۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۲۹۰۷۶

ساعات مصوب درسي با «بطالت» پر مي‌شود

اين روزها به‌رغم پايان يافتن امتحانات دانش‌آموزان دوره ابتدايي، طبق گزارش‌هاي رسيده، برخي مدارس از دانش‌آموزان خواسته‌اند به مدت 10 روز در مدرسه حاضر شوند تا ساعات مصوب تشكيل كلاس‌ها تكميل شود.
آموزش و پرورش

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اين روزها به‌رغم پايان يافتن امتحانات دانش‌آموزان دوره ابتدايي، طبق گزارش‌هاي رسيده، برخي مدارس از دانش‌آموزان خواسته‌اند به مدت 10 روز در مدرسه حاضر شوند تا ساعات مصوب تشكيل كلاس‌ها تكميل شود. گفتني است، روزهاي حضور دانش‌آموزان بعد از امتحانات بدون برنامه و به بطالت مي‌گذرد.

 

طبق دستورالعمل صادره از سوي آموزش و پرورش كه بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش تهيه شده، مجموع ساعات آموزشي و پرورشي با احتساب ايام امتحانات، براي دوره ابتدايي 850 ساعت در هر سال تحصيلي است.

 

به بيان ديگر در عمل، اوايل خرداد‌ماه پايان سال تحصيلي دوره ابتدايي است كه البته براي پايه ششم كه امتحانات آن به صورت هماهنگ و منطقه‌اي برگزار مي‌شود، سال تحصيلي تا نيمه خرداد طول مي‌كشد. اين در حالي است كه اين برنامه يك قاعده كلي نيست و قانون به مدارس مناطق گرمسيري اجازه داده با توجه به گرماي منطقه كه در بسياري از موارد با كمبود وسايل سرمايشي در مدارس همراه است، سال تحصيلي را در عين رعايت ساعات آموزشي مصوب زودتر از خرداد به اتمام برسانند. بنابراين در اتمام سال تحصيلي و آغاز تعطيلات تابستاني شرايط اقليمي مضاف بر شرايط مدرسه تأثيرگذار است و از يك الگوي واحد پيروي نمي‌كند.

 

ساعات بي‌هدفي كه تعطيلات را عقب مي‌اندازند

محمد ديمه‌ور، معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش در حالي اين سخنان را با «جوان» در ميان مي‌گذارد كه برخي مدارس توانايي مديريت همزمان اختيارات داشته و الزامات آئين‌نامه‌اي آموزش و پرورش را ندارند و هزينه اين ضعف را دانش‌آموزان و خانواده‌ها مي‌پردازند.

 

اين روزها كه انتظار مي‌رود با پايان امتحانات دوره ابتدايي، دانش‌آموزان اين دوره، تعطيلات تابستاني خود را آغاز كرده باشند، از تعدادي از مدارس گزارش‌هايي مي‌رسد كه طي آن، اين مدارس از دانش‌آموزان خواسته‌اند به مدت 10 روز بعد از پايان امتحانات در مدرسه حاضر شوند. علت اين كار كه در نوع خود بي‌سابقه است از سوي اولياي اين مدارس پر شدن ساعات مصوب آموزشي و حضور بازرسان عنوان شده است. دانش‌آموزان در اين روزها در حالي در مدرسه حاضر مي‌شوند كه از هيچ برنامه آموزشي يا فرهنگي و تربيتي برخوردار نمي‌شوند و بيشتر وقت خود را به بازي در حياط مدرسه يا انجام كارهاي دلبخواه مانند نقاشي و ساخت كاردستي بي‌هدف دنبال مي‌كنند و در نهايت نيز اين مدارس زودتر از پايان ساعت تعطيلي رسمي، دانش‌آموزان را تعطيل مي‌كنند. بلاتكليفي والدين و سردرگمي دانش‌آموزان كمترين هزينه‌اي است كه اين بي‌برنامگي با خود همراه دارد.

 

البته مديران آموزش و پرورش به ويژه مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران كه تعداد اين مدارس در آن بيشترند در مورد اين مسئله يا اظهار بي‌اطلاعي كردند و آن را بي‌ارتباط با دوره طلايي خرداد دانستند يا جوابگو نبودند.

بنابراين گزارش، دوره طلايي خرداد، ابتكار آموزش و پرورش شهر تهران است كه طي آن اولياي مدارس دور هم جمع مي‌شوند و براي سال تحصيلي آينده بر اساس برآوردها و مشاهدات سال تحصيلي پايان يافته برنامه‌ريزي مي‌كنند تا به بازده مطلوب‌تري در امر آموزش و پرورش برسند.

 

با اين وجود برخي ديگر از گزارش‌ها حاكي از اين هستند كه ساعات حضور اجباري بعد از امتحانات دانش‌آموزان دوره ابتدايي ناشي از برداشت تعدادي از مدارس شهر تهران از برنامه ابلاغي دوره طلايي خرداد است. به اين صورت كه اين مدارس براي سال تحصيلي آينده برنامه‌اي ندارند و در مورد برنامه‌ريزي آينده و مطالعه گذشته از ابتكار عمل بي‌بهره‌اند و تنها به دليل اينكه بخشنامه آموزش و پرورش را رعايت كرده باشند و از گزارش بازرسان مصون بمانند، مثلاً كلاس‌ها را تشكيل مي‌دهند و از اولياي مدرسه و دانش‌آموزان مي‌خواهند در مدرسه حاضر شوند و اين دوره طلايي را با/ هم سپري كنند.

  

بلاي تعطيلات  بر سر آموزش

با اين وجود به نظر مي‌رسد يكي از سرنخ‌هاي تكميل نشدن ساعات آموزشي مصوب كه امروز از سوي بازرسان آموزش و پرورش از مدارس مطالبه مي‌شود و مدارس نيز مجبور به دست زدن به اقدامات اينچيني و عقب انداختن آغاز تعطيلات مي‌شوند، را مي‌توان در تعطيلات بي‌برنامه‌اي كه به دليل آلودگي هوا، گرما يا سرما يا شرايط اقليمي و اجتماعي شهرها و روستاهاي كشور به برنامه درسي تحميل مي‌شود، جست‌وجو كرد.

 

علاوه بر اين مشخص نيست مدارس چرا براي جبران كمبود ساعات آموزشي، امتحانات را عقب نمي‌اندازند تا روال كلاس‌ها و تدريس دروس و تقويت پايه يا حتي كارهاي پرورشي و فرهنگي در مدرسه مختل نشود.

 

در عين حال مديريت و برنامه مدارس بايد به اندازه‌اي انعطاف و پويايي داشته باشد كه در صورت بروز چنين اتفاقاتي و حال كه ساعات اين 10 روز كذايي از سوي مناطق به مدارس و از سوي مدارس به دانش‌آموزان اجبار شده از آن در جهت تكميل چرخه تعليم و تربيت بهره‌برداري كند. به ويژه در پرداختن به امور پرورشي و تربيتي كه آموزش و انتقال آنها خارج از قالب و چارچوب بازده بيشتري دارد، اين فرصت‌هاي تحميلي مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

 

كمبود منابع مالي مطرح نيست

بر اساس اين گزارش، هدر رفتن زمان دانش‌آموزان و معلمان در مدارسي كه بعد از پايان امتحانات از دانش‌آموزان خواسته‌اند تا در مدرسه حاضر شوند، نمايش كوتاهي از آسيبي است كه در صف و در فرآيند آموزش و پرورش وجود دارد. حاكميت نگاه سنتي و عدم وجود خلاقيت و ابتكار عمل و همچنين كاهش رضايت شغلي برخي از معلمان و ميل و رغبت آنها براي كار در مدرسه و با دانش‌آموزان، سبب شده كه فرصت‌هاي گرانبهاي آموزش و تربيت كه از سوي همكاران خود آنها در شوراي عالي آموزش و پرورش كه اغلب با صدر تا ذيل فرآيند آموزش و پرورش آشنا هستند، ديده شده را از دست بدهند و زمان طلايي خرداد براي اين مدارس و دانش‌آموزان‌شان به فرصت حلبي بدل شود.

 

نكته قابل توجه اين است كه افكار عمومي و حتي مديران ارشد آموزش و پرورش و مديريت منابع انساني كشور از چنين نظامي كه در برابر 10 روز آموزشي اضافه، كم مي‌آورد، انتظار دارد دانش‌آموزاني خلاق و منعطف با قدرت تصميم‌گيري بالا در شرايط مختلف و قدرت تطبيق با موقعيت تربيت كنند.

بررسي اتفاقي كه در اين 10 روز در تعدادي از مدارس مي‌افتد، نشان مي‌دهد به رغم اينكه برخي از مديران مدارس كمبودها و كم‌كاري‌ها را به كمبودهاي مالي و سخت‌افزاري ارتباط مي‌دهند، با وجود فراهم بودن امكانات، از قابليت مديريت آن برخوردار نيستند102/ب3/998/.

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات