۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۰۵۰۱۵
عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

وهابیت با عرضه اندیشه های غیر اسلامی به جهانیان، به تفرقه دامن می زند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: وهابیون اندیشه های غیر اسلامی خود را به عنوان تفکر سلف به جهانیان عرضه می کند و با حربه تکفیر به تفرقه میان مسلمانان دامن می زنند.
وهابيت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی فرمانیان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب روز پنج شنبه در همایش ملی جریان شناسی کلامی جهان اسلام در سده اخیر که در مؤسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، مقاله خود را با عنوان «گرایش های فکری سلفیه در جهان امروز» ارائه کرد.

حجت الاسلام فرمانیان در مقاله خود تصریح کرد: تفکر بازگشت به سلف به میزان قابل توجهی در جوامع اسلامی مورد استقبال عالمان و جوانان قرار گرفته است.

وی گفت: در این میان گرایش های فکری گوناگونی در میان سلفیان پدید آمده است که می توان از سلفیه تکفیری وهابی عربستان، سلفیه افراطی دیوبندی شبه قاره هند، سلفیه اعتدالی اخوان المسلمین مصر و سلفیه جهادی سید قطبی یاد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: تفکرات وهابیت ماخوذ از سلف نیست ،بلکه زاییده تفکر ابن تیمیه در قرن هشتم و محمدبن عبدالوهاب است.

وی گفت: با این وجود وهابیت در جهان اسلام خود را به عنوان سلفیه مطرح کرده و اندیشه های غیر اسلامی خود را به عنوان تفکر سلف به جهانیان عرضه می کند و با حربه تکفیر به تفرقه میان مسلمانان دامن می زند.

حجت الاسلام فرمانیان اضافه کرد: در قرن دوازدهم گرایش سلفی را شاه ولی الله دهلوی در هند گسترش داد و پس از وی دیوبندیه و جماعه التبلیغ به تفکرات سلفیه توجه ویژه ای کردند و برخی از حنفیان نیز به اصحاب حدیص و وهابیت نزدیک شدند.

وی ادامه داد: در قرن چهاردهم سیدمحمدرشید رضا در شمال آفریقا از وهابیت طرفداری کرد و تفکرات ابن تیمیه را پذیرفت، اما این فرد هیچ گاه موافق تندروی های وهابیون نبود.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: اخوان المسلمین مصر نیز گرایش سلفیه اعتدالی را پذیرفت و تقریب و وحدت امت اسلام و مذاهب را در دستور کار قرار داد.

حجت الاسلام فرمانیان بیان داشت: در این بین برخی از اعضای اخوان المسلمین مصر رویکرد افراطی به عقاید و افکار خود دادند و سید قطب با طرح مساله جاهلیت قرن بیستم به پیروان خود دستور داد که از شهرهای جاهلی هجرت کنند و همچون پیامبر(ص) به دنبال ایجاد مدینه النبی باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اثر این کار جوانان زیادی از مکتب های مختلف جذب تفکر سید قطب شدند و سلفیه جهادی را تشکیل دادند که البته از دل آن القاعده و طالبان بیرون آمد. /924/پ202/ص

ارسال نظرات