۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۲۲۷۱۰

بررسی مشکلات نشر کشور در شماره جدید فصلنامه نقد کتاب ادبیات

شماره سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مشکلات نشر کشور از سوی مؤسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد
ادبیات

 

به گزارش خبرگزاری رسا، فصلنامه نقد کتاب ادبیات با هدف معرفی و نقد کتاب ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می کند.


 

شماره سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب ادبیات ویژه پاییز و زمستان 1394 به سردبیری مصطفی موسوی در شش بخش «نقد مکتوب»، «نقد آثار پیشین»، «شایسته خواندن»، «نقد پژوهی»، «نقدِ نقد» و «گفت و گو» منتشر شد.

 

در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه که به قلم مصطفی موسوی نوشته شده، آمده است: «نقد کتاب خواه ناخواه تابعی از وضعیت نشر کتاب است. رونق و پویایی نشر، تازگی و اصالت کتاب های چاپ اول و تنوع و بایستگی آنها تعیین کننده کیفیت و کمیت مقالات در مجلات نقد کتاب خواهد بود.

 

طبیعی است که در نقد ها باید خوانندگان را با کم و کیف آثار آشنا کرد و آنان را به خواندن آثار ارزشمند فراخواند و از اقبال به آثار سبک، بی مایه، مجعول و منحول بر حذر داشت. از یک سو پرداختن به وجوه مثبت یک اثر در نقد باید طوری باشد که خواننده تلقی تعارف و چاپلوسی نکند و از سوی دیگر برجسته کردن عیب و ایرادهای یک اثر هم باید به گونه ای علمی، مستدل و منطقی باشد که صرفا خواننده را در تشخیص درست از نادرست یاری دهد و از شائبه هر گونه غرض ورزی و خصومت به دور بماند...».

 

در شماره سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب ادبیات آثاری از مهدی ابراهیمی لامع، محمد افشین وفایی، فرزاد بالو، مسعود جعفری جزی، فرخنده حق شنو، محمد راغب، مسعود راستی پور و... به چشم می خورد.

 

در بخش « نقد مکتوب» 16 اثر از سوی پژوهشگران ادبیات به چاپ رسیده که از آن میان می‌توان به «کوتاه شدن دیوار نشر»، «مروری بر تاریخ علوم و ادبیات در تاریخ جامع ایران»، «افتادگی ها و افزوده های چهار عنصر بیدل»، «چاپی شتاب زده از متنی مهم»، «بررسی و نقد ترجمه مردانی در آفتاب» اشاره کرد.

 

همچنین، «سفرنامه ای از لونی دیگر» نوشته گلناز عصاری بخش «شایسته خواندن» این شماره از فصلنامه را تشکیل می‌دهد. همچنین گفت و گوی این شماره از فصلنامه به «ژوستین کارن لاندو » برنده جایزه جهانی کتاب سال در حوزه ادبیات اختصاص پیدا کرده است.

 

شماره جدید فصلنامه نقد کتاب ادبیات به صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب به قیمت 6 هزار تومان ارائه شده است./ب2


منبع: مؤسسه خانه کتاب

ارسال نظرات