۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۰۴۰۱۴
مدیر روابط بین المللی وزارت ارشاد و اوقاف سودان:

انقلاب اسلامی ایران الهام بخش انقلاب های عربی در سرتاسر جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ فاتح مختار محمد، امام خمینی (ره) را آموزگار انقلاب های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران را آغازگر بیداری اسلامی دانست.
محمد مختار، مدير روابط بين المللي وزارت ارشاد و اوقاف سودان
فاتح مختار محمد، مدیر روابط بین المللی وزارت ارشاد و اوقاف سودان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با ابراز اینکه بیداری کنونی اسلامی به سوی استقرار، شکوفایی، بازسازی و تغییری بنیادین پیش خواهد رفت، افزود: دشمنان جهان اسلام تنها با اتحاد و همبستگی خویش است که تاکنون نقشه های شوم خود را پیش برده اند و امت اسلام نیز با تحقق وحدت خود باید به حداکثر بیداری دست یابد و استقرار و ثبات را در کشورهای اسلامی برقرار سازد.

وی با تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در بیداری اسلامی و انقلاب های اسلامی اخیر، گفت: امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران آموزگار و مربی دیگر انقلاب های اسلامی هستند و آغاز این انقلاب مبارک در سال 1979 میلادی بود که مسلمانان سودان و دیگر کشورهای اسلامی را به خود آورد و بر سر زبان ها افتاد و به الگویی برای انقلاب های مردمی تبدیل شد.

فاتح مختار محمد انقلاب اسلامی ایران را الهام بخش انقلاب های عربی در سرتاسر جهان اسلام دانست و گفت: امیداوریم این انقلاب ها، انقلاب هایی واقعی و برآمده از جان ملت ها و نیازها و خواسته های مردمی باشند و وابسته به هیچ یک از طرف های بیگانه نباشند، گرچه می بینیم که این انقلاب ها، انقلاب هایی مردمی هستند و نصرت الاهی را به دنبال خواهند داشت.

وی با محکوم کردن برخورد خشونت آمیز نظام حاکم در بحرین علیه معترضانی که به صورت مسالمت آمیز به دنبال تحقق خواسته های بر حق خویش هستند، گفت: تمام مسلمانان مخالف خشونت گری هستند و ما هر گونه خشونتی را چه در بحرین باشد و چه در کشورهای دیگر جهان محکوم می کنیم و توجیهی برای فرونشاندن صدای دیگری و نشنیدن خواسته های بر حق آنها نمی بینیم.

مدیر روابط بین المللی وزارت ارشاد و اوقاف سودان با تقدیر از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق وحدت اسلامی در سرتاسر جهان اسلام از برقراری گفت و گوی جدی و ساز و کارهای عملی حمایت کرد و افزود: فعالیت بسیاری از فعالان در این زمینه تنها در حد سخنرانی و بیانیه باقی می ماند در حالی که ایران، علما و دانشمندان جهان اسلام را به بررسی راهکارهای علمی و عملی تحقق وحدت اسلامی واداشته و گام های بلندی در این راستا برداشته است.

وی با اشاره به وحدت و یکپارچگی دشمنان اسلام در جبهه مقابل جهان اسلام، خواستار همبستگی و اتحاد هرچه سریعتر ملت های اسلامی شد و افزود: امت اسلام در حال حاضر در وضعیتی آشفته به سر می برد و پراکندگی و چنددستگی راه را برای تجزیه و تضعیف بیشتر آن باز می کند. ما خواستار وحدت کامل امت اسلام هستیم و مانعی بر سر راه تحقق آن نمی بینیم؛ چراکه ما همگی به قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) اعتقاد داریم.

فاتح مختار محمد با اشاره به تجزیه سودان و جدایی جنوب این کشور از شمال آن، گفت: پیام ما به جهانیان این بود که ما به عهد و پیمان خود وفادار می مانیم و بنابر عهد و پیمان خود با اطمینان از خواسته جنوب برای جدایی از شمال سودان این فرصت را به آنها دادیم؛ چراکه وفای به عهد از اصول اسلامی است و از سوی دیگر، تمایز آشکاری میان جنوب و شمال وجود داشت و هدف اصلی ما پاسداری از پایداری استقرار، صلح و امنیت در داخل سودان بود و تنها دو راه در برابر ما بود، یا تجزیه را نمی پذیرفتیم و جنگ داخلی آغاز می شد یا با پذیرش تجزیه، صلح و شکوفایی و پیشرفت ادامه می یافت و ما راه دوم را برگزیدیم، هرچند که تمام تلاش خود را برای حفظ بخش شمالی کردیم.

گفتنی است که کمتر از سه ماه پیش، بیش از نود و هشت درصد از مردم جنوب سودان به جدایی این بخش از بزرگ ترین کشور قاره آفریقا از شمال آن رای دادند و کابینه سودان نیز در جلسه فوق العاده خود اعلام کرد که نتیجه همه پرسی جنوب سودان را می پذیرد و عمرالبشیر، رییس جمهور سودان نیز اعلام کرد که استقلال جنوب را به رسمیت خواهد شناخت و با آنها جهت برقراری ثبات همکاری خواهد کرد. /981/ب912/گ
ارسال نظرات