۲۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۹۶۴

فصلنامه تخصصی علوم اسلامی سفیر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شانزدهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم اسلامی با عنوان «سفیر» از سوی مجتمع آموزش عالی المصطفی(ص) مشهد منتشر شد.
كتابخانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، شانزدهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم اسلامی، ویژه زمستان 89 با عنوان «سفیر» از سوی مجتمع آموزش عالی المصطفی(ص) مشهد انتشار یافت.

این فصلنامه که در پایان هر فصل از سال انتشار یافته و در میان مراکز حوزوی توزیع می‌شود، امسال به دلیل همزمانی با ایام تعطیلات نوروز در فروردین ماه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

در این شماره که ویژه فلسفه و کلام اسلامی است، مقالاتی همچون لوتر و اصلاحات دینی به قلم سید حسن حسینی(اخلاق)، عقل فلسفی از دیدگاه ملاصدرا و اسپینوزا اثر آصف لعلی، سیری در اندیشه فلسفی و عرفانی حکیم اشرف الدین غزنوی به قلم محمد جواد حسنی، رابطه اخلاق و دین از دیدگاه سیدقطب اثر بی بی زهرا حسینی، تکثر ادیان در دام سنجش نوشته حسن رضا فهیمی، پوچ گرایی نامحسوس کریشنا مورتی به قلم وهاب مشهدیان(عطاش) و زیارت امام رضا از دیدگاه فریقتین به قلم محمد علی برهانی شهرستانی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، سردبیر این فصلنامه و معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد در سرمقاله بیان کرده است: سالی را که پشت سر گذراندیم دربرگیرنده فراز و نشیب های گوناگون در عرصه های بین المللی بود، تلاش استکبار برای اسلام هراسی و مبارزه با ارزش های دینی در پیکره بزرگ جوامع اسلامی در آغازین روزهای امسال گسترش پیدا کرد و هجمه به کتاب مقدس مسلمانان، قرآن کریم به حد بی سابقه ای رسید ولی در آخرین روزهای سال، خیزش پر خروش امت اسلامی در کشورهای مختلف به ویژه منطقه استراتژیک خاورمیانه نگاه تحلیل گران و کارشناسان حوزه سیاسی را به افقی روشن از بیداری ملل اسلامی خیره کرده و ترسیم گر پیاده شدن اهداف و دستاوردهای نظام حکومت دینی و فائق آمدن این اندیشه ناب، بر همه نظام های حاکم در دنیای کنونی است. تقارن آغاز این حرکت سریع و پرخروش با سی و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی نویدگر الگو قرار گرفتن نظام حکومت دینی و جمهوری اسلامی برای رهایی مردم ستمدیده است و این وظیفه حوزه علمیه و مراکز علمی را در معرفی و تبیین شاخصه های نظام دینی و راهبردهای آن و نیز آسیب شناسی این خیزش دو چندان می کند.

مقاله لوتر و اصلاحات دینی که به قلم سید حسن حسینی(اخلاق)، دکترای فلسفه غرب، استاد و محقق آموزش عالی المصطفی(ص) مشهد نگاشته شده است، شامل درآمد، دغدغه های شخصی، تصور از خدا و کتاب مقدس، از الهیات افتادگی به الهایت عادل شمردگی بر اساس ایمان، عقل گریزی و اراده باوری، کشیشی همه مومنان، حکومت سکولار، از اصلاحات فکری تا انقاب سیاسی و نتیجه می شود.

در مقاله عقل فلسفی از دیدگاه ملاصدرا و اسپینوزا که اثر آصف لعلی، پژوهشگر و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مجتمع آموزش عالی المصطفی(س) مشهد است، چکیده، کلید واژه، مقدمه، عقل در دو حوزه اسلام و غرب، مکتب عرفان، فلسفه اشراق، فلسفه مشأ و حکمت متعالیه و نتیجه و فرجام بحث ذکر شده است که در بخش نتیجه و فرجام بحث می خوانیم: ‌«فلسفه ملاصدرا را می توان از دو زاویه دید: اول به ساختار ظاهری آن باید نگاهی انداخت و دوم آن را باید از درون و سیر منطقی ملاحظه کرد.

... می توان چنین استنباط کرد که از دیدگاه ملاصدرا بین فلسفه، عرفان، اشراق و در کل میان عقل و دین تعارض ذاتی وجود ندارد بلکه همه در یک مسیر قرار دارند و هدفشان همان رسیدن به عالم بالا و شناخت خداست... او در عین اینکه یک حکیم متأله است، از عرفان، اشراق، تقسیر و متون نیز به طور عمیق بهره مند است».

مقاله سیری در اندیشه فلسفی و عرفانی حکیم اشرف الدین غزنوی اثر محمد جواد حسنی، دانش پژوه دوره کارشناسی ارشد رشته کلام اسلامی مجتمع آموزش عالی المصطفی (ص) مشهد است، که در سه فصل سیری در حیات حکیم، سیری در اندیشه و فلسفی و حکمت نظری و سیری بر اندیشه عرفانی ارایه شده است.

بی بی زهرا حسینی، دانش پژوه دوره کارشناسی ارشد رشته کلام اسلامی جامعه الهدی مشهد در مقاله رابطه اخلاق و دین از دیدگاه سیدقطب به برررسی شخصیت علمی سید قطب، دیدگاه اخلاقی سید قطب، رابطه دین و اخلاقی از دیدگاه وی پرداخته و در پایان به جمع بندی رسیده است.

در این جمع بندی ذکر شده است: «از تحیلی آن چه بیان شد به دست می آید که سید قطب معیار فعل اخلاقی را رضایت و خشنودی خداوند می داند و معتقد است که اخلاق ریشه در فطرت انسان دارد امام محور اصلی که اصول اخلاقی بر آن مدار قرار دارد، عقیده صحیح است و این عقیده صحیح از طریق آموزه های دینی احراز می شود...

به نظر می رسد منظور سید قطب هماهنگی دین اسلام با نیازهای وجودی انسان است و اینکه دین اسلام پاسخگوی نیازای فطری بشر است و انسان خواسته های خود را در این دین محقق می بیند. انیجاست که انسان به بهترین پشتوانه دست یافته است. سید قطب از نظر روش بررسی به طور کلی هر مسئله را با فلسفه اسلام یا طرز فکر کلی اسلام مطرح می کند...»

در مقاله تکثر ادیان در دام سنجش نوشته حسن رضا فهیمی، دانش پژوه دوره کارشناسی ارشد رشته کلام اسلامی مجتمع آموزش عالی المصطفی (ص) مشهد، مباحثی از جمله تعریف پلورالیسم دینی، پیشینه تاریخی، دلایل و مبانی دینی پلورالیسم دینی، بیان راه حل های پلورالیست ها به این مبانی و نقد و ارزیابی دلایل ارائه شده است.

وهاب مشهدیان(عطاش)، دانش پژوه دوره کارشناسی رشته فلسفه و طلبه درس خارج حوزه علمیه قم در مقاله پوچ گرایی نامحسوس کریشنا مورتی، با بیان چکیده و واژگان کلیدی، جستار گشایی و کاست، گذری بر عقاید مورتی داشته است و در ادامه دین، مذهب، اتوریته، عشق و اشتیاق، آزادی و ذهن و مرگ و تناسخ از دیدگاه کریشنا مورتی را بیان کرده و در انتها بیان می کند: «بدون تردید کریشنا مورتی به اندازه طول زندگی ما انسان ها و به حجم مسائل ما انسان ها مطلب برای گفتن و نوشت داشته است ولی به نظر می رسد که یک سخنران و نویسنده تازه به قلم رسیده و تازه به نطق آمده ای که به او ـ مثلا ـ دو ساعت فرصت سخنرانی داده اند؛ و او بعد از نیم ساعت ـ به اصطلاح ـ بریده، وامانده و دارد دنبال مطلب می گردد تا یک ساعت و نیم باقی مانده را پر کند...»

در مقاله آخر، که با عنوان زیارت امام رضا(ع) از دیدگاه فریقتین به قلم محمد علی برهانی شهرستانی، پژوهشگر و طلبه خارج اصول فقه مجتمع آموزش عالی المصطفی(س) مشهد نگاشته شده، معنا و مفهوم زیارت، شرایط زیارت، زیارت امام رضا(ع) از منظر اهل سنت و از دیدگاه شیعه، فضیلت و ثواب زیارت امام رضا(ع) و آداب زیارت امام رضا(ع) بیان شده است.

گفتنی است، در پایان هر مقاله منابع و مأخذی که نویسندگان استفاده کرده اند، ذکر شده است./934/ن601/س
ارسال نظرات