۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۶۲۹۴۵۰
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد؛

لزوم بهره گیری از الگوهای ذهنی و رفتاری جدید در گام دوم انقلاب

لزوم بهره گیری از الگوهای ذهنی و رفتاری جدید در گام دوم انقلاب
طهرانچی گفت: گام دوم انقلاب دوباره جوان شدن است و باید با الگوهای ذهنی و رفتاری نو به علم، اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش شکوفایی اقتصاد(رویکرد علمی و فن آورانه آستان قدس رضوی) که امروز در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، به لزوم توانمندی های علم و فن آوری در غالب شبکه های توانا اشاره کرد و گفت: علم به عنوان مولفه اقتدار از سوی رهبری مطرح شده است.

وی بیان داشت: در فرهنگ غربی تلاش دارند تا زائر را گردشگر و مجاور را شهروند معرفی کنند اما در فرهنگ ما تفاوت دارد و امام چراغ برای بشریت است و آستان قدس رضوی سامانه اجتماعی، بزرگ و پیچیده است که دارای مسأله فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فن آورانه با محوریت امام است.

طهرانچی آستان قدس رضوی را دارای دو ساحت حرم و حریم دانست و اظهار کرد: در حرم با رفتار عامه و فردی مواجه هستیم اما در بحث حریم که متأثر از رفتار خواص یعنی خادمان و واقفان بوده است، یک اثر اجتماعی است و نیز حریم بر روی حرم اثر می گذارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی به توجه واقفین و خواص در مورد پیشرفت علم در آستان قدس رضوی از سالیان دور اشاره و ابراز داشت: وقتی موقافات ملک مطرح می شود و برای ترقی معارف که به عبارت ادبیات امروز برای پیشرفت وقف می شود نشان از رفتار خواص جامعه دارد بنابراین آستان قدس رضوی به عنوان یک سازمان چند صد ساله به سبب رفتار خواص که واقفین هستند، جهت گیری خاصی را پیدا می کند.

وی بیان داشت: آستان قدس رضوی دارای مولفه های درونی و بیرونی است که علم و فرهنگ به عنوان هسته درونی در آن نقش آفرینی کرده و اقتصاد، اجتماع و فن آوری مولفه بیرونی است که علم و فرهنگ در آن ها تأثیر دارد و مسائل اقتصادی، اجتماعی و فن آوری آستان قدس را نمی توان بدون توجه به علم و فرهنگ شکل دارد.

طهرانچی به بررسی و تحلیل بحث زیارت توسط کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا و دانشگاه های معتبر دنیا اشاره و ابراز کرد: فتنه عراق و ایران بخشی مربوط به فعالیت های پژوهشی است که ام آی تی در سال 2016 روی زائران اربعین انجام داد که بعد از بررسی مفهوم زیارت حمله را شروع کردند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که نمی توان سازمان آستان قدس رضوی را به شیوه سنتی اداره کرد، گفت: در قدیم علم در جامعه همه گیر نبود و عالمان برای دسترسی به کتاب ها به نسخه های خطی مراجعه می کردند از جمله در آستان قدس رضوی نسخه های نفیس خطی بود اما ماشین چاپ اختراع شد و همه در منازل خود کتاب دارند و حتی مسائل دینی تحت تاثیر ماشین چاپ قرار گرفت امروز نیز اینترنت و فضای مجازی اقتصاد و علم و فرهنگ را بهم می ریزد و در این جا مفهوم گام دوم مطرح می شود‌.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم در پارامترها، الگوباره ها و چارچوب رفتاری گام اول بمانیم، سقوط می کنیم، گام دوم دوباره جوان شدن است و باید با الگوهای ذهنی و رفتاری نو به علم، اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی نگاه کرد.

طهرانچی به خصوصیات عصر جدید اشاره و به بهره گیری از آن ها در گام دوم انقلاب تاکید کرد و گفت: شبکه سازی، درهم تنگی، اطلاعات فن آوری، تغییر رفتار در سبک زندگی از خصوصیات عصر جدید است که باید به آن ها توجه کنیم تا بتوانیم اقتصاد پویا و اثر گذار در اجتماع داشته باشیم و برای این منظور باید الگو های گام اول شکسته شود‌./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات