۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۰۸۱۹
انتشارات علامه بهبهانی منتشر کرد؛

ترجمه عربی جلد دوم کتاب سیری در آیات ولایت و امامت

خبرگزاری رسا ـ ترجمه عربی دومین جلد از مجموعه سیری در آیات ولایت و امامت تألیف آیت الله سید محمد یثربی با محوریت نقد نظریه عدالت صحابه، به همت انتشارات علامه بهبهانی منتشر شد.
في رحاب آيات الولايه و الإمامه 2



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین جلد از مجموعه سیری در آیات ولایت و امامت تألیف آیت الله سید محمد یثربی با محوریت نقد نظریه عدالت صحابه، با عنوان «فی رحاب آیات الولایه و الإمامه»، از سوی شیخ محمد جواد خلیلی تدوین و به همت شیخ علی محمد الدریع به عربی برگردان شده است.

پس از رحلت پیامبر اکرم ‌‌صلی الله علیه و آله دو جریان عمده سیاسی شکل گرفت. جریان اول خلافت و جریان دوم امامت بود. جریان خلافت با حضور بخشی از صحابه که با ابوبکر بیعت کرده و از زعامت وی جانبداری می‌کردند، شکل گرفت و جریان دوم متشکل از اصحابی بود که حاضر به بیعت با ابوبکر نبودند و از رهبری حضرت علی ‌‌علیه السلام حمایت می‌کردند. این اثر بر آن است تا نظریه عدالت صحابه را با توجه به این رویکرد مورد نقد و بررسی قرار دهد.

کتاب حاضردر چهار فصل تنظیم شده که فصل اول آن به بررسی عناوینی همچون معنا و مفهوم صحابه، ثمرات عدالت صحابه، ادله اهل سنت، شناخت گروه‌ های صدر اسلام، تفاوت منافقین و بیماردلان، تعبیرات قرآن درباره بیماردلان، ویژگی‌های بیماردلان در قرآن، کیفیت برخورد قرآن با این دو گروه، پیامبر اکرم‌‌‌‌ صلی الله علیه و آله و هراس از منافقان، بررسی ویژگی‌های مؤمنان در قرآن و اشکالاتی بر نظریه عدالت صحابه می‌پردازد.

فصل دوم کتاب مباحثی همچون صحابه در ترازوی تاریخ، صلح حدیبیه و عدالت صحابه، غزوه تبوک و عدالت صحابه، منافقان توطئه‌گر، توطئه قتل پیامبر اکرم‌‌ ‌‌صلی الله علیه و آله و تحریف حقایق، حربه‌ای پوشالی را مطرح کرده است.

فصل سوم به بیان عدالت صحابه از نظر آیات، تأملی در سوره توبه، نشانه‌های منافقان در سوره توبه، مجازات ‌های منافقان، عدالت صحابه و پیش ‌گامی در اسلام، شناخت پیروان پیشگامان نخستین، توبه صحابه و عدالت آنان، تأملی در معنا و مفهوم توبه، شرایط توبه از دیدگاه امیرالمؤمنین ‌‌‌‌علیه السلام، بررسی عدالت صحابه در سوره حشر، عدالت انصار و قیود آن، عدالت مهاجران و قیود آن، ایمان، شرط طلب مغفرت، حرمت طلب آمرزش برای کفار، امت برتر و عدالت صحابه، صحابه، شاهدین عدالت، انحراف از مسیر رسول‌ الله‌‌‌‌ صلی الله علیه و آله ، اطاعت، شرط ایمان، روگردانی از رسول خدا‌‌‌‌ صلی الله علیه و آله و انتخاب خلفا، اجتهاد در مقابل نص، پیروی کنندگان از رسول خدا ‌‌‌‌صلی الله علیه و آله همنشینی پیامبر با برخی از صحابه و ارتداد مخالفان عدالت صحابه اختصاص دارد.

همچنین استناد به سنت، برای اثبات عدالت صحابه، صحابه چون ستارگان، داستانی از ابو ریّه، بررسی دلالت روایت، اختلاف ‌نظر در میان صحابه، دوری از خاندان وحی، بهترین انسان ها، هم عصران رسول خدا‌‌‌‌ صلی الله علیه و آله، تفاوت امت برتر با اصحاب عادل، حرمت دشنام به صحابه معاویه و سنت دشنام به امیرالمؤمنین‌‌‌‌ علیه السلام، دوستی و محبت صحابه، محال بودن پیروی از همه صحابه، سیاست بنی ‌امیه برای محو تشیع و تسلیم و اطاعت از حاکمان ستمگر از جمله مباحثی است که در فصل چهارم کتاب مطرح می ‌شود.

در فصل سوم این کتاب در مطلبی با عنوان «الثبات علی الایمان شرط فی العدالة» آمده است: «و الکلام عن الایمان و شرائطه و خصائصه ذو ابحاث کثیرة، لکن ما یناسب ذکره فی هذا المقام و لا یخلوا من لطافة؛ هو أنه هل یفوز العبد و یدخل الجنة بمجرد ایمانه فی الدنیا، ای بمجرد حدوث الایمان فی قلبه؟ و بعبارة اخری هل مجرد حدوث الایمان فی القلب کاف فی تحققه دون اشتراط ثبات فیه؟ و بعبارة ثالثة ألا یتوقف الفوز و النجاة یوم القیامة علی الحفاظ علی ایماننا حتی آخر حیاتنا؟

و نجیب عن هذا السؤال الاساسی المهم بشکل مفصل و مبسوط فنقول: لا شک فی عدم کفایة الایمان الابتدائی فی الفوز بالنجاة و السعادة الأبدیة یوم القیامة، إذا أن المؤمن الحقیقی هو من یستمر و یثبت علی ایمانه، و قد حدثنا القرآن الکریم عن عاقبة من یرتد عن ایمانه السالف فقال: (و من یرتدِد منکم عن دینه فیمت و هو کافر فأُولئک حَبطت أَعمالهم فى الدنیا و الآخرة و أُولئک أَصحاب النّار هم فیها خالدون ـ البقرة 217)...»


گفتنی است، نقد نظریه عدالت صحابه، ترجمه عربی دومین جلد از دوره سیری در آیات ولایت و امامت در قطع وزیری، 303 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 6000 تومان از سوی انتشارات علامه بهبهانی منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند با نمابر 02517743919 تماس و یا با پست الکترونیکی www.info@yasrebi.ir مکاتبه کنند. /913/ن601/ع

ارسال نظرات