۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۲۹۲۴۲
رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح کرد؛

شبکه ملی اطلاعات اولویت مهم فضای مجازی

شبکه ملی اطلاعات اولویت مهم فضای مجازی
سردار جلالی با انتقاد از عملکرد شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر شبکه‌ ملی‌اطلاعات داشته باشیم، دیگر اجازه نمی‌دهیم که دشمن در امنیت کشور اختلال ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل، در برنامه جهان‌آرا با اجرای امیرحسین ثابتی به بررسی اینترنت ملی و تجربه موجود در سایر کشورها پرداخت، همچنین مهندس محسن غفاری مدیر پیامرسان ایتا به صورت تلفنی در برنامه حاضر شد.

ابتدا رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تاسیس اینترنت در آمریکا پرداخت و گفت: امریکایی‌ها وقتی که فهمیدند می‌توانند به وسیله اینترنت دنیا را کنترل کنند؛ از این مسئله برای کنترل و مدیریت کشورهای دیگر استفاده کردند.

وی افزود: احساس ترسی از ملی‌شدن فضای اینترنت است که امریکایی‌ها آن‌ را برخلاف امنیت‌ملی خودشان می‌دانند.

جلالی با اشاره به ملی شدن شبکه اینترنت در چین و کره جنوبی اظهار داشت: یکی از مزیت‌های اینترنت‌ ملی این است که مبتنی بر شبکه‌ ملی‌ اطلاعات افزایش سرعت دارد؛ علت این است که وقتی مبدأ و مقصد خدمات در داخل کشور باشد و شبکه‌های زیر ساختی کامل وجود دارد، تمام خدمات مبتی بر درخواست و انجام سرویس داخل کشور است و پهنای اینترنت جهانی را مصرف نمی‌کند.

 

شبکه ملی اطلاعات اولویت مهم فضای مجازی

 

وی عنوان کرد: اینترنت ارزان و با سرعت بالا، خدمات در دسترس، امنیت قابل تعریف و قابل توجه از جمله مزیت‌های اینترنت‌ملی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل به تولید شغل در فضای مجازی پرداخت و توضیح داد: وقتی در جایی شغل تولید می‌کند، باید ضمانت امنیتی داشته باشد و اگر آسیبی دید، مثلا سرقتی صورت گرفت؛ باید مرجع قانونی باشد. چون شبکه‌های‌ خارجی هیچ نماینده و تعهدی در ایران ندارند، بنابراین زیرساخت‌ها آزاد و رها می‌شود.

وی افزود: در اروپا با قوانین و مقررات، شبکه‌های‌ اجتماعی را کنترل می‌کنند؛ حتی خود آمریکایی‌ها در آخرین انتخابات‌شان قرارگاه امنیتی در فیسبوک گذاشتند تا آنها را کنترل کنند. تعدادی از دوستان هستند که از فضای موجود سود اقتصادی می‌برند، مثلا ورود پهنای‌ باند و محتوای‌ خارجی برای اینها درآمدزا است.

جلالی با توجه به نگاه‌های پوپولیستی خاطر نشان کرد: با وارد کردن ایرادهای اشتباه و همچنین وجود نگاه سیاسی پوپولیستی که راضی نگه‌داشتن مردم در سطح کم است، تاکنون مانع ایجاد شبکه ملی اطلاعات شده‌اند.

وی عنوان کرد: موضوع چهارم حاکمیت سایبری است؛ مقام‌معظم‌رهبری فرمودند که معماری جهان بر اساس تغییر فضای‌سایبر در حال تغییر است، وقتی فضا ولنگار باشد حاکمیت ملی ما نقض می‌شود و اصل امنیت برهم می‌خورد، برای همین ما نیاز به مدلی برای حاکمیت داریم.

 

شبکه ملی اطلاعات اولویت مهم فضای مجازی

 

سپس مهندس محسن غفاری در ارتباط تلفنی با برنامه جهان آرا خاطر گفت:با وجود آزاد بودن اینترنت برای ما، ماه گذشته اینترنت ما را قطع کرده بودند، همچنین مرکز ملی فضای مجازی برای ما 100 میلیون تومان بدهی ثبت کرد و این درحالی است که پیام‌رسان ایتا هنوز به مرحله سوددهی نرسیده است!

مدیر پیام‌رسان ایتا به یکی از علت‌های به سرانجام نرسیدن اینترنت ملی اشاره کرد و علت آن را عدم احساس مسئولیت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و عنوان کرد: مرکز ملی فضای مجازی به تببین درست این مسئله نپرداخته است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه به موضوع پهنای باند اشاره کرد و اظهار داشت: اگر یک دهم اندازه‌ای که به تلگرام پهنای‌باند داده شد به ایتا، سروش و... داده می‌شد؛ آنها پیشرفت می‌‎کردند. هیچ کشوری هر چقدر سهل‌اندیش باشد نمی‌آید افکار عمومی مردمش را در اختیار خارجی‌ها بگذارد.

وی افزود: اگر شبکه‌ ملی‌اطلاعات داشته باشیم، دیگر اجازه نمی‌دهیم که دشمن در امنیت کشور اختلال ایجاد کند.

سردار جلالی در پایان با انتقاد از عملکرد شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: من ارزیابی مثبتی از شورای عالی فضای مجازی ندارم، وقتی جمعی می‌خواهند در موضوعی تصمیم بگیرند باید شناخت واحد داشته باشند اما متاسفانه این شورا به صف‌کشی سیاسی تبدیل شده است و اگر تصمیمی گرفته شده خیلی خودش را نشان نداده است.

گفتنی است در پایان برنامه از ابوالحسن فیروزآبادی و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دعوت شد تا در برنامه جهان آرا حاضر شوند و پاسخگوی سوالات پیرامون شبکه ملی اطلاعات باشند. /882/ 504/

خبرنگار: محمدحسین کتابی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
ان شالله شبکه ملی اطلاعات زودتر فعال شود
2
0