۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۹۷۷۶۱
در قم برگزار می‌شود؛

عیار، سلسله نشست‌هایی با موضوع نقد و بررسی آموزه‌های فرق و ادیان

خبرگزاری رسا _ با توجه به فعالیت سال‌های اخیر فرقه‌ها و ادیان غیر اسلامی در سطح جامعه اسلامی ما و نیز گرایش جامعه جهانی به پژوهش و گفتگو در مورد آموزه‌های مکاتب دینی دیگر ملل، جای خالی نشست‌هایی با محوریت نقد و بررسی آموزه‌های ادیان و فرق در نگاه پژوهشگران، اندیشه ورزان و منتقدین این حوزه، محسوس بود.
عیار، سلسله نشست‌هایی با موضوع نقد و بررسی آموزه‌های فرق و ادیان عیار، سلسله نشست‌هایی با موضوع نقد و بررسی آموزه‌های فرق و ادیان
پنجشنبه‌ها در قم، روزی است که برخی مراکز علمی و مؤسسات پژوهشی به دلیل تعطیلی دروس رسمی حوزه اقدام به برگزاری نشست‌های علمی نموده و با دعوت از اساتید برجسته رشته‌های مختلف، با طرح موضوعات علمی مربوط به حوزه پژوهشی خود، به نقد و بررسی و طرح دیدگاه‌های مختلف در آن زمینه می‌پردازند. در این میان با توجه به فعالیت سال‌های اخیر فرقه‌ها و ادیان غیر اسلامی در سطح جامعه اسلامی ما و نیز گرایش جامعه جهانی به پژوهش و گفتگو در مورد آموزه‌های مکاتب دینی دیگر ملل، جای خالی نشست‌هایی با محوریت نقد و بررسی آموزه‌های ادیان و فرق در نگاه پژوهشگران، اندیشه ورزان و منتقدین این حوزه، محسوس بود و کمبود آن در فضای علمی قم به چشم می‌آمد.
اما اکنون چند هفته‌ایست که این مهم به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی – پژوهشی فرق و ادیان، در قالب برگزاری سلسله نشست‌هایی با محوریت نقد و بررسی آموزه‌های فرق و ادیان تحقق یافته است.
این سلسله جلسات که «عیار» نام گرفته تا بیان‌گر روی کرد علمی و انتقادی آن به آموزه‌های فرق و ادیان باشد، پنجشنبه‌ها ساعت 30/9 صبح در محل مؤسسه آموزشی – پژوهشی فرق و ادیان با ارائه اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه‌های مختلف ادیان و فرق برگزار می‌گردد.
لازم به ذکر است، نشست‌های عیار 1، عیار2 و عیار 3 در هفته‌های اخیر با حضور اساتید و علاقه‌مندان به پژوهش‌های دینی برگزار شد که استقبال مخاطبان را به همراه داشته است.
در عیار 1 حجة الإسلام حمزه شریفی دوست، ناقد، پژوهشگر و مؤلف برجسته حوزه نقد جنبش‌های معنوی نوپدید به نقد و بررسی انجمن‌های دوازده قدمی از جمله NA که امروزه فعالیت گسترده‌ای در سطح جامعه دارند پرداخت و روش‌ها، باورها و ساختار جمن‌ها(جنبش‌های معنوی نوپدید) را مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده این انجمن‌ها دانست.
در عیار2 نیز حجة الإسلام علیرضا روزبهانی موضوع بحث خود را به نقد و بررسی و راستی آزمایی مسئله حقوق بشر در سازمان بهائیت اختصاص داد. وی با تبیین روی کرد منابع و رهبران بهائی به مسئله حقوق بشر و خاستگاه این نگرش، با ذکر مواردی از شعارهای حقوق بشری این فرقه، آن را با اصول و قواعد دیگر بهائیت مغایر دانست و اساسا طرح مسئله حقوق بشر از سوی بهائیان را، شگردی برای جلب نظر جوامع غربی ارزیابی نمود.
عیار 3 نیز با موضوع «خدا از منظر معنویت‌های نوین» با ارائه حجة الإسلام حمیدرضا مظاهری سیف پژوهشگر، مؤلف و منتقد برجسته حوزه معنویت‌های نوپدید در محل این مؤسسه برگزار شد. ایشان با اشاره به اینکه بحث از جنبش‌های معنوی نوپدید به دلیل آنکه بحث از باطن هستی است، روی کردی الاهیاتی به شمار می‌رود، به تشریح نگرش معنویت‌های نو به مسئله خدا و خود خدا پنداری مطرح شده در این معنویت‌ها پرداخت که با نگاه توحیدی به خداوند ناهمخوان است. وی افزود این نگرش به خدا و تصویر خدای مرکب از خیر و شر که در واقع انعکاسی از درون خود انسان است، در حوزه اخلاق نیز سبب می‌شود تا کمال انسانی نیز تعریفی دیگرگون در جمن‌ها پیدا کند و بر طبق آن فرد کامل، سراسر نیکی و فضیلت به شمار نرود؛ بلکه انسان آمیخته‌ای از خوبی و بدی است که زشتی‌ها نیز به عنوان نیمه‌ای از وجودش باید در زندگی و شخصیت او ظهور و بروز یابد.
در همین راستا، عیار 4 نیز با موضوع «بررسی فرآیند شکل گیری جهادگرایی در وهابیت تکفیری» و با ارائه دکتر یعقوب توکلی، استاد دانشگاه، نظریه پرداز، پژوهشگر و مؤلف برجسته حوزه تاریخ معاصر و کلام اسلامی برگزار خواهد شد.
زمان برگزاری این نشست، پنجشنبه مورخ 24 بهمن ماه سال جاری، ساعت 30/9 صبح می‌باشد.
علاقه‌مندان برای اطلاع بیشتر از برگزاری و شرکت در این جلسات می‌توانند همه روزه از ساعت 9 الی 14 با شماره تلفن 02532912929 تماس حاصل نموده یا به پایگاه اینترنتی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرق و ادیان به نشانی www.feragh.com مراجعه نمایند.
975/ر
ارسال نظرات