۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۴۲۴۴۵۱

ماجرای گمشدن کتاب آیت الله حسن زاده آملی

نویسنده کتاب تشنه دانش خاطره ای از ماجرای پیدا شدن کتاب علامه حسن زاده آملی از روی تعلیقه‌های ایشان بر متن کتاب بیان کرد.
آیت الله حسن زاده آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمرتضی حسینی کمال آبادی، نویسنده کتاب تشنه دانش در حاشیه رونمایی از کتاب خود به بیان خاطره ای از ماجرای پیدا شدن کتاب علامه حسن زاده آملی پرداخت و گفت: شبی از شب‌های نورانی قدر در سال 1385 شمسی در شهرستان بابل، بعد از مراسم أحیاء، بنده و برخی دیگر در منزل یکی از دوستان، میهمان بودیم. یکی از حاضران از کتاب‌فروشان خیابان انقلاب در تهران بود. ایشان رو به بنده کرده و گفت: مجلدی از مجموعه رسائل محقق طوسی، چاپ حیدرآباد دارم که حروف‌نگاری آن به‌صورت سربی است. در این کتاب اکرمالاناؤس و ثاوذوسیوس نیز وجود دارد.

 

وی ادامه داد: مشتاقانه به او گفتم که این دو کتاب از مجموعه کتاب‌های درسی در مثلثات کروی است که حضرت علامه حسن‌زاده محضر علامه شعرانی فراگرفته است. امکان دارد که بنده این کتاب را ببینم؟ تبسمی کرد و گفت: میرزای شعرانی می‌فرمود که کتاب‌هایش لازم است نه متعدی؛ اما ما برعکس هستیم، کتاب‌های‌مان متعدی است نه لازم.

 

حجت الاسلام حسینی کمال آبادی بیان داشت: بعد از مدّتی کتاب را به دست من رساند تا کتاب را باز کردم، دیدم اکرمالاناؤس او از ابتدا تا انتها با خودکار تصحیح شده و تعلیقه‌های خوبی بر آن نگاشته شده است. شروع کردم به مطالعه تعلیقه‌ها. دیدم بسیار منضبط و قوی است. چشم‌گیر آنکه آخرِ برخی از آن حواشی با عنوان «آملی» مهر شده بود. حدس زدم این کتاب از آن علامه حسن‌زاده آملی باشد؛ اما دست‌خط با آن دست‌خطی که از ایشان معروف است، مطابقت نمی‌کرد. در همین فکر بودم که به خاطرم آمد ایشان می‌تواند به چند خط بنویسد و وقتی برخی حواشی را به امضای «ح. آملی» دیدم، حدسم تقویت شد.

 

وی ادامه داد: از طریق یکی از شاگردان حضرت علامه، خبر چنین کتابی را به ایشان رساندیم. حضرت علامه گفته بودند: این کتاب از آنِ بنده است که می‌خواستم آن را منتشر کنم ولی گم شد و الان پیدا شده است. با هماهنگی با آن دوست کتاب‌فروشمان، کتاب به آیت‌الله حسن‌زاده برگشت و خاطره‌ای شیرین برای ما به یادگار ماند./916/202/ع

ارسال نظرات