۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۲۴۵۰۷
استاد حوزه و دانشگاه:

مکتب تشیع مدیون ایثار و تلاش امام موسی کاظم است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت امام موسی کاظم(ع) در یکی از سخت‌ترین دوران خلافت خاندان عباسی به امر امامت امت پرداختند و تلاش بسیاری برای نشر تعالیم اهل بیت کردند؛ مکتب تشیع مدیون ایثار و تلاش‌های آن حضرت است.
حجت الاسلام نعمت الله جعفری شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام نعمت‌الله جعفری، امشب در مسجد امام صادق(ع) شهرضا، با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسوی‌کاظم(ع) عنوان کرد: حکومت‌های اموی و عباسی در دوران پس از رحلت پیامبر(ص) بر اریکه قدرت تکیه زدند و ظلم و ستم بسیاری بر مسلمانان وارد کردند، بسیاری از مشکلاتی که جوامع اسلامی با آن مواجه هستند، ناشی از استیلای این خاندان‌ها بر مسلمانان است.

 

وی تصریح کرد: هر دو خاندان بنی امیه و بنی عباس، به خوبی بر غصبی بودن عنوان خلافت مسلمانان واقف بودند، سخنانی که آن‌ها در دوران خلافت غاصبانه خود مطرح کرده و اقداماتی که به آن فرمان داده‌اند، به خوبی بینگر این مسأله است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: حکومت بنی امیه، در مقایسه با حکومت بنی عباس، در ظلم و ستم بر مسلمانان به ویژه شیعیان و هتک حرمت خاندان رسالت، جسورانه‌تر عمل کردند؛ آن‌ها علناٌ مقام خلافت را غصب کردند و در قتل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) وارد عمل شدند، به طوری که در همان زمان هم سبب وقوع قیام‌های ضد حکومتی نظیر قیام مختار ثقفی شدند.

 

حجت الاسلام جعفری خلافت عباسیان را به منزله آغاز دوران جدیدی در جهان اسلام دانست و تصریح کرد: عباسیان، با شعار«اُلرِضا مِن آلِ مُحَمَّد» برای خلافت خود از مردم بیعت گرفتند، این مسأله نشان می‌دهد این حکومت از ابتدا بر غصبی بودن عنوان خلافت آگاه بودند، بنابراین برای دستیابی به عاملی برای توجیه خلافت خود، به دنبال برقراری رابطه با اولاد علی بن ابی طالب(ع) برآمدند.

 

وی گفت: تنها در دوران اغتشاش و جنگ بر سر قدرت دو خاندان اموی و عباسی، حضرت امام جعفر صادق(ع) با فرصتی  که به دست آوردند، برای نشر تعالیم شیعه و اسلام ناب محمدی(ص) اقدامات مؤثری انجام دادند؛ پس از ایشان همه امامان معصوم(ع) به نوعی از ظلم و ستم خاندان عباسی در عذاب بودند.

 

استاد حوزه علمیه و دانشگاه اظهار کرد: حضرت امام موسی کاظم(ع) در یکی از سخت‌ترین دوران خلافت خاندان عباسی به امر امامت امت پرداختند، اولاد و فرزندان آن حضرت در دوران حیات ایشان و پس از مرگشان، نقش مؤثری در ترویج تعالیم اهل بیت(ع) داشتند.

 

حجت الاسلام جعفری در بخش دیگری از سخنان خود، خاندان اموی و عباسی را نخستین مروجان فرهنگ جاهلی در جهان اسلام دانست و افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در دوران حیات خود تلاش بسیاری برای براندازی فخر جاهلی و تبعیض اشرافی عرب به کار برد و تا اندازه زیادی هم موفق بود.

 

وی تصریح کرد: میزان موفقیت پیامبر(ص) به اندازه‌ای بود که حتی خلفای سه گانه نیز زهد و تقوای خود را حفظ کردند، در منابع بسیاری از متون تاریخی آمده است که ابوبکر و عمر و عثمان، زهد و تقوای بی اندازه و روزه‌های سخت و عبادت‌های زاهدانه داشتند.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دوران خلافت حضرت علی(ع) به معنای بازگشت جهان اسلام به دوران پیامبر(ص) بود، در دوران کوتاه خلافت آن حضرت، تمامی آداب و رسوم و سنت‌های حسنه دوران پیامبر(ص) که به فراموشی سپرده شده بود، احیا شد، اما معاویه با ریا و ترویج فساد توانست بخش زیادی از جامعه اسلامی را به سوی خود منحرف کند تا جایی‌که امام حسن(ع) مجبور به صلح شد و فرزندش نیز، خون پاک امام حسین(ع) را بر زمین ریخت و ایشان را به شهادت رساند.

 

وی عنوان کرد: خاندان عباسی علاوه بر مشارکت در شهادت امامان معصوم(ع)، سبب تبدیل خلافت به سلطنت شدند، حاکمانی که در اواخر عمر این خاندان حکومت می‌کردند، کاملاٌ شبیه سلاطین رفتار می‌کردند./868/202/ب2

ارسال نظرات