۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۴۲۹۲۲۰
در آستانه ماه مبارک رمضان؛

هزار مسجد در خراسان شمالی غبارروبی می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با دهه آخر ماه شعبان که به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام‌گذاری شده، بیش از هزار و 100 مسجد در این استان تنظیف و غبارروبی می‌شود.
حجت الاسلام خادمی- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: به منظور آمادگی مساجد برای میزبانی از میهمانان الهی در ماه رمضان، در دهه آخر ماه شعبان که به عنوان دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام‌گذاری شده است، بیش از هزار و صد مسجد و حسینیه در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی تنظیف و غبارروبی می‌شوند.

 

وی افزود: از این تعداد 209 باب مسجد در شهرستان بجنورد، 205 مسجد در شیروان، 214 مسجد در اسفراین، 39 مسجد در جاجرم، 32 مسجد در گرمه، 172 مسجد در مانه، 107 مسجد در فاروج، 103 مسجد در شهرستان مرزی راز و جرگلان و 21 باب مسجد نیز در بخش سنخواست شهرستان جاجرم با حضور مردم، مسؤولان و متولیان تنظیف، غبارروبی و عطرافشانی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: هم‌زمان با دهه تکریم و غبارروبی مساجد، آیین غبارروبی به صورت نمادین در بیش از 100 مسجد محوری با حضور مسؤولان، ائمه جماعات و هیئات امنا برگزار شده و سایر مساجد و حسینیه‌ها در شهرها و روستاهای خراسان شمالی نیز از سوی مردم و متولیان مساجد غبارروبی می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: نظارت و بازبینی وضعیت بهداشتی، دستگاه تهویه، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، ایمنی، دستگاه اطفای حریق، در و پنجره مسجد، فاضلاب، نظارت بر وسایل مصرفی و داخلی ازجمله جانماز و مهر، کتابخانه، کفشداری‌ها و فرش‌ها، نظارت بر بهداشت آبدارخانه‌ها و مکان‌های پخت غذا، نظارت بر سلامت خادمان مساجد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نمازگزاران، هماهنگی با ائمه مساجد و هیأت‌های امنا در امور بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی به مردم و اجرای دستورالعمل‌های اعلام شده و ارائه پیشنهادهای لازم به شهرداری و مرکز امور رسیدگی به مساجد برای ارتقای سطح سلامت مسجد و محله از مهم‌ترین برنامه‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد در استان خراسان شمالی هستند.

 

وی با بیان اینکه اقدامات فوق در راستای آماده ‏سازى خانه‌های خدا براى میهمانان خدا انجام می‌شود، ادامه داد: در این دهه مجریان مسجد و خیران با محوریت ائمه جماعت اقدام به رفع کمبودها و نواقص و نظافت و بهداشت مساجد می‌کنند تا خانه‌های خدا را برای پذیرش میهمانان پروردگار آماده کنند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی در ادامه اظهار کرد: ماه رمضان اهمیت و فضیلت زیادی داشته و از طرف دیگر مساجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های مردمی همواره بستر مناسبی برای اجرای برنامه‌های ملی، فرهنگی و مذهبی بوده‌اند که این برنامه‌ها در ماه رمضان با کمیت و کیفیت بیشتری برگزار می‌شود ازاین‌رو باید آمادگی مساجد نیز برای میزبانی از مردم افزایش یابد.

 

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: امروز مساجد افزون بر برگزاری نماز جماعت، محلی برای دریافت آموزش‌های دینی و علمی محسوب می‌شوند اما باید تلاش شود کاربری‌های سابق و کامل گذشته مساجد احیا شود.

 

وی گفت: کاربری مساجد در صدر اسلام بسیار زیاد بود به‌گونه‌ای که این مکان‌های مقدس مکان بیعت و اعلام برنامه‏ های حکومت، برپایی مجلس مشورتی، صدور فرمان‌های حکومتی، محل انتصاب کارگزاران و سفیران و انتشار و ابلاغ اخبار مهم بود و امروز نیز باید کاربری‌های مساجد در گذشته احیا شود.

 

گفتنی است، هم‌زمان با دهه آخر ماه شعبان و پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، افزون بر غبارروبی بیش از هزار و 100 باب مسجد و حسینیه در شهرها و روستاهای خراسان شمالی، 154 امامزاده و بقعه متبرک موجود در استان نیز با حضور مردم، مسؤولان و متولیان غبارروبی و عطرافشانی می‌شود.

 

دهه آخر ماه شعبان یعنی از بیستم تا پایان این ماه به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گرفته و در این دهه مردم متدین ایران اسلامی به منظور آمادگی این اماکن برای ورود به ماه پر خیر و برکت رمضان اقدام به غبارروبی و عطرافشانی مساجد، امامزاده‌ها، حسینیه‌ها و دیگر اماکن مقدس می‌کنند./302/9314/ب1

ارسال نظرات