۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۲۹۲۶۱
آیت الله شب زنده دار:

حق نداریم خود را در برابر دشمن ذلیل کنیم | مقاومت مطابق عزت اسلامی است

حق نداریم خود را در برابر دشمن ذلیل کنیم | مقاومت مطابق عزت اسلامی است
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه حق نداریم خود را در برابر دشمن ذلیل کنیم و تسلیم شویم، گفت: پذیرفتن کاری که از توان انسان خارج است مذلت او را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به درخواست امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق از خداوند برای دوری از کبر گفت: انسان برای دوری از کبر باید مراقبت های لازم را داشته باشد.

وی افزود: گاهی ممکن است که انسان به واسطه تحصیل علم و مقام تصور کند که از دیگران برتری دارد اما برای این که این توهم نادرست پیدا نشود یا از بین برود انسان باید از خود مراقبت کند و بداند که تنها خداوند متعال از جایگاه انسان ها اطلاع دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که از مؤمن اجازه ندارد خود را تحقیر و ذلیل کند، اظهار داشت: عزت حوزه های فراوانی در امور شخصی، سیاسی و اجتماعی دارد، اگر ملت شریف در برابر طواغیت می ایستند و تسلیم نمی شود، افزون بر این که امر الهی است، عزت اسلامی محسوب می شود چرا که ما حق نداریم خودمان را ذلیل کنیم و مستعمره کفار و دشمنان شویم.

وی در ادامه ابراز داشت: گناه انسان را نزد مردم و خدا به مذلت می کشاند، اینگونه نیست که گناهکار تنها عقوبت شود بلکه دچار خواری و مذلت نیز می شود، اگر انسان از خواری گناه به عزت و شرافت اطاعت الهی منتقل شود می تواند به غنا دست پیدا کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که حضرت امام و شهدا با عزت طاعت به عالی ترین مقام ها رسیدند، ادامه داد: اگر انسان به سمت طاعت الهی برود خداوند متعال انیس او خواهد شد و به هیچکس نیازی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: اگر به آموزه ها و احکام اسلامی عمل کنیم از مذلت دور خواهیم شد و به مسیر عزت و سعادت خواهیم رفت، مؤمن نمی تواند خواسته ای داشته باشد که سبب خواری و ذلت او شود؛ همچنین روحانیت باید جایگاه و شرافت خود را حفظ کند و نباید کاری انجام دهد که شأن روحانیت کاهش پیدا کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه تبیین عواملی که سبب ذلت انسان می شود، خاطرنشان کرد: گاهی انسان سراغ کارهایی می رود که از توان آن خارج است، اگر کسی توان کاری را ندارد و بر آن اصرار داشته باشد سبب اعتراض مردم و ذلت فرد می شود، بر اساس روایات این مذلت است که انسان متصدی کاری شود که از عهده اش بر نمی آید.

وی اضافه کرد: این روند سبب می شود که کار مردم زمین بماند و کار خراب شود، ضمن این که سبب خواری و ذلت فرد هم خواهد شد؛ همچنین انجام دادن کاری که عذرخواهی انسان را در پی داشته باشد مذلت است، البته اگر انسان عذر بخواهد کار درستی است اما نباید کاری کند که به عذر خواستن ختم شود.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که اگر انسان کاری کند که مبتلا شود سبب مذلت خواهد شد، گفت: اگر انسان خود را مبتلای به بلا کند به دیگران محتاج خواهد شد و باید به دیگران رو بزند و خود را خوار کند.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
مقاومت مبتنی بر گفتمان انقلابی یا تسلیم در برابر دوگانه مذاکره یا جنگ بر اساس سند راهبردی و تحولخواه گام دوم انقلاب:
تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی رانتی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد ،رشوه خوار و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و هر مسئول فاسدی که در طول این ۴۰ سال در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف جیب انقلاب ، نظام و آرمان ها و ارزشهای والای شهدای مردم مظلوم رو زده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان ، پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور خود و فرزندانشان دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و اصولگرای محافظه کار، اعتدالی یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.خود را پشت سر مشکلات معیشتی مردم، ناشی از سوء مدیریت خودشان پنهان نموده ،،فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در غرب خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند، و علارغم بی میلی ظاهری مترصد فرصتی-معجزه تکرار- بواسطه مذاکره با غرب یا تهدید به تحریم نظام و باج خواهی با آشوب و قربانی کردن مردم...جهت حفظ منافع شخصی خود و خانواده در داخل و خارج از کشورند، محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.
0
0