۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۱۲۶۳۶
تولیت آستان قدس رضوی:

سازش با مستکبران در سیره اهل بیت دیده نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: هیچکدام از اولیای الهی در برابر ظلم سازش نکردند و همواره در حال مبارزه با ظالمان بودند اما در این راه از روش های مختلفی استفاده کردند.
رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در اجتماع بزرگ عزاداران امام صادق(ع) که در میدان صبا برگزار شد، محبت به اهل بیت(ع) را یکی از حقوق آن ها بر شیعیان دانست و با اشاره به عبارت قرآنی «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» اظهار کرد: یکی از شؤون محبت به ائمه(ع)، شناخت وجود مبارک ایشان است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) دعای «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى» را به ما آموختند که در آن که در آن معرفت نسبت به حجج الهی را از خداوند درخواست می کنیم چرا که این معرفت پیش نیاز محبت به آن هاست.

معرفت به ولایت اهل بیت زمینه ساز افزایش محبت به ایشان است

وی با تأکید بر نقش معرفت نسبت به اهل بیت(ع) در افزایش محبت به ایشان، افزود: امام جواد(ع) فرمودند «هرکس پدرم را با معرفت نسبت به ولایتش در طوس زیارت کند، زیارتش جزای 10 حج و 10 عمره را خواهد داشت.» پس معرفت به اهل بیت به دو قسم است؛ یکی معرفت شناسنامه ای و دیگری معرفت ولوی. امام صادق(ع) در روایتی شناخت نسبت به «مفترض الطّاعه» بودن امام معصوم را شرط زیارتی دانسته اند که عارفاً بحق امام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: اگر کسی می خواهد مقام ولایت امام صادق(ع) را بشناسد، بدون رجوع به درب خانه آن حضرت توان کسب چنین معرفتی را نخواهد داشت. ائمه ما گفتمان و سخن واحدی داشتند و با وجود این که در زمان های مختلفی بودند، در دعوت مردم به توحید، سفارش آن ها به رعایت احکام دینی و تثبیت مقام پیشوایی شان که از جانب خدا تعیین شده بود، اشتراک داشتند.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: امام صادق(ع) در جبل الرّحمه خطاب به مردم فرمودند «پیامبر اکرم(ص) امام امت بودند و پس از ایشان امیرمؤمنان، امام مجتبی، سیدالشهدا، علی بن الحسین و محمد بن علی(ع) به امامت رسیدند» و سپس خودشان را به عنوان امام به مردم معرفی کردند تا مردم راه و راهبر را گم نکنند.

جریان باطل مترصد گمراه ساختن انسان هاست

وی هدف از یادآوری امامت معصومان(ع) بر مردم را هوشیاری آحاد شیعیان در برابر توطئه دشمنان خدا دانست و افزود: در این جاده پر فریب دنیا که راهزنان فراوانی برای سرقت اعتقادات انسان کمین کرده اند، برای نجات فقط باید به ولی خدا اقتدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: جریان منحرفان در طول تاریخ حیات بشر به این منوال بوده که افراد باطل خود را جای حق جا زده اند و برخی انسان ها در نتیجه رفتار آن ها راه را گم کردند. در جریان کربلا کسانی به دنبال لشکر یزید راه افتادند که مقصد و پیشوا را گم کرده بودند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که پس از توحید روی هیچ مسأله دیگری به اندازه «حجت شناسی» و «امام شناسی» تأکید نشده است، خاطرنشان کرد: روایت معروفی در این زمینه وجود دارد که می فرماید «هرکس در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد بمیرد، به مرگ جاهلی مُرده است.»

وی در تبیین این روایت اظهار کرد: مرگ عصاره حیات انسان و پل ارتباطی میان دو عالم است. ما معتقدیم که انسان در جریان مرگ نمی پوسد بلکه پوست اندازی می کند؛ یعنی نفس، مرگ را می چشد اما نمی میرد و اگر درستکار بوده باشد، با رها شدن از کالبد دنیوی قادر به گره گشایی از کارهای مختلف خواهد شد.

سازش با مستکبران در سیره اهل بیت دیده نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هیچکدام از اولیای الهی در برابر ظلم سازش نکردند و همواره در حال مبارزه با ظالمان بودند اما در این راه از روش های مختلفی استفاده کردند. گاهی مانند سیدالشهدا(ع) و گاهی با شیوه امام مجتبی و امام صادق(ع). آن چه مشخص است، این است که در زندگی هیچکدام از اولیای خدا سازش با طلم و استکبار وجود نداشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: در آموزه های امام عظیم الشأن(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز مقابله با استکبار به عنوان یک اصل مشهود است. شما تفاوتی میان سخنان امام و رهبری نمی بینید و این به دلیل تشابه گفتمان آن هاست که همواره بر ایستادگی در برابر ظالمان تأکید داشته و دارند.

وی پیروی از اهل بیت(ع) را سومین حق آن ها بر شیعیان قلمداد کرد و گفت: امروز در فضای ارتباطات جمعی، بسیاری از جریان ها بر آنند که الگوهایی را برای پسران و دختران و مردان و زنان ما تبلیغ کنند و چون انسان همواره به دنبال الگوست، باید در عرصه الگوپذیری مراقب خطر این جریان ها باشد. خداوند متعال، حضرت ابراهیم(ع)، پیامبر اکرم(ص) و جانشینان آن حضرت و نیز حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی کاملی برای انسان معرفی فرموده است./۸۲۰/پ۲۰۰/ب۱

ارسال نظرات