۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۲۹۴۲۴

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۳ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۳ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد ربع‌سکه یک‌میلیون و 524 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 599 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 13 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۹/۱۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 510 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 269 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 361 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 524 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 599 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 449 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1483 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 599 هزار تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 944 هزار تومان تعیین شده است.قیمت

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 705 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 526 تومان و قیمت پوند انگلیس 16 هزار و 765 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 12هزار و 700 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12هزار و 550 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13 هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 800 تومان است.

 

نوسان ۵ درصدی نرخ ارز در پی گرانی بنزین

کامران سلطانی‌زاده در یک نشست خبری در مورد بازار ارز اظهار داشت: بازار ارز در دو سال اخیر با مدیریت دکتر همتی به ثبات رسیده و نوسانات ارزی کاهش پیدا کرده و قیمت ارز نیز کنترل شده که نشان می‌دهد بانک مرکزی با کمترین هزینه و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای غیر ضروری توانسته بازار را کنترل کند.

وی افزود: در عین حال تمامی نیازهای واقعی تولیدکنندگان که توسط وزارت صمت تایید شده باشد با عرضه‌ای که در سامانه نیما وجود دارد پاسخ داده شده است. وی درباره نوسانات هفته‌های اخیر نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز همیشه متاثر از فضای روانی بوده، اما اگر به تناسب حساب کنیم قیمت ارز بعد از وقایع اخیر از سایر کالاها نوسان بسیار کمتری داشته که آن هم ناشی از فشار روانی بوده است.

سلطانی‌زاده به مردم پیشنهاد کرد در شرایط نوسانات ارزی وارد بازار و سرمایه‌گذاری نشوند و ادامه داد: این روند ادامه نخواهد داشت و تجربیات دو سال گذشته نشان می‌دهد که چندین مرحله استرس‌های شدید تاثیر زیادی بر نرخ ارز نداشته چرا که منابع بانک مرکزی منابع خوبی است و روند عرضه ارز در سامانه نیما و صرافی‌ها به همه نیازهای واقعی پاسخ می‌دهد.

وی درباره میزان ارزهای خانگی بیان داشت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ارزهای خانگی از کانال‌های غیر رسمی خریداری شده آمار دقیقی در دسترس نیست، اما با روند ثبات بازار به طور حتم طی این دو سال بخش زیادی از ارز خانگی به بازار عرضه شده است.

سلطانی‌زاده درباره نوسانات اخیر نرخ ارز بعد از گرانی بنزین تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین تاثیری بر نرخ ارز نداشته و با وجود افزایش 200 درصدی قیمت بنزین، نرخ ارز 2 تا 5 درصد نوسان داشته که این افزایش قیمت هم امکان بازگشت به نرخ قبل را دارد.

عضو شورای عالی کانون صرافان افزود: این میزان نوسان نیز با توجه به قرار گرفتن در پایان سال و سفرهای ماه ژانویه طبیعی است و همانطور که در ایام اربعین با آن حجم سفر نرخ ارز تغییر چندانی نکرد تاثیر این سفرهای کریسمس هم بیش از این نخواهد بود.

وی درباره دستگیری تعدادی از صرافان نیز گفت: متاسفانه چند همکار ما دستگیر شده‌اند و احکامی صادر شده است. ما طی نامه‌ای با رییس قوه قضاییه مکاتبه کردیم و ایشان نیز با نظر مثبت بررسی کردند و انشالله با بررسی‌های کارشناسی بتوانیم از صرافان خود دفاع کنیم. در این زمینه بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی‌های کارشناسی کردند که نشان می‌دهد این معاملات برای سال 96 بوده در حالی که بحران ارزی در سال 97 رخ داده است.

 

رشد شاخص بورس ادامه یافت

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 3میلیارد و 494میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 1625میلیارد تومان در 405هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 1713واحدی در ارتفاع 322هزار و 528واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای گروه مپنا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و گروه سرمایه‌گذاری امید شد و در مقابل نمادهای ارتباطات سیار ایران، پتروشیمی پارس و پالایش نفت تبریز با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 459واحد، کل (هموزن) 1837واحد، قیمت (هموزن) 1227واحد، آزاد شناور 2990واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 1143و 3942واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1761میلیون ورقه به‌ارزش 1264میلیارد تومان در 294هزار نوبت، آیفکس 43واحد رشد کرد و در ارتفاع 4159واحد قرار گرفت.

 

افت تولید خودرو سواری، لاستیک و تلویزیون طی 7 ماهه

آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی طی 7 ماهه امسال نشان‌دهنده افت 35.8 درصدی تولید انواع سواری، کاهش 10.3 درصدی تولید لاستیک خودرو، افت 56.14 درصدی تولید الیاف اکریلیک و همچنین کاهش 5.3 درصدی تولید انواع تلویزیون است.

در عین حال تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز طی 7 ماهه امسال 66.2 درصد کاهش داشته است. همچنین تولید الیاف اکریلیک با کاهش 56.14 درصدی همراه بوده است.

از سویی می‌توان به افزایش 20.2 درصدی تولید تراکتور، رشد 30.1 درصدی تولید داروی انسانی، افزایش 22.8 درصدی تولید نخ پلی استر و رشد 13.1 درصدی تولید ماشین لباسشویی طی 7 ماهه امسال اشاره کرد.

در این مدت تولید سیگارت نیز 25.7 درصد رشد داشته است.

 

خط لوله صلح هم‌چنان بلاتکلیف است

پاکستان کشوری است با بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت که همواره با مشکل کمبود منابع انرژی و به طور ویژه گازطبیعی رو­به­ رو بوده است. در این بین تلاش‌های دولتمردان این کشور برای توسعه میادین جدید و تامین نیاز گاز از داخل نیز بی نتیجه بوده است تا این موضوع به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این کشور تبدیل شود.

از طرف دیگر کشور ما ایران در همسایگی پاکستان با در اختیار داشتن ۱۸ درصد از ذخایر گازی در طی سالهای پیش رو با مازاد گاز مواجه خواهد بود و صادرات این گاز مازاد می‌تواند آورده اقتصادی و امنیتی بالایی برای کشور به همراه بیاورد. علی­رغم مزایای اقتصادی، امنیتی و سیاسی که صادرات گاز به همراه دارد و همچنین توجه ویژه‌‌ی اسناد بالادستی کشور همچون سند چشم انداز ۱۴۰۴ به صادرات گاز، اما متاسفانه در طی سال‌های گذشته به صادرات گاز به عنوان یک راهبرد اساسی در حوزه انرژی پرداخته نشده است.

*تلاش آمریکا برای ناکام گذاشتن پروژه خط لوله صلح

مذاکرات صادرات گاز به پاکستان در اواخر دولت هشتم و در دور اول وزارت زنگنه در نفت آغاز گردید. در ابتدای دولت نهم مذاکره ایران و پاکستان نتیجه داد و قرارداد ۲۵ ساله خط لوله صلح(IP) در سال ۸۸ به امضا رسید. این خط لوله با هدف صادرات گاز به پاکستان کلید خورد تا در ادامه به بازارهای هند و حتی چین نیز از این طریق ورود کند. توافق اولیه بدین مبنا بود که با احداث این خط لوله، گاز ایران به پاکستان و هند انتقال یابد و روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز به این دو کشور صادر گردد. به طوری که به ترتیب سهم هند و پاکستان ۹۰ و ۶۰ میلیون متر مکعب در نظرگرفته شده بود.

در ابتدا به دلیل حضور هر دو کشور هند و پاکستان در این خط لوله و به عنوان یک مبنای صلح بین این دو کشور پس از سال‌ها نزاع، این خط لوله صلح نامیده شد. با این وجود از همان ابتدا ایالات متحده امریکا به منظور جلوگیری از توسعه روابط این کشورها با ایران با این خط لوله مخالفت نموده است و تلاش کرده مانع از اجرای آن شود. بدین طریق در همان ابتدا و پیش از انعقاد قرارداد، دولت هند از این خط لوله خارج شده و عملا قرارداد نهایی ما بین ایران و پاکستان منعقد گردید. سرانجام با پیگیری ها و تلاش های دیپلماتیک در سال 88 کار احداث بخش ایرانی خط لوله توسط قرار گاه خاتم الانبیاء آغاز گردید.

با وجود انعقاد رسمی قرارداد مابین ایران و پاکستان اما ایالات متحده در یک جنگ گازی تمام عیار با ایران تلاش کرده مانع از اجرای آن شود. در همین راستا به منظور مقابله با این خط لوله با مذاکره با ترکمنستان تلاش می‌کند نیاز گاز هند و پاکستان را از طریق واردات از ترکمنستان به کمک خط لوله تاپی برطرف نماید. در این راستا حتی امریکا تلاش کرده تا نیاز مالی پروژه تاپی را به کمک متحدان خود همچون عربستان تامین نماید. برتری اقتصادی خط لوله صلح نسبت به تاپی و همچنین مشکلات امنیتی خط لوله تاپی در افغانستان مانع از اجرای این خط لوله تاکنون گردیده است مشکلاتی که بنظر نمی‌آید برای بلندمدت بتواند اجرای خط لوله صلح را تضمین نماید.

*با تکیه مجدد زنگنه بر صندلی وزارت نفت، خط لوله صلح بلاتکلیف باقی ماند

در این بین در اواخر سال ۹۱ آصف علی زرداری رهبر حزب مردم پاکستان به تهران سفر کرد و پس از مذاکره با رئیس جمهور تصمیم بر آن شد تا کار ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان توسط پیمانکار ایرانی آغاز شود. بر این اساس کلنگ احداث خط لوله صادرات گاز ایران و پاکستان با حضور روسای جمهور دو کشور در خاک پاکستان به زمین خورد. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تکیه مجدد زنگنه بر صندلی وزارت نفت وضعیت این خط لوله بلاتکلیف باقی ماند. دولت یازدهم راه حل را در برداشتن تحریم های نفتی می دانست و صادرات گاز را در اولویت‎های کاری خود نمی‌دید. سرانجام پس از چندین بار تغییر پیمانکار اجرای پروژه اکنون بیش از ۶ سال است که این پروژه پیشرفتی نداشته است.

تجربه عدم تحریم صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق در دو دوره تحریم‌های قبلی و فعلی نشان داد که صادرات گاز می‌تواند درآمد اقتصادی قابل توجه و بلندمدت و تحریم ناپذیری برای کشور فراهم کند. علاوه بر آن به دلیل ایجاد وابستگی متقابل عملا قدرت سیاسی کشور را در مجامع بین المللی نیز افزایش خواهد داد. متاسفانه سیاست‌های بیژن زنگنه وزیر نفت و تیم همراهش در طی سال‌های گذشته مبنی بر عدم توجه به صادرات گاز و چشم دوختن به برجامی است که بتواند تحریم‌ها را بردارد و مشکلات کشور را حل کند. نگاهی که موجب گردیده پرونده‌ی صادرات گاز ایران به پاکستان هنوز باز بماند.

 باید توجه داشت که ادامه این روند در مواجه با بازارهای صادرات گاز ایران موجب حذف ایران از این بازارها و از دست رفتن فرصت‌های کشور در کسب منافع اقتصادی و سیاسی از این بازارها است. در صورت‌ تعلل ایران در رفع نیاز گازی پاکستان این کشور به دنبال رفع این نیاز از طریق واردات از ترکمنستان و یا ال ان جی خواهد نمود و عملا ایران از بازار گاز پاکستان حذف خواهد گردید. این بدان معنی است که در مسئله خط لوله صلح زمان مهم ترین فاکتور برای کشور است و مسئولین باید با اولویت قراردادن صادرات گاز فرصت را از دست ندهند و تا تنور داغ است نان را بچسبانند.

 

نفت با احتمال تمدید توافق کاهش تولید به بیش از 61 دلار افزایش یافت

در آستانه نشست این هفته اوپک پلاس و انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید به منظور تقویت بازار، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

در عین حال، آمارهای صنعتی از کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا خبر داد که به افزایش قیمت‌ها کمک کرد.

هر بشکه نفت برنت با 36 سنت کاهش 61.18 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 26 سنت کاهش 56.36 دلار معامله شد.

کشورهای عضو اوپک و هم‌پیمانانش نظیر روسیه  آماده می شوند تا این هفته در وین بر سر کاهش بیشتر تولید گفتگو کنند.

تامر غصبان، وزیر نفت عراق به خبرنگاران گفت: «تعدادی از اعضای کلیدی اوپک با کاهش بیشتر تولید موافقند.»

هرچند بازار قبول کرده است که اوپک به تقویت قیمت‌ها تمایل دارد و با توجه به اینکه بسیاری تحلیلگران انتظار تمدید توافق کاهش تولید را دارند، هنوز در بازار در مورد اینکه اوپک تولید خود را بیشتر کاهش خواهد داد یا نه تردیدهایی وجود دارد.

اعضای اوپک در روز پنج‌شنبه دیدار می‌کنند و پس از آن در روز جمعه با گروه اوپک پلاس نشست خواهند داشت. اوپک پلاس از سال 2017 تولید خود را کاهش دادند و انتظار می‌رود تا این کاهش را برای متوازن کردن افزایش تولید آمریکا حفظ کنند.

موسسه آمریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته بیش از انتظار کاهش یافته است. ذخایر نفت خام 3.7 میلیون بشکه و بیش از انتظار کاهش 1.7 میلیون بشکه ای کاهش یافته است.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات