۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۰۷۹۳۰

برگزاری با شکوه نماز عید فطر در نقاط مختلف جهان

نماز عید فطر در سراسر جهان از جمله کشورهای اسلامی و نیز در میان اقلیت‎های مسلمان در کشورهای مختلف برگزار شد.
عید فطر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عید فطر یکی از اعیاد مسلمانان است که مهمترین اعمال عبادی ذکر شده در آن، برگزاری نماز عید فطر است. از این رو مسلمانان جهان چه در کشورهای اسلامی و چه در کشورهایی که دین اسلام در اقلیت است، این فریضه را بجا آوردند.

نماز باشکوه عید فطر در مرکز اسلامی انگلیس اقامه شد

صدها تن از شیعیان مقیم انگلیس پس از یک ماه تزکیه نفس و روزه داری، صبح روز دوشنبه با حضور در مرکز اسلامی انگلیس در لندن، نماز عید فطر را به امامت حجت الاسلام معزی نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اقامه کردند.

مسلمانان نمازگزار از اقشار و ملیتهای مختلف پیش از اقامه نماز عید با ذکر نام خدا به تکلیف واجب الهی عمل کرده و زکات فطریه خود را در صندوق هایی که به همین منظور تدارک دیده شده بود، ریختند.

در ابتدای این مراسم، یکی از قاریان بین المللی آیاتی چند از قرآن کریم را تلاوت کرد و سپس نمازگزاران با ندای تکبیر به استقبال نماز باشکوه عید سعید فطر رفتند.

نمازگزاران که پس از یک ماه عبادت و روزه داری در این مراسم شرکت کرده بودند به شکرانه روزه داری و تزکیه نفس، خداوند متعال را سپاس گفتند و برای سربلندی و عزت مسلمانان دعا کردند.

حجت الاسلام معزی که برای ارائه 10 شب سخنرانی در دهه آخر ماه مبارک رمضان در لندن به سر می‌برد، در خطبه های نماز عید فطر ضمن تبریک این مناسبت و دعوت تمامی مؤمنین به نقوی الهی، مطالبی را در مورد اهمیت ماه مبارک رمضان و عید فطر و نیز مسایل جهان اسلام بیان کرد.

وی با بیان اینکه تقوا ثمر ایمان است افزود: تقوا بدین معناست که خداوند را آنگونه که شایستگی دارد عبادت کنیم و روز بر تقوای انسان می افزاید.

حجت الاسلام معزی در خطبه های نماز عید فطر همچنین از حضور و مشارکت مسلمانان روزه دار در مراسم و برنامه های مرکز اسلامی انگلیس در ایام ماه مبارک رمضان تشکر و قدردانی کرد.

نماز عید فطر صبح روز دوشنبه علاوه بر مرکز اسلامی انگلیس در لندن در سایر مراکز اسلامی و مساجد این کشور نیز برگزار شد.

مرکز اسلامی انگلیس روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که روز دوشنبه مطابق با اولین روز ماه شوال و عید سعید فطر است.

در بیانیه مرکز اسلامی انگلیس آمده است: با تبریک عیدسعید فطر و آرزوی قبولی طاعات شما، به اطلاع می رساند، با توجه به اعلام نظر کارشناسی ستاد استهلال دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی، در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی دوشنبه 25 ژوئن 2017 اولین روز ماه شوال و مصادف با عیدسعید فطر است.

اقامه باشکوه‌ترین نماز عید فطر اروپا در بیرمنگام انگلیس

اقامه نماز عید سعید فطر در شهر بیرمنگام انگلیس با حضور 100 هزار نفر از مسلمانان برگزار شد.

دیلی تلگراف در گزارشی اعلام کرد که بیش از 100 هزار مسلمان روز گذشته برای خواندن نماز عید فطر در یک پارک در شهر «بیرمنگام» در میدلند غربی انگلیس حضور یافتند. اما به دنبال وقوع چندین حمله تروریستی در منچستر و لندن در چند ماه گذشته، نماز عید فطر امسال با تدابیر امنیتی شدیدتر و با حضور نیروهای مسلح برگزار شد.

سازمان دهندگان این مراسم اعلام کردند بیش از 106 هزار نفر در نماز عید فطر امسال شرکت کردند و این بزرگترین نماز عید فطر اروپا در سال جاری میلادی محسوب می شود.

تعداد زیادی از خانواده ها از کشورهای مختلفی از جمله آمریکا به بیرمنگام آمدند تا در مراسم عید فطر شرکت کنند.

این مراسم بزرگ از سوی مسجد «گرین لین» بیرمنگام برگزار شد. این هفتمین سال است که اقامه نماز عید فطر در بیرمنگام برگزار می شود و هر ساله با افزایش جمعیت نمازگزاران همراه بوده است. در سال 2012 حدود 12 هزار نفر در این مراسم شرکت کردند.

نماز عید سعید فطر در وین با حضور پرشور مومنان از ملیت های مختلف اقامه شد

هزاران نفر از مسلمانان مقیم اتریش از ملیت های مختلف صبح روز دوشنبه عید سعید فطر را در مرکز اسلامی امام علی (ع) وین جشن گرفتند و به شکرانه حلول این عید بزرگ اسلامی به نماز ایستادند.

این آیین با حضور جمع کثیری از مسلمانان وین و شهرستان های اطراف با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ساعت 8 صبح روز دوشنبه به امامت حجت الاسلام محسن‌زاده در سالن های اصلی مرکز؛ و همزمان به امامت حجج اسلام زروندی و دهنوی در کتابخانه و سالن جدید واقع در طبقه سوم مرکز اسلامی امام علی اقامه شد.

استقبال مومنان نمازگزار از مراسم نماز عید فطر امسال بحدی بود که تمامی سالن های مرکز امام علی کاملا پر از مسلمانان اتریشی، ایرانی، ترک، عراقی، افغانستانی، پاکستانی و ملت های دیگر بود.

حجت الاسلام محسن‌زاده امام و رییس مرکز اسلامی امام علی (ع)، در خطبه های نماز عید سعید فطر، ابتدا خود و سپس نمازگزاران را به تقوای الهی و رعایت دستورات الهی توصیه و دعوت کرد و گفت: پیام روشن اعمال، واجبات و مستحباب ماه مبارک رمضان، تربیت نفوس انسانی در راه نزدیک شدن به خدای عزوجل، پیمودن مسیر صحیح انسانیت و مسیر فضایل معنوی و الهی است؛ جان ها و دل های مؤمنان در این 30 روز با یاد خدا آمیخته شد، تا تمرینی برای یک سال زندگی مؤمنانه باشد.

وی با بیان اینکه عید فطر رمز وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است؛ همه مسلمانان در صفوف به هم فشرده در سراسر عالم به اقامه نماز و تشکر از خداوند متعال می پردازند، روشنی قلب ها، پیروزی بر سیاهی ها و تاریکی دوری از خدا، و رسیدن به قرب خداوند عزوجل را، عیدی خداوند متعال برای مؤمنان برشمرد.

حجت الاسلام محسن‌زاده در خطبه دوم پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی، و با توجه به شرایط کشور یمن، تأکید کرد: اگر مسلمانان در سرتاسر عالم متحد شوند، بزرگ‌ترین حزب دینی و عقیدتی را شکل خواهند داد. اما از آنجایی که شیطان و حزب شیطان بیکار ننشسته اند، مسلمانان بدون توجه به آموزه‌های مبین اسلامی، این روزها متأسفانه شاهد اختلافات درونی، افراط گری ها و درگیری های داخلی هستند.

وی با تأکید بر همبستگی مسلمانان جهان، افزود: امروز فرصت آن رسیده است که مسلمانان برادرانه دست در دست یکدیگر با اتحاد، خود و کشورهای خود را بسازند، و حرکتی نو در این روز رقم بزنند و خود را برای جهانی بهتر و زندگی جدید در پرتو هدایت مؤمنانه آماده کنند.

بعد از برگزاری نماز عید سعید فطر، شرکت کنندگان با تبریک و تهنیت به یکدیگر و آرزوی قبولی طاعات و عباداتشان در ماه پر برکت رمضان، در فضایی مملو از مهر و محبت به صرف صبحانه پرداختند.

نماز عید فطر در پاکستان

بیش از 200 میلیون نفر از مردم مسلمان پاکستان پس از یک ماه ضیافت الهی نماز عید سعید فطر را در شهرهای مختلف این کشور برگزار کردند.

نماز عید سعید فطر در مساجد شهرهای مختلف پاکستان با حضور گسترده مردم برگزار شد.

بیش از 200 میلیون نفر از مردم مسلمان پاکستان پس از یک ماه ضیافت الهی نماز عید سعید فطر را در شهرهای مختلف این کشور برگزار کردند.

در روز عید سعید فطر مسلمانان پاکستان با تبریک فرا رسیدن عید به یکدیگر، از خداوند صلح و امنیت و نابودی تروریست ها را آرزو کردند.

به مناسبت عید فطر 3 روز در پاکستان تعطیل رسمی است و مردم در این 3 روز به زیارت اهل قبور رفته و به دید و بازدید و صله ارحام می پردازند.

حضور میلیونی مردم مسلمان پاکستان به شکرانه یک ماه روزه داری در صفوف فشرده نماز عید سعید فطر نمایشی از وحدت و همبستگی مردم این کشور است.

مردم پاکستان امسال در حالی مراسم عید سعید فطر را برگزار کردند که 3 روز پیش تروریست ها بیش از 100 نفر از شیعیان را در شهر پاراچنار به شهادت رساندند و روز گذشته هم در حادثه واژگونی تانکر سوخت بیش از 160 نفر از هموطنانشان جان باختند.

ایرانیان مقیم اسلام آباد پایتخت پاکستان نیز در روز عید سعید فطر به شکرانه یک ماه روزه داری در مجتمع مسکونی سفارت جمهوری اسلامی ایران به نماز ایستادند.

شیعیان کویت نماز عید سعید فطر را اقامه کردند

مردم شیعه کویت صبح روز دوشنبه نماز عید سعید فطر را به صورت باشکوهی در مساجد این کشور برپا کردند.

نماز عید سعید فطر امروز در مساجد و حسینیه های کویت از جمله مسجد امام حسین (ع) و مسجد امام زین العابدین (ع) اقامه شد.

در این مراسم که با حضور هزاران تن از شیعیان کویتی و غیر کویتی مقیم این کشور همراه بود خطیبان مساجد ضمن تبریک عید سعید فطر بر اهمیت و ضرورت حفظ وحدت اسلامی تاکید کردند.

در مراسم اقامه نماز عید سعید فطر خطیب مسجد امام حسین (ع) گفت: پیام روشن اعمال، واجبات و مستحباب ماه مبارک رمضان، تربیت نفوس انسانی در راه نزدیک شدن به خدای عزوجل، پیمودن مسیر صحیح انسانیت و مسیر فضایل معنوی و الهی است؛ جان ها و دل های مؤمنان در این 30 روز با یاد خدا آمیخته شد تا تمرینی برای یک سال زندگی مؤمنانه باشد.

وی با بیان اینکه عید فطر رمز وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است؛ همه مسلمانان در صفوف به هم فشرده در سراسر عالم به اقامه نماز و تشکر از خداوند متعال می پردازند، روشنی قلب ها، پیروزی بر سیاهی ها و تاریکی دوری از خدا، و رسیدن به قرب خداوند عزوجل را، عیدی خداوند متعال برای مؤمنان برشمرد.

خطیب نماز عید سعید فطر در مسجد امام زین العابدین (ع) کویت نیز با تأکید بر همبستگی مسلمانان جهان، افزود: امروز فرصت آن رسیده است که مسلمانان برادرانه دست در دست یکدیگر با اتحاد، خود و کشورهای خود را بسازند، و حرکتی نو در این روز رقم بزنند و خود را برای جهانی بهتر و زندگی جدید در پرتو هدایت مؤمنانه آماده کنند.

بعد از برگزاری نماز عید سعید فطر، شرکت کنندگان با تبریک و تهنیت به یکدیگر و آرزوی قبولی طاعات و عباداتشان در ماه پر برکت رمضان، در فضایی مملو از مهر و محبت به صرف صبحانه پرداختند.

نماز عید فطر در جمهوری آذربایجان برپا شد

مردم مسلمان جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در مساجد و اماکن دینی در باکو و سایر شهرها و شهرستانهای این کشور نماز عید فطر را برپا کردند.

این فریضه در شهر باکو پایتخت آذربایجان در مسجد تازه پیر این شهر به امامت الله شکور پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز برپا شد.

رییس اداره مسلمانان قفقاز حلول ماه شوال و عید سعید فطر را به مردم این کشور تبریک گفت و ضمن ابراز خشنودی از گسترش ارزش های دینی در جامعه جمهوری آذربایجان، افزود: در زمان شوروی اگر چه در جمهوری آذربایجان فقط 17 باب مسجد فعال بود، اما در حال حاضر تعداد مساجد در کشورمان به بیش از دو هزار باب می رسد.

بر اساس این گزارش، نماز عید سعید فطر همچنین در حسینیه اهل بیت (ع) ایرانیان مقیم باکو به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان و با حضور جواد جهانگیرزاده سفیر ایران و کارکنان نهادها و نمایندگی های جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

اداره مسلمانان قفقاز با استناد به رصدخانه شماخی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان 27 ماه می (برابر 6 خرداد ماه) گذشته را اول ماه مبارک رمضان و نیز روز 26 ژوئن (برابر 5 تیر ماه) جاری را حلول ماه شوال و روز عید سعید فطر اعلام کرد.

پس از استقلال ملی جمهوری آذربایجان عید سعید فطر همچون سایر عیاد دینی و ملی این کشور از جمله عید قربان و عید نوروز به طور رسمی در این کشور برگزار می شود.

عید سعید فطر امسال در جمهوری آذربایجان پنج روز تعطیل رسمی اعلام شده است.


مسلمانان چین نماز عید فطر را اقامه کردند

مسلمانان چین روز دوشنبه نماز عید سعید فطر را تحت تدابیر شدید امنیتی در مسجد تاریخی «نیوجه» پکن اقامه کردند.

مسلمانان چین که اولین روز عید فطر را سپری می‌کنند، روز دوشنبه پس از پرداخت زکات و زکات فطر، نماز عید فطر را با شکوه هرچه تمامتر اقامه کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی چین در اطراف مسجد جامع پکن تدابیر شدید امنیتی ایجاد کرده و تمامی راه‌های منتهی به مسجد را بستند.

مسجد نیوجه از قدیمی‌ترین مساجد چین به شمار می‌رود که در شمال این کشور واقع است. این مسجد از مراکز سیاحتی و زیارتی به شمار می‌رود و در عهد سلطان عثمانی عبدالحمید دوم به عنوان «الجامعه الحمیدیه» نام گرفته بود./۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات