۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۵۶۸۹۲
آیت‌الله جوادی آملی:

آنچه محل ابتلای عملی جامعه است باید محل ابتلای علمی حوزه باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که آنچه محل ابتلای عملی جامعه است باید محل ابتلای علمی حوزه نیز باشد، گفت: یک نگاه فقیه به جامعه و نگاه دیگرش به جواهر باید باشد؛ آنچه محل ابتلای عملی حکومت است فقیه عین آنرا محل ابتلای علمی خود بداند.
ديدار اعضاي مرکز تحقيقات اسلامي مجلس با آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، بعد از ظهر امروز در دیدار اعضای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، گفت: قرآن کریم به ما نفرموده هر کس بر خلاف شریعت حکم کرد ظالم، فاسق و کافر است بلکه اگر کسی عدم حکم به ما انزل الله کند و یا کسی که بتواند به ما انزل الله حکم کند و نکند ظالم، کافر و فاسق است.
وی با بیان این‌که در نظام اسلامی انسان می‌تواند بما انزل‌الله حکم کند، ابراز کرد:  اگر چنانچه کسی نتواند، تکلیف از او برداشته شده اما وقتی نظام اسلامی شد و در ظرف توانمندی اگر مسؤولان به ما انزل‌الله حکم نکنند خطرات جامعه را تهدید می‌کند.
این مفسر برجسته قرآن کریم بیان داشت: از ما نمی‌پرسند چرا خلاف شرع گفتی بلکه می‌پرسند چرا مطابق شرع حکم نکردی در حالی که می‌توانستی.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اصل چهارم قانون اساسی، اظهار کرد: در این اصل آن تعبیر ویژه مرحوم حائری که کلمه حاکم و حکومت بیاید آمده و این اصل بر تمام اصول، مواد و مقررات نظام اسلامی حاکم است و حتی در بازنگری قانون اساسی هم این اصل باقی ماند و بر جمیع اصول حاکم است.
این مفسر برجسته قرآن با بیان این‌که آنچه محل ابتلای عملی جامعه است باید محل ابتلای علمی حوزه نیز باشد، گفت: باید یک نگاه فقیه به جامعه و نگاه دیگرش به جواهر باشد؛ آنچه محل ابتلای عملی حکومت است فقیه عین آن را محل ابتلای علمی خود بداند روی آن مطالعه و بحث کند تا به نتایج مطلوب برسد.
وی با تأکید بر این‌که وقتی فقه عرضه شد بر فقه، آن گاه افراد و جامعه پخته می‌شود، اظهار کرد: این‌که می‌بینیم فقه‌هایی که کار آمد نیستند اما در رشته خود خیلی قوی هستند برای این است که گرچه به جامعه نیامده و در مدار بسته حوزه بوده اما به واقع فقه قوی است چون سال‌ها است این مطالب بر صدها فقه عرضه می‌شود و پخته شده است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که رجوع به کتب فقهی فقهای اهل سنت باید به ما دید بدهد نه خط، اظهار کرد: چون شیعه در اقلیت است فقه اهل سنت به حکومت آمده، موضوع بندی شده و به صورت ماده قانونی در آمده و آن را در جامعه به نام حکومت اسلامی اجرا کرده‌اند، از این رو ما باید همان مطلب را در قالب کتاب و سنت پیاده کرده و از آن جواب مثبت بگیریم.
وی اسلام را دینی جهان شمول خواند و با بیان این‌که در اسلام ارتباط محلی، منطقه‌ای و بین المللی وجود دارد، ابراز کرد: معنای دین جهان شمول این نیست که همه مسلمان شوند؛ حرف اسلام جهانی است، یعنی اگر می‌خواهید با مسلمانان زندگی کنید یک قانون و اگر با اهل کتاب یا ملحدان می‌خواهید زندگی کنید قانونی دیگر وجود دارد.
این مفسر برجسته قرآن افزود: قوانین بین‌المللی ما از مقطع محلی و منطقه‌ای باید عبور کند و به بین‌المللی برسد، ما باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا بتوانیم با همه ادیان و سلایق زندگی کنیم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به قانون اساسی، گفت: برخی گمان می‌کنند که قانون اساسی یک دفترچه است، اما حدود سه ماه هشتاد مجتهد و حقوقدان روی آن کار کرده‌اند، در بسیاری از مواقع اگر به آن رجوع شود به راحتی فهمیده نمی شود و نیاز به تفسیر دارد.
وی ادامه داد: در مقدمه قانون اساسی آیه 7 و 8 سوره ممتحنه آمده که می‌توانید با کفار زندگی مسالمت آمیزی داشته باشید، عادلانه با آنها زندگی کرده و اجرای عدل را نسبت به آنها لحاظ کنید./927/پ202/ج
ارسال نظرات