۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۱۷۷۶۳
معاون تبلیغ حوزه علمیه:

دولت بجای هزینه در ساخت و تجهیز زندان‌ها به بخش تبلیغ دینی کمک کند

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه با اشاره به مرتفع نشدن مشکل بودجه تبلیغ دین گفت: دولت باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد و بجای هزینه در ساخت و تجهیز زندان‌ها به تبلیغات دینی کمک کند.
حجت الاسلام محمد حسن نبوي


حجت الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با ارائه گزارشی از فعالیت‌های آن معاونت برای ایام تبلیغی ماه محرم گفت: 3150 مبلغ ثابت در طول سال در مناطق مختلف تبلیغی حضور دائم دارند و در قالب هجرت بلند مدت، حداقل به مدت یکسال با خانواده در نقاط محروم به تبلیغ معارف اسلامی‌ می‌پردازند که این ظرفیت تبلیغی در ماه محرم نیز فعال است.

وی ادامه داد: افزون بر این تعداد 4600 مبلغ از قم و حدود هزار طلبه از مدارس علمیه دیگر شهرها به سراسر کشور اعزام شدند که به دلیل نبود بودجه به این مبلغان اعلام شد این اعزام بدون حق التبلیغ خواهد بود. هرچند مشکل مالی مربوط به اعزام‌های ماه مبارک رمضان نیز هنوز برطرف نشده است.

حجت الاسلام نبوی اظهار داشت: شماره 147 مجله مبلغان که ویژه طلاب، مبلغان و خطیبان است با محتوای تبلیغی مناسب ویژه ماه محرم در 10 هزار شماره منتشر شده و در اختیار مبلغان قرار گرفته است.

مسؤولان به بودجه تبلیغ دین توجه جدی کنند
وی با انتقاد از بی توجهی مسؤولان به بخش تبلیغ دینی گفت: دولت باید بوجه معتنابهی به صورت خاص برای تبلیغ دین در نظر بگیرد. بودجه ای که اکنون برای این مساله در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است. اگر دولت در زمینه تبلیغات دینی هزینه نکند باید به ناچار چندین برابر برای مسائل امنیتی و آسیب‌های اجتماعی هزینه کند در حالی که حوزه بیشتر با معلول‌ها مبارزه می‌کند تا با علت‌ها.

حجت الاسلام نبوی خاطرنشان کرد: 99 درصد بودجه تبلیغ برای تهیه منابع تبلیغی و هزینه‌های جاری در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد و بودجه ستادی زیر یک درصد است. مسائل آموزشی و پژوهشی تبلیغ هم بودجه جداگانه‌ای دارد.

وی ادامه داد: وظیفه معاونت تبلیغ، تربیت و اعزام مبلغ برای نقاط فاقد روحانی است، در این زمینه 48 مدرسه علمیه سفیران هدایت راه‌اندازی شده و افزون بر آن مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هم به تربیت مبلغ می‌پردازد، همچنین جهت رشد و ارتقای مبلغان فعال در سراسر کشور هشت نوع آموزش در نظر گرفته شده است تا کیفیت تبلیغات دینی بالا رود.

وی آموزش غیر حضوری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دوره تبلیغ دانش‌آموزی، آشنایی با فرقه‌ها و نحله‌های انحرافی، آموزش برای همسران طلاب، آموزش‌ دروس حوزوی و تفسیر را نمونه‌ای از این فعالیت‌ها عنوان کرد.

تشکیل شورای معارف صدا و سیما با هدف نظارت بر محتوای معارفی
وی با اشاره به این که یکی از عرصه‌های تبلیغ دین، رسانه‌های جمعی و صدا و سیما است، اذعان داشت: بارها در مصاحبه‌ها و حتی در شورای عالی حوزه مطرح کرده‌ام که صدا و سیما شورای سلامت دارد و این شورا بر برنامه های مرتبط با سلامت جسمی مردم نظارت دارد و مطالبی را که قبول ندارد حذف می‌کند یا اجازه پخش به آن نمی‌دهد، اما گویا ما اهمیت مسائل فکری و اعتقادی را کمتر از بحث‌های جسمی می‌دانیم به دلیل آنکه شورای معارف در صدا و سیما وجود ندارد و حال آن که برنامه‌های معارفی قبل از پخش باید توسط یک مجموعه کارشناسی، بررسی و مطالب ضعیف اصلاح شود ضمن این که ضرورتی ندارد برنامه‌های معارفی به صورت زنده پخش شود چرا که برنامه‌های زنده گاهی دقت بحث‌ها را کاهش می‌دهد.

انتقاد از استفاده نامناسب لباس روحانیت در فیلم‌ها و سریال‌ها
وی در ادامه با انتقاد از عدم نظارت بر استفاده لباس روحانیت در فیلم‌ها و سریال‌ها گفت: استفاده از لباس یک سرباز نیرو‌های مسلح در فیلم و سریال‌ها نیازمند مجوز از نیرو‌های مسلح است اما لباس روحانیت را هر کسی می‌پوشد و در هر مضمونی بازی می‌کند که ما با این مساله به شدت مخالفیم و این مساله را پیگیری خواهیم کرد تا این حرکت مدیریت شود.

آمارهای مربوط به دین‌گریزی جوانان را قبول ندارم
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه در ادامه به آمارهایی که درباره دین‌گریزی یا رویگردانی جوانان از نماز مطرح می‌شود اشاره کرد و اظهار داشت: دقت تحقیقات میدانی در ایران پایین است، این آمارها در برخی موارد مطمئنا نادرست است مثلا از یک نفر سوال می‌کنند که در مجموعه شما چند درصد جوانان نماز می خوانند می‌گوید 2 درصد، از دیگری می‌پرسند می‌گوید 20 درصد و نفر سوم می‌گوید 40 درصد، برخی اصلا به عدد و درصدی که بیان می‌کنند توجهی ندارند. این آمارها را نه قبول دارم نه تایید می‌کنم.

وی افزود: این گونه آمارها را با طوفان فکری نمی‌توان به دست آورد بلکه نیازمند تحقیقات میدانی دقیق است. یکی از روش‌های تحقیقات میدانی مشاهده است که باید چند نفر را در ده منطقه مختلف که نشان‌دهنده ده نمونه آماری است بگمارند تا مثلا با شمردن کسانی که برای نماز صبح بیدار می‌شوند به یک آمار دقیق دست یابد بعد میانگین این ده منطقه را به عنوان یک نتیجه مطرح کنند. در این مساله تفاوت جغرافیای طبیعی و انسانی مهم است و باید رعایت شود.

وی در پایان گفت: معتقدم درصد نمازخوان‌ها نسبت به قبل از انقلاب بی‌گمان افزایش یافته است، دلیل آن مقایسه درصد مسافران نمازخوان قطار‌های مسافری و اتوبوس‌های بین شهری، قبل و پس از انقلاب است که خودم مشاهده کردم، پیش از انقلاب مساجد کوچک ایستگاه‌های قطار پر نمی‌شد ولی اکنون با اینکه زمان بیشتری برای نمازخواندن اختصاص می‌دهند باز هم مسجد چندین بار پر و خالی می‌شود. اما این که چند درصد افزایش یافته این نیازمند تحقیق بیشتری است./916ت301/ع

ارسال نظرات