۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۶۲۹۴۵۳
آیت الله رئیسی در جمع کشاورزان اصفهان:

استقلال اقتصادی بدون خودکفایی کشاورزی ممکن نیست

استقلال اقتصادی بدون خودکفایی کشاورزی ممکن نیست
رییس قوه قضاییه با تأکید بر حمایت از خودکفایی کشاورزی برای رسیدن به استقلال اقتصادی، گفت: کوتاه کردن مسیر تولید تا مصرف هم به سود کشاورزان هم مصرف کنندگان است.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، امشب در دیدار با کشاورزان استان اصفهان، با اشاره به دیدگاه‌های سازنده و نظرات کشاورزان استان اصفهان، گفت: ما در استان‌ها حاضر می‌شویم تا با مشکلات استان از نزدیک آشنا شویم، به دنبال شنیدن دغدغده‌ها و مشکلات مردم از زبان آنها هستیم.

وی خودکفایی در عرصه کشاورزی را کلید رسیدن به استقلال اقتصادی دانست و اظهار کرد: استان اصفهان ظرفیت‌های بسیاری در عرصه کشاورزی دارد و می‌تواند در عرصه تولید و صادرات کشاورزی در کشور به رتبه برتر برسد که این نیازمند حمایت دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول است، کشاورز و کشاورزی نیازمند حمایت قانونی است و مقررات باید حامی کشاورزان باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه همانطور که رفع موانع تولید یک امر ضروری در کشور است باید موانع فعالیت کشاورزان نیز برطرف شود، خاطرنشان کرد: نباید توجه به صنعت باعث غفلت از کشاورزی شود، کشاورزان نیازمند ارائه تسهیلات هستند و این امر در زمینه رشد و توسعه کشاورزی بسیار مؤثر است.

شورای حل اختلاف کشاورزان و آب در استان اصفهان تشکیل شود

رییس قوه قضاییه حمایت قضایی را از دیگر نیازهای بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: پیشنهاد کشاورزان برای تشکیل شورای حل اختلاف آب و کشاورزان بسیار مهم است و از آقای حبیبی رییس کل دادگستری استان اصفهان می‌خواهم که این کار را انجام دهند، همه سیاست‌ها باید در زمینه حمایت همه جانبه از کشاورزان صورت بگیرد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از روشهای نوین آبیاری تصریح کرد: کشاورزان باید با دانش نوین همراه باشد تا در مصرفه آب صرفه جویی شود، جوانان بسیار توانمند و ملا و صاحب نظری در این عرصه وجود دارند که از ظرفیت‌های آنها به خوبی برای این اقدامات می‌توان استفاده کرد، جوان‌هایی که از همین شهر و روستاهای ما هستند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامداری از دیگر اقداماتی است که در قانون نیز پیش بینی شده است و باید دولت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد، بخش حمایتی برای ارائه تسهیلات برای کشاورزان در اختیار دولت قرار گرفته است، گندم یک کالای مهم و استراتژیک است که نیاز مهم کشور محسوب می‌شود و باید برای جلوگیری از قاچاق آن و کوتاه شدن دست واسطه‌ها خرید تضمینی آن انجام شود.

رییس دستگاه قضا با تأکید بر ضرورت حمایت مسؤولان از کشاورزان، خاطرنشان کرد: باید سوء مدیریت مصرف آب تبدیل به حسن مدیریت مصرف آب شود، نسبت به مصرف آب نیازمند بازنگری هستیم چرا که کاهش نزولات آسمانی و مشکلات دیگر در این زمینه ما را نیازمند مدیریت مصرف آب کرده است.

وی بر ضرورت استفاده از مشاوره و مشورت کشاورزان و صاحب نظران در عرصه کشاورزی تأکید کرد و گفت: منابع طبیعی و محیط زیست مرزهای ما هستند و باید مسؤولان در این زمینه مرزبانی کنند.

تصمیمات دیوان عدالت اداری و شورای عالی آب بازنگری شود

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه باید نسبت به تصمیمات دیوان عدالت اداری پیرامون مسائل شورای عالی آب و مباحث آب استان اصفهان بازنگری داشته باشیم، تصریح کرد: حجت الاسلام اژه‌ای، دادستان کل کشور، وزیر نیرو، استاندار اصفهان، نماینده کشاورزان، رییس شورای نمایندگان رییس کل دادگستری استان و رییس سازمان بازرسی کل کشور باید شورا و کارگروهی به ریاست حجت الاسلام محسنی اژه ای تشکیل دهند و محصول این جلسه باید بررسی رأی دیوان عدالت اداری باشد و این کار به یک سامانی برسد.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری مطالبات کشاورزان از سوی دستگاه‌های مربوطه تصریح کرد: هر سال کشور شرایط کشاورزی خاص خود را دارد، مصوبات شورای عالی آب و دیوان عدالت اداری باید بازنگری شده و با مرور این مصوبات به تصمیمات جدید و سازنده‌ای برسیم.

آیت الله رئیسی بر ضرورت مقابله با واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند تأکید کرد و افزود: این کار ما را به سمت استقلال اقتصادی می‌رود، در این زمینه رهبر معظم اقنلاب تدابیر و منویات بسیاری دارند که اجرای آنها برای رونق کشاورزی نیز بسیار مفید و سازنده است. جلوگیری از دلالی و وساطه‌ها در عرصه کشاورزی یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت، کوتاه کردن فاصله تولید و مصرف هم به سود کشاورزان هم مصرف کنندگان است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات