۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۲۸۶۴۳

تضعيف طالبان به نفع داعش

پس از ادعاي وزارت دفاع امريكا درباره كشته شدن «ملااخترمحمد منصور» سركرده طالبان افغانستان در اثر حمله پهپادهاي امريكايي، معاون وزارت دفاع افغانستان نيز اين خبر را تأييد كرده و در گفت‌وگو با فارس گفته كه «اخترمحمد منصور» كشته شده است.
داعش

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، «عبدالجبار قهرمان» معاون وزارت دفاع افغانستان مي‌گويد كه «اخترمحمد منصور» رهبر گروه طالبان در نتيجه حمله پهپادهاي امريكايي در خاك پاكستان قطعاً كشته شده و گفته مرگ رهبر طالبان براي اين گروه پيامدهاي منفي فراواني را در پي خواهد داشت. قهرمان به كشته شدن «اسامه بن لادن» رهبر گروه طالبان در پاكستان و كشته شدن ملااختر منصور اشاره كرده و معتقد است كه كشته شدن رهبران گروه‌هاي تروريستي منطقه و جهان در پاكستان بيانگر و اثبات ‌كننده اين موضوع است كه پاكستان در عقبه تمامي دسايس و برنامه‌هاي تروريستي در منطقه و جهان قرار دارد.

وي همكاري پاكستان با گروه‌هاي تروريستي را براي مقام‌هاي افغانستاني، سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي خارجي ثابت شده مي‌خواند و مي‌گويد: تمام طرف‌ها بايد از كشته شدن رهبر گروه طالبان در پاكستان بهره‌مند شوند.  هرچند مقام‌هاي دفاعي امريكا و افغانستان، كشته شدن ملا منصور را قطعي اعلام كرده اند، اما پاكستان اين خبر را تأييد نكرده و مولوي مجاهد سخنگوي طالبان افغان، اين خبر را تكذيب كرده است. جدا از تأييد يا تكذيب خبر كشته شدن ملا اختر منصور، بايد توجه كرد كه كشته شدن سركردگان گروه‌هاي تروريستي نظير بن‌لادن، ملا عمر، ملااختر منصور و ... در بهبود وضعيت امنيتي افغانستان تأثير چنداني نخواهد داشت. واقعيت اين است كه امريكا و متحدان غربي و برخي كشورهاي منطقه به شرطي به دنبال امنيت افغانستان هستند كه منافع و مصلحت‌هاي سياسي آنان برآورده شود و به نوعي افغانستان، تحت نفوذ آن كشور باشد. استراتژي متعدد و متعارض بازيگران و عدم صداقت امريكا در مبارزه با طالبان، مماشات دولت كابل و زياده‌خواهي پاكستاني‌ها، موجب شده است تا گروه‌هايي همانند طالبان به دنبال بازخيزي بوده و در نتيجه امنيت و ثبات افغانستان به متغيرهاي بيروني و سپس دروني وابسته باشد.

در واقع بدون حمايت‌هاي پنهان و آشكار برخي از بازيگران مؤثر از گروه‌هاي تروريستي و خرابكار، تداوم بقا و خيزش گروه‌هاي شورشي امكان‌پذير نيست، البته خود دولت اشرف غني و حتي در دولت حامد كرزاي به دليل نوعي احساس تعلق به طالبان با اين گروه سياست مدارا و مصالحه را در پيش گرفتند كه همين امر نيز طالبان‌ها را مجاب به نوعي حق به‌جانب كرده است و اكنون وضعيت به‌جايي رسيده كه اغلب جريان‌هاي سياسي و دولتمردان افغانستان، تنها راه صلح در افغانستان را مذاكره صلح با طالبان تلقي مي‌كنند. همين موضوع نشان مي‌دهد كه دولت كابل حاضر به تقسيم قدرت يا سهم‌دهي به گروه‌هايي نظير طالبان و جزب اسلامي حكمتيار در آينده نزديك است.

مهم‌ترين پيامد كشته شدن سركرده طالبان، افزايش تنش‌هاي درون‌گروهي اين گروه خواهد بود و اين احتمال وجود دارد كه با انشقاق طالبان و افزايش تنش‌هاي درون گروهي، گروه تروريستي داعش قدرت و نفوذ خود را در مناطق جنوبي و شمالي افزايش داده و يارگيري‌هايش از گروه طالبان را ادامه دهد. به‌ويژه كه طي چند ماه گذشته، طالبان و داعش در مناطقي از ننگرهار- آچين- به‌شدت باهمديگر درگير بوده و دو طرف تلفات زيادي داده‌اند. قدرت‌گيري يا تضعيف گروه‌هاي تروريستي به سياست‌هاي شوم و تفرقه‌آميز امريكا و انگليس و غرب وابسته است و غربي‌ها در تلاشند به بهانه نفوذ داعش حداقل براي 10سال ديگر به اشغال افغانستان ادامه دهند./922/101/ب3

ارسال نظرات