۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۵۰۷۹۴۴
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت وگو با رسا:

نقش مردم در جامعه اسلامی محوری است اما مشروعیت آفرین نیست

حجت الاسلام و المسلمین مختاری نقش مردم را در جامعه اسلامی بسیار مهم و محوری دانست و در عین حال تاکید کرد که همراهی و اقبال مردم سبب مشروعیت نمی شود بلکه مقبولیت ‌آفرین است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر این که ایده اندیشه ولایت فقیه از برکات پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود، گفت: بیان تئوری ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره) پیش از پیروزی و پیاده شدن آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی از برکات مهم انقلاب اسلامی است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: در برهه تاریخی حیات امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد به کارگیری نظرات امام خمینی(ره) در زمینه ولایت فقیه هستیم و طبیعی است در یک نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه آنچه که به حاکمیت مشروعیت می بخشد از ناحیه خداوند است.

وی با بیان این که شیعه اعتقاد به منصوص بودن امامت ائمه معصوم(ع) دارد، خاطرنشان کرد: از نظر اعتقادات شیعه بحث امامت منصوص است و این نص نیز از سوی پیامبراکرم(ص) وارد شده است و از سوی دیگر به دلیل مطرح بودن بحث عصمت در امامت، امام باید از سوی خداوند تعیین شود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: ولایت فقیه تداوم بخش بحث امامت در زمان غیبت است و مشروعیت حاکمیت ولی فقیه نیز بر اساس فقه جعفری و نظر بسیاری از علما و بزرگان از جمله امام خمینی(ره) با واسطه به دست خداوند است و به طور قطع مردم به ولی فقیه مشروعیت نخواهند بخشید بلکه همراهی آنها موجب اعمال و به کارگیری دستورات ولی فقیه می شود به عبارت دیگر نقش مردم مشروعیت نیست بلکه منصه ظهور رسیدن ولایت فقیه و پیاده شدن اندیشه های آن مستلزم مقبولیت است.

وی بیان برخی از بحث ها همانند حدود اختیارات ولی فقیه یا مشروعیت و مقبولیت رأی مردم در جمع های عمومی را نادرست دانست و تصریح کرد: بحث هایی همانند اختیارات ولی فقیه یا مشروعیت و مقبولیت رأی مردم حل شده و مدت فراوانی است که فقها بحث های لازم در این زمینه را مطرح کرده اند البته بحث کردن این گونه مباحث در جلسات علمی خالی از اشکال است چنانچه رهبر معظم انقلاب بارها بر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی تأکید کرده اند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات