرانی اسلامی، قراردادن سبک زندگی منطبق با قرآن در این کتاب بررسی شده است.

برشی از این کتاب:

ما اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگوییم که هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است؛ این، محاسبه‌ی درستی است - این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید.

آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش هایی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است.

نگاهی به رهنمود‌های رهبر انقلاب درباره سبک زندگی در یک اثر + دانلود

البته ما در این بخش در کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. کارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینه‌ سیاست، هم در زمینه‌ی مسائل علمی، هم در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، هم در زمینه‌  اختراعات و از این قبیل،  در سرتاسر کشور انجام گرفته است. در بخش ابزاری، علی‌رغم فشارها و تهدیدها و تحریم ها و این چیزها، پیشرفت کشور خوب بوده است.

اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسأله‌ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسأله‌ی خط، مسأله‌  زبان، مسأله  کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ این ها آن بخش های اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.

تمدن نوین اسلامی در بخش اصلی، از این چیزها تشکیل می شود؛ اینها متن زندگی است؛ این همان چیزی است که در اصطلاح اسلامی به آن می گویند: عقل معاش. عقل معاش، فقط به معنای پول در آوردن و پول خرج کردن نیست، که چگونه پول در بیاوریم، چگونه پول خرج کنیم؛ نه، همه‌  این عرصه‌  وسیعی که گفته شد، جزو عقل معاش است.

 در کتب حدیثىِ اصیل و مهم ما ابوابی وجود دارد به نام «کتاب‌العشرة»؛ آن کتاب‌العشرة درباره‌ی همین چیزهاست. در خود قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که ناظر به این چیزهاست.

گفتنی است، علاقه مندان می‌توانند فایل پی دی اف ویژه نامه «سبک زندگی در کلام حضرت آیت الله خامنه ای» را از  فایل زیر دریافت کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

سبک زندگی در کلام حضرت آیت الله خامنه ای

میثم صدیقیان
ارسال نظرات