۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۲۹۰۴۲
رییس جامعه المصطفی العالمیه:

پژوهش در نظام آموزشی حوزه مغفول مانده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش پژوهش در حوزه های علمیه تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزشی ما آن چنان که باید پژوهش محور نیست و این امر باید در همه خرده سیستم ها تجلی پیدا کند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعه المصطفی العالمیه  امروز در همایش ملی علمی تخصصی تربیت که در سالن جلسات موسسه اسرا برگزار شد، با اشاره به اهمیت مساله تربیت در جامعه گفت: حضور 4000 مقاله برای آموزش و پرورش مایه مباهات است.

 

وی با اشاره به سند 6 گانه تحول بنیادین آموزش و پرورش ابراز داشت: سند 6 گانه تول بنیادین حرکتی جدید است که با تمام کاستی ها قابل قبول و لازم الاجرا است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: دلیل کاستی این سند عدم ورود حوزه های علمیه و دانشگاه ها در این عرصه است چرا که این دو نهاد تولید لازم را در این عرصه نداشته اند و این درحالی است که بعد از انقلاب شاهد رشد روز افزون تولید علم و نظریه های علمی در این عرصه بوده ایم.

 

وی به مبنای سند 6گانه تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: روح حاکم بر گزاره های این سند در آموزش و پرورش اسلام و مبنای این سند قرائتی روشمند از اسلام، قرآن و اجتهاد است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: در دنیای اسلام تفاسیر مختلفی از اسلام وجود دارد اما آنچه در سند تحول بنیادین وجود دارد تفسیر جامعی از اسلام به دور از لیبرالیزم و سوسیالیزم و همچنین تفکرات متحجرانه و دور از اندیشه است.

 

وی در ادامه گفت: تعبد در شعاع این تعقل در این سند جایگاه والایی دارد و عنصر انقلابی و سیاسی بودن را کنار نمی گذارد و این در چارچوب منطق و قانون در حرکت است.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه افزود: نگاه این سند به تربیت بر اساس یک نوع تفسیر جدید از علم است که مخالف با علم در جهان غرب است چرا که علم در منطق غالب، دوران رنسانس علم تجربه گرایانه است و روح مادیت بر او سیطره افکنده است.

 

وی یادآور شد:  تفکر فلسفی ما می گوید که با تمام احترامی که برای علم تجربی قائل هستیم باید دانست که علوم تجربی بر پایه علوم عقلی، فلسفی استوار است چرا که طول مباحث عقلایی بسیار گسترده تر از مباحث تجربی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی گفت: منطقی که دانش آموز باید فرا بگیرد منطق فرا حسی است البته علوم تجربی دارای فلسفه ای است که باید به آن توجه کرد ولی مطلق گرایی در روش تجربی از آسیب های علوم اجتماعی است.

 

وی ابراز داشت: در این سند رویکرد جامع و متوازن تربیت مورد توجه قرار گرفته است و این امر دارای ابعاد پیچیده ای است چرا که موزون بودن مستلزم منطق و فلسفه است و خواهان تئوری جدید و حوزه و دانشگاه سنجه های توازن برای این موضوع هستند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: تربیت باید در همه ساحت ها تجلی پیدا کند ولی متاسفانه معاونت پرورشی در آموزش و پرورش رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است ولی بنده معتقدم باید وجود داشته باشد ولی این برداشت که همه امور تربیت و اخلاق را در آن بدانیم بزرگترین آسیب نظام اخلاقی است.

 

وی خاطرنشان کرد: تجلی اخلاق و تربیت باید در همه خرده سیستم های آموزش و پرورش وجود داشته باشد و باید به آن توجه لازم صورت گیرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در حوزه های علمیه این مشکل وجود دارد که از سویی باید نظام تربیت جایگاهی داشته باشد و مرجعی را برای آن متصور بود و از سویی دیگر ایجاد نهاد و مرجع برای آن به مثابه فروکاهیدن این موضوع است.

 

وی با اشاره به نقش پژوهش در حوزه های علمیه تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزشی ما آن چنان که باید پژوهش محور نیست و این امر باید در همه خرده سیستم ها تجلی پیدا کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ابراز داشت: در مقابل جریان تندرویی که در عربستان به تربیت و پرورش اشتغال دارد و منطقه را به خاک و خون کشیده است باید با گفت و گو و تعامل آنها را به میانه روی دعوت کرد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در تمام متون شیعی رایج در کشور به هیچ نوع اختلاف مذهبی، قومی و نژادی اشاره نمی شود البته برخی به دنبال اختلاف هستند که رهبر معظم انقلاب از انها به عنوان شیعیان انگلیسی یاد کرد ولی عموم مطالب شیعی هم گرا هستند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به مساله زبان خاطر نشان کرد: مقوله زبان بسیار مهم است و تا کنون 130000 نفر از کشورهای مختلف جهان در جامعه المصطفی العالمیه با زبان فارسی آشنا شده اند و در بحثی که رهبر معظم انقلاب در باره زبان انگلیسی فرمودند برخی ان را با تدویل های نادرست منحرف کردند.

 

وی در پایان گفت: باید دانست که یکی از زبان های علم انگلیسی است ولی نباید غرب با یک علم همه چیز را در خود هضم کند و باید توجه داشت که تنوع زبانی بسیار مهم است و ابزاری برای سلطه به شمار می رود./979/پ202/ج1

ارسال نظرات