۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۰۴۹۳۲

مدیر کل اوقاف خوزستان ازطرح توسعه حرم علی بن مهزیار اهوازی خبر داد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، با تشریح برنامه این اداره، از طرح توسعه حرم علی بن مهزیار اهواز خبر داد.
آستان مقدس علي بن مهزيار اهوازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام سید عبدالرضا حسینی‌فرد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، امروز در نشست خبری که در آستانه علی بن مهزیار اهوازی برگزار شد، به اجرای طرح توسعه این بقعه اشاره کرد و گفت: در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان حوزه‌های کاری متنوع و متفاوتی وجود دارد که یکی از این حوزه‌ها رسیدگی به اماکن مذهبی به ویژه بقعه‌های متبرکه است. این بقاع از قدیم در فرهنگ اسلامی ائمه اطهار(ع) به عنوان بقاع‌الخیر معروف شده‌اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، در ادامه سخنان خود، ابراز داشت: این بقعاع، امامزادگان و اماکن مذهبی در واقع مرجع و پناهگاه ارادتمندان اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ و شفابخش دردهای افراد بوده است؛ بیش از 729 بقعه، امامزاده و غیر امامزاده در استان خوزستان وجود دارد که بیش از 10 بقعه به عنوان مراکز مورد توجه عموم مردم قرار دارد.

حجت الاسلام حسینی‌فرد با بیان این‌که یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در اماکن مذهبی، انجام اقدامات فرهنگ و معنوی است، گفت: کسانی که در این اماکن آرمیده‌اند، شخصیت‌های مجاهد و عالمانی هستند که گره‌گشای مشکلات فرهنگی و اجتماعی بودند.

مقام معظم رهبری فرموده‌‌‌اند بقعه‌های متبرکه باید به قلب فرهنگ تبدیل شوند

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، با تأکید بر این‌که بهترین کار در مورد این امر انجام اقدامات فرهنگی و مذهبی است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌‌‌اند بقعه‌های متبرکه باید به قطب فرهنگ تبدیل شوند؛ علی‌رغم اقدامات گسترده مؤثری که در این خصوص انجام داده‌ایم، مشکل عمده‌ای که با آن روبرو هستیم، نبود بستر و فضای طبیعی مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگ و مذهبی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، اظهار داشت: از یک جهت این بقاع در فضای محدودی ساخته شده است که پذیرش زوار را ندارند و امکان انجام برنامه‌های فرهنگ و مذهبی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند؛ نخستین وظیفه خدام این اماکن عرضه خدمات رفاهی و امکانات لازم برای بهره‌برداری بهتر فرهنگ و مذهبی از این اماکن است. با توجه به محدودیت فضا این امکان نیز با مشکلات زیادی روبرو است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، عنوان کرد: در مناسبت‌های مختلف هزاران زائر به این اماکن هجوم می‌آورند، متأسفانه اماکن متبرکه استان پذیرش این ظرفیت را ندارند که این مشکل تمام بقعه‌های استان است.

وی با بیان این که توسعه اماکن مذهبی با چند مشکل روبرو است، گفت: نخستین مشکل در توسعه این اماکن تهیه طرح جامعه توسعه اماکن متبرکه است که مراحل فنی طولانی را می‌طلبد که این مهم برای بسیاری از بقعه‌های استان اتفاق افتاده است؛ مبالغ دریافتی این اداره توسط مساعدت‌های مردمی و نذورات اماکن مذهبی تأمین می‌شود که قطعا با مشکلات مالی مواجه هستیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، با اشاره به این‌که سومین مشکل در توسعه اماکن مذهبی وجود قبور گسترده در این اماکن است، اظهار کرد: انجام کارهای عمرانی، اقدامات متناسب طرح جامعه توسعه را با مشکل جدی و موانع غیر قابل مواجه می‌کند.

حجت الاسلام حسینی‌فرد بیان کرد: با توجه به مقدمات پیش‌بینی شده کار بزرگ عمرانی برای بقاع متبرکه از سال گذشته آغاز شده است و امروز استان خوزستان به یک کارگاه بزرگ آبادانی و توسعه بقعه‌ها تبدیل شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، با اشاره به اینکه شاخص‌ترین آنها آستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی است، گفت: طرح جامع توسعه آ‌ستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی به تأیید رسیده است، مقدمات لازم برای آ‌غاز طرح انجام و پیش‌بینی لازم از لحاظ فنی و عمرانی محقق شده و این طرح از ابتدای امسال آ‌غاز شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، گفت: از سال گذشته پروژه سرویس بهداشتی آ‌ستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی به اتمام رسیده و در مراحل پایانی خود قرار دارد.

وی با بیان این‌که طرح توسعه ‌آستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی از چند جهت قابل اهمیت است، عنوان کرد: از لحاظ شخصیت، ایشان یکی از اولیای بزرگ خدا و شخصیت‌های مورد اعتماد و مورد توجه امام عصر(عج) قرار دارند که باید بارگاهی متناسب با این شخصیت ساخته شود؛ طبق مستندات موجود، امام رضا(ع) در محل آستان علی‌بن‌مهزیاری اهوازی اقامت یک هفته‌ای داشته که یکی از افتخارات جنوب کشور و خوزستان است.

این فعال عرصه فرهنگی خاطرنشان کرد: لازم است قدمگاه امام رضا(ع) احیا شود و این مهم یکی از موضوعاتی است که در طرح توسعه آستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی مدنظر قرار دارد. ضرورت دارد متناسب با شأن مردم خوزستان، ‌یک مرکز فرهنگی و مذهبی شایسته تشکیل شود. این مکان می‌تواند این خلاء را برای استان وجنوب کشور پرکند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، بیان کرد: در فاز نخست طرح توسعه آستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی، تربتخانه، ضریح و شبستان بیش از پنج هزار متر مربع توسعه پیدا می‌کند. آستان علی‌ بن‌مهزیار اهوازی بزرگترین مرکز فرهنگ و مذهبی استان خوزستان خواهد شد و این هدیه بزرگی در خور دوستداران اهل‌بیت(ع) است که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با مساعدت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ارادتمندان اهل‌بیت(ع) ایران اسلامی و انقلاب عرضه می‌کند.

حجت الاسلام حسینی فرد، به قبور موجود در آستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی اشار کرد و گفت: این قبور از سویی جایگاه والایی دارند که باید حرمت آنان حفظ شود و هر گونه کار عمرانی در این محل عواطف بستگان ‌آنان را مورد توجه قرار می‌دهد.در این طرح حال بستگان آ‌نان مدنظر گرفته شده است.

وی خطاب به مردم گفت: در اجرای این طرح رفت و آمد زوار حرم و قبور با اختلالات بی‌نظمی‌هایی اتفاق می‌افتد که ما ضمن عذرخواهی از مردم خواهش می‌کنیم که مدارا کنند. در این طرح توسعه، نه تنها هیچ قبری از این بارگاه از بین نخواهد رفت بلکه بستر و فضایی ایجاد می‌شود که زوار در فضای مناسب به آستان و قبور مراجعه کنند.

وی گفت: حداقل برآورد هزینه فاز نخست طرح توسعه آستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی پنج میلیارد تومان است که گام‌های نخست با پشتیبانی نذورات درآمدهای استان، سمت‌های مردم و خیرین آغاز شده است اما تحقق پیدا نکرده اما بر اساس وعده‌های خیرین بسیار از این هزینه‌ها در قالب تهیه مصالح محقق شده است.

وی عنوان کرد: از مؤمنان و خیرین و دوستداران اهل بیت(ع) در قالب کمک‌های نقدی و غیر نقدی (مصالح) ما را در جهت بازسازی علی‌بن‌مهزیار اهوازی کمک کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، ادامه داد: از مسئولان محلی، نهادها، اردگان‌ها و سازمان‌های استان نیز در جهت ساخت این بارگاه خواستار مساعدت هستیم. عموم مردم می‌توانند کمک‌های خود را به شماره حساب بقعه علی‌‌بن‌مهزیار اهوازی بانک تجارت شعبه سلمان فارسی به شماره 1002106031 واریز کنند.

وی در پایان از هیأت امنای علی‌بن‌مهزیار اهوازی و مدیریت آستان در جهت اجرای طرح جامع توسعه ‌آستان علی‌بن‌مهزیار اهوازی قدردانی کرد./9455/پ202/ص
ارسال نظرات