در یک نشست علمی؛
چهارمین کرسی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تعامل عالمان دینی با نظام اسلامی، در سالن همایش های این پژوهشگاه در قم برگزار شد.
همایش یک روزه حوزه انقلابی و رسالت آن که با حضور هزاران نفر از طلاب سراسر کشور به بررسی چگونگی تحقق حوزه انقلابی پرداخت به کار خود پایان داد.
تعدادی از برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر و تحسین هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در پایان همایش به بیان درد دل ها و انتظارات خود پرداختند و خواستار ارتقای سطح کیفی همایش بویژه در بخش داوری شدند.
گزارشی از نشست حوزه و دیپلماسی مذهبی؛
فقه را باید در آنچه مربوط به مواجهه تمدنی و دیپلماسی می شود یک تکان داد؛ در یک جمله باید گفت فقه را از فقه تقابل باید به فقه تعامل کشاند که وظیفه مراجع، فقها، اساتید و طلاب است.
بخش دوم/وحدت حوزه و دانشگاه؛
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروزه بیشتر سیاست مداران کشور ما یا فامیل هستند و یا متمول گفت: وجود برخی آسیب‏‌ها و انحراف‏‌ها در کف جامعه طبیعی است اما زمانی فاجعه‏‌آمیز می‏‌شود که این آسیب به سطح لایه‏‌های بالایی و مدیریتی جامعه نیز برسد و هر چه بالاتر بیاید آسیب و مشکل حادتر خواهد شد.
ساخت نظريه عرفي شدن با رويکرد اسلامي در بوته نقد؛
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه استنباط و استخراج نظریه از متون دینی را نباید به معنی بومی سازی علم گرفت، گفت: نتیجه تحول در علوم انسانی علم دینی نیست بلکه تحول در علوم انسانی با عقبه غربی، پالایش علم و علمی تر کردن آن است.
دیدگاه امیرمعزی درباره عرفان شیعی؛
ناقد دیدگاه امیرمعزی درباره عرفان شیعی، مطالعات و تحقیقات وی را عموما بر روایتی از تشیع نخستین استوار می داند که از نظر اکثریت عالمان و فقیهان رسمی تشیع به عنوان روایتی غالیانه مورد طرد قرار گرفته است.
با ارائه حجت الاسلام آل بویه بررسی شد؛
سقط جنین از چشم‌اندازهای گوناگونی از جمله از منظر حقوقی، فقهی، فلسفی و الهیات اخلاقی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. در میان متفکران مسلمان این موضوع گرچه از منظر فقهی و حقوقی بسیار مورد نقض واقع شده است ولی غالباً با رویکر فلسفی و اخلاقی بدان نپرداخته‌ اند. اما امروزه در مغرب زمین غالباً به این موضوع با رویکرد فلسفی و الهیات اخلاقی پرداخته می‌ شود.
گزارش رسا از کرسی ترویجی‌ عرضه و نقد ایده علمی:
نظریه تنصیص بنا دارد با جمع‌آوری و بررسی روایاتی که درباره تعداد و نام و نشان ائمه از زبان پیامبر(ص) نقل شده است، همچنین بررسی روایاتی که بی‌اطلاعی شیعیان و یاران ائمه(ع) را از جانشینان ایشان نشان می‌دهد، به یک تعارض‌ پاسخ گوید.
قبلی۲بعدی