۰۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۱۹۴۴۳
حجت‌الاسلام رحیمیان:

در دوران دفاع مقدس از هر هزار طلبه 48 نفر شهید شدند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در بنیادشهید وامورایثارگران با بیان این که روحانیت بالاترین درصد شهدا را دارد، اظهار داشت: آنچه از آمار شهدا استخراج شده روحانیت دوازده برابر میانگین جامعه شهید داشته است که میانگین جامعه از هر هزار نفر چهار نفر شهید شده اند، ولی روحانیت از هر هزار نفر 48 نفر شهید شده اند؛ اما آمار جدید نشان می‌دهدکه بالای بیست برابر، طلبه ها شهید شده اند.
حجت الاسلام محمدحسن رحيميان، نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسین رحیمیان نماینده ولی فقیه در بنیادشهید وامورایثارگران در همایش نقش باورهای مهدوی در دفاع مقدس که صبح امروز اول دی ماه در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد. با بیان این که باید از واقعیت عینی به بعد نظری رسید، اظهار داشت: در این عرصه ما چند راه داریم، راه اول و مستندترین و دقیق ترین آن ها وصیت نامه شهداست.

وی با بیان این که برخی شهدا وصیت نامه های خود را گاهی در ساعات پایانی حیاتشان نوشته اند و در شرایطی بوده که منقطع از دنیا بوده اند، افزود: این وصیت‌نامه‌ها در خالص ترین زمان نوشته شده و یکی از نشانه های آن این است که وقتی آن را مطالعه می کنی، احساس نمی‌کنی فردی بی سواد یا کم سواد آن را نوشته باشد.

حجت‌الاسلام رحیمیان با بیان این که شهدا وصیت نامه های خود را در خالص ترین زمان خود نوشته و در این وصیت‌نامه‌ها ضمیر باطنی شان را بیان کرده اند، تصریح کرد: بنابر این ما آنچه از وصیت‌نامه‌های شهدا استخراج می‌کنیم، می‌تواند بهترین و متقن ترین سند باشد.

وی تاکید کرد: از وصیت نامه‌های شهدا در مبحث مهدویت می توانیم دو روش استفاده کنیم که یکی آن مستقیم و دیگری غیر مستقیم است، غیر مستقیم آن آنجایی است که سخن از پیروی از ولایت فقیه را می‌گویند.

این مسوول فرهنگی ادامه داد: براساس یک پژوهشی که از سوی بنیاد شهید صورت گرفته در هر وصیت نامه شهید به صورت متوسط چهار بار انگیزه رفتن به جبهه را پیروی از ولایت فقیه اعلام کرده اند؛ البته عناوین مختلف همچون امام راحل، مرجع تقلید، ولایت فقه را بیان کرده‌اند؛ اما در مجموع پیروی از امام به عنوان انگیزه اساسی برای رفتن به جبهه در هر وصیت‌نامه چهار بار تکرار شده است.

وی با طرح این سئوال که پیروی از ولایت فقیه و امام برچه اساسی صورت گرفته است، افزود: براساس این که ایشان نائب امام زمان علیه السلام است و آن چه را او انجام می دهد حجت الهی برانسان است که این حجیت برگرفته از نیابت امام زمان و طریق پیوند میان مکلف و مخلوق با خداست.

حجت‌الاسلام رحیمیان گفت: در یک پژوهشی که در سال‌های اخیر در خصوص تاثیر گذاری مستقیم مهدویت میان شهدا صورت گرفت و نتیجه آن از میان 46 هزار 259 وصیت نامه شهید مفاهیمی همچون شناخت امام زمان 19 درصد، غیبت کبری 8.5 درصد، انتظار 15.5درصد، فراغ امام زمان 7 درصد، نشانه های ظهور 6 درصد، حکومت جهانی 38.5 درصد، یاران امام زمان 32.5 درصد، آرزوی دیدار امام زمان 17 درصد، نایب امام زمان 61.5، آزمایش اله 25 درصد، شعار خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار 32، ارتباط نهضت کربلا و انقلاب حضرت مهدی 25 درصد، نبرد حق علیه باطل 40 درصد، ارتباطات شهادت طلبی با ظهور حضرت مهدی(عج)45 درصد، سلام بر مهدی 40 درصد استخراج شده است.

وی یادآور شد: وصایای شهدا به صورت میانگین 5 بار از مفاهیم امام زمان بهره گرفته شده است، همچنین در وصیت شهدا به صورت متوسط 3.2 بار نام حضرت صاحب الزمان علیه السلام ذکر شده است در بیان این که میان اطاعت از ولایت فقیه و اطاعت از امام زمان علیه رابطه وجود دارد 63 درصد، شهدا انقلاب اسلامی را زمینه ساز ظهور و قیام حضرت حجت می دانند 32 درصد دراین پژوهش بدست آمده است.

نماینده ولی فقیه در بنیاید شهید تصریح کرد: بنابراین در وصیت نامه های شهیدان بیشترین تاکید به صورت مستقیم مساله مهدویت مورد تاکید قرار گرفته است و هیچ امری به این اندازه در وصیت نامه ها شهدا وجود ندارد.

وی یادآور شد: طبق آماری که از شهدا داریم که این آمار اقشار، مذاهب و مناطق جغرافیایی را شامل می‌شود در میان اقشار، قشری بیشتر شهید داده و شده که انتصابش به حضرت صاحب الزمان علیه السلامقوی تر است که این قشر روحانیت است.

حجت‌الاسلام رحیمیان گفت: روحانیت به عنوان سرباز امام زمان علیه السلام بالاترین درصد شهدا را دارند، آنچه بنیاد شهید از آمار شهدا استخراج کرده است روحانیت دوازده برابر میانگین جامعه شهید شده است، میانگین جامعه از هر هزار نفر چهار نفر شهید شده اند، ولی روحانیت از هر هزار نفر 48 نفر شهید شده اند.

وی یادآور شد: آمار جدید انجام شده که بالای بیست برابر، طلبه ها شهید شده اند، زیرا برخی طلبه ها بدون عنوان رسمی حوزوی خود و ناشناس اعزام شده اند و اکنون براساس شناسی برخی ارگان ها، آمار نشان می دهد بالا بیست برابر جامعه، روحانیت شهید شده اند./917/پ201/ص
ارسال نظرات