۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۴۲۴۵۴۰
حجت الاسلام حیدری کاشانی بررسی کرد؛

راهکارهای مدیریت خشم و غضب

حجت الاسلام حیدری کاشانی به تبیین راهکارهای مدیریت خشم و غضب از منظر روایات پرداخت و گفت: در روایات ائمه اطهار(ع) از خشم وغضب به عنوان یکی از راه­های نفوذ شیطان در وجود انسان نام برده شده است.
حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، کارشناس مسایل دینی، شب گذشته در مراسم عزاداری شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) هیأت رزمندگان اسلام که در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد، به تبیین فضایل و اعمال سه ماه رجب، شعبان و رمضان پرداخت و گفت: ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی نسبت به ماههای دیگر دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است و این سه ماه بهار بندگی عالمان و عارفان دینی بوده است.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی ابراز کرد: در منابع اسلامی ماه رجب را ماه تخطئه نام گذاری شده است و در این ماه مؤمنان درصدد دوری رذایل اخلاق و توبه از گناهان بوده و در روایات اسلامی ذکر استغفار مهمترین ذکر این ماه بیان شده است.

 

این کارشناس مسایل دینی ابراز کرد: در منابع اسلامی از ماه شعبان به ماه تحلیل نام برده شده است و در این ماه مؤمنان درصدد کسب فضایل اخلاقی و سیره رفتار نبوی بوده، صلوات بر نبی مکرم اسلام(ص) مهم­ترین ذکری است که در این ماه سفارش شده است.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی عنوان داشت: ماه رمضان، فصل تجلیل نام گرفته شده است، این ماه، فصل عبادت و مناجات مؤمنان در درگاه الهی است و ذکر لا الا اله الله بهترین ذکری است که در این ماه در روایات اسلامی سفارش شده است.

 

وی در ادامه سخنانش به تبیین سیره اخلاقی حضرت امام موسی کاظم(ع) پرداخت و گفت: صبوری، بردباری و حلم از شاخصه­های رفتاری امام هفتم بوده است و حتی ایشان در برابر دشنام­های دشمنان اهل بیت(ع) به خویش و اجداد مطهر ایشان با حلم و بردباری برخورد می­کردند.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان این که فرو بردن خشم مهمترین سیره رفتاری امام موسی کاظم(ع) بوده است، ابراز کرد: مناسب است مؤمنان و جوانان این سیره اخلاقی الگوی و سرمشق زندگی خویش قرار دهند.

 

وی به تبیین پیامدهای منفی خشم و تندخویی در جامعه پرداخت و افزود: در روایات ائمه اطهار(ع) از خشم و غضب به عنوان یکی از راه های نفوذ شیطان در وجود انسان بیان شده است و بسیاری از درگیرهای و اختلافات در جامعه و زندگی خانوادگی ریشه در غضب و تندخویی افراد دارد.

 

کارشناس مسایل دینی در بخش دیگر از سخنانش به تبیین راهکارهای مدیریت و مهار خشم و غضب پرداخت و بیان کرد: در منابع اسلامی برای کنترل خشم و تندخویی در انسان راهکارهای اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و تغذیه­ای بیان شده است.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی عنوان داشت: حفظ تقوا و خداترسی مهترین روش اعتقادی برای مدیریت خشم و غضب در وجود انسان است و افرادی که زود عصبانی می شوند خداترسی کمی در آنها وجود است.

 

کارشناس مسایل دینی ابراز کرد: مؤمنان خشم و غضب را سبب دوری از خداوند و رانده شدن از درگاه الهی می­دانند، بنابراین خشم و تندخویی خویش را در زندگی کنترل می­‌کنند.

 

وی یکی از راهکارهای اخلاقی مدیریت خشم را افزایش حلم و صبوری در انسان بیان کرد و افزود: یکی از راهکارهای کنترل خشم تحلم است؛ یعنی زمانی که انسان خشمگین می‌­شود نقش افراد بردبار را ایفا کند و هنگام غضب وانمود به صبر کند.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی به تبیین راهکارهای رفتاری مدیریت خشم پرداخت و گفت: در روایات ائمه اطهار(ع) آمده است که انسان هنگام خشم صورت خویش را بر زمین بگذارد، با آب سرد وضو بگیرد و در برابر فردی که او را خشگین کرده است، سکوت کند./998/پ202/ی

ارسال نظرات