۰۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۲۱۵۴۲
حوزه در هفته ای که گذشت؛

خیبر انقلاب در صف آرایی کفار

خبرگزاری رسا ـ حرکت حوزه‌های علمیه استانی به سوی استقلال علمی و اجرایی، ‌تبلیغ دینی در وضعیت فشار بر ایران و حوزه های علمیه و باورهای دینی تحلیل رفته از مهم ترین اخبار حوزه ها در هفته گذشته به شمار می آید.
حوزه در هفته اي که گذشت


حوزه های علمیه و باورهای دینی تحلیل رفته
شاید برخی مخالف این باشند که باورهای دینی مردم تحلیل رفته است ولی رفتار مردم، خود بهترین گواه بر میزان باورپذیری آنهاست. نمی شود گفت جامعه ای که از اخلاق فاصله گرفته باورهای دینی‌اش کاسته نشده، به هر حال این باورها باید خود را  در مرحله عمل بنمایاند. مبلغانی که به میان مردم می روند از میزان آگاهی های کم دینی مردم گله مندند و شاید دلیل بسیاری از انتقاداتی که از صدا و سیما دارند همین مساله است چون فرصت و فضایی که صدا و سیما در اختیار دارد برای کمتر گروه و صنفی مهیاست. به همه اینها اضافه کنید فعالیت شبانه روزی شبکه های ماهواره ای را که کمر همت بر بی دین کردن مردم بسته اند. به هر حال به نظر می رسد حوزه های علمیه همزمان با انتشار کتاب و نرم افزارهای مختلف دینی باید زمینه پذیرش و علاقه مندی مردم را نسبت به این محصولات فراهم کنند و آن به دست نمی آید مگر با تقویت پایه های اعتقادی و باورهای دینی آنان. 

خیبر انقلاب در صف آرایی کفار
اکنون که موج فراگیر انقلاب های اسلامی در منطقه گسترش یافته و این بیداری در برابر استکبار به کشورهای غربی نیز نزدیک گردیده است،‌ دنیای کفر و الحاد با تمام قوا در حال آخرین تلاش های خود برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران است. تحریم های فلج کننده ای که به ظاهر قرار بود ملت ایران را به زانو در بیاورد،‌ به محملی برای خودکفایی و پیروزی های بیشتر تبدیل شد؛‌ تا رهبر معظم انقلاب شرایط کنونی انقلاب را با پیروزی های بدر و خیبر در صدر اسلام مقایسه کنند. این هجمه جدید استکبار، در حوزه های علمیه نیز بدون پاسخ نماند. حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تحریم های جدید غرب بر ضد کشورمان اظهار داشت:‌غرب با تحریم نمی تواند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند. آیت الله سید احمد خاتمی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم نیز در سخنانی، هدف از تحریم نفتی را کشاندن ایران به پای میز مذاکره دانست و تاکید کرد که تحریم ها اثری در روند حرکت مقدس ملت نداشته و نخواهد داشت. نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان نیز اظهار داشت: تعبیر بدر و خیبر از موقعیت کنونی بیانگر اهمیت جایگاه بصیرت دینی است. اکنون به نظر می رسد،‌ غرب بعد از شلیک آخرین گلوله باقی مانده در سلاح خود بر ضد ایران، باید با دست های خالی شاهد موفقیت های روز افزون انقلاب اسلامی ایران باشد.

 
حوزه‌های علمیه استانی به سوی استقلال علمی و اجرایی
تأسیس حوزه‌های علمیه استانی با محوریت علما و تأثیرگذاران علمی و معنوی علمای بلاد از رویکردهایی است که آیت الله مقتدایی پس از تصدی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور آن را با جدیت پی‌گیری کرده است. در هفته گذشته شاهد سفر آیت الله مقتدایی به استان مازندران بودیم، وی در سخنان خود‌ در جمع مدیران حوزوی مازندران، رهنمود‌های مقام معظم رهبری را راهگشای مسائل حوزه  دانست و ‌ همه تلاش مجموعه حوزه را در جهت تحقق رهنمودهای معظم له برشمرد. در این سفر کلنگ احداث دو مدرسه علمیه با حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور به زمین زده شد. تشکیل دو ستاد در قم برای واگذاری اختیارات اجرایی و علمی حوزه به استان‌ها را همچنین از زبان معاون آموزه حوزه علمیه کشور شنیدیم. سخنان ‌آیت الله طبرسی و حجت الاسلام و المسلمین جباری در عرصه اهمیت گسترش علمی و ساختاری حوزه های علمیه درخور توجه می‌نمود. دیدار آیت الله مرتضی مقتدایی با آیت الله نظری از علمای بنام مازندران نیز از اخبار این سفر دوروزه بوده است.

‌تبلیغ دینی در وضعیت فشار بر ایران
گسترش ارتباطات علمای شیعه و شخصیت‌های حوزوی با محافل دینی در عرصه بین الملل آن هم در وضعیت کنونی فشار بر ایران، می‌تواند بستر مناسبی برای ارائه رویکرد معرفتی و عالمانه ایران اسلامی با نگاه جهانی‌سازی گفت‌‌وگوی ادیان باشد. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در سفری تبلیغی، به چند کشور اروپایی اعزام شده است، حضور در جلسات سخنرانی، دیدار با علما، شیعیان و دانشگاهیان و برپایی جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مکتب اهل بیت(ع) از برنامه‌های ‌سفر 6 روزه‌ آیت الله مجتهدی شبستری به کشورهای آلمان، هلند و بلژیک بوده است. حضرت آیت الله نوری همدانی هم چندی پیش به دعوت علمای شیعه و سنی به روسیه، کنیا و تانزانیا سفر کرده بود. در هر حال این گونه سفرهای دینی نشانگر آن است که دنیای دانش دینی و ارتباطات اسلامی هیچ‌گاه گرفتار هیاهوی پوچ غرب علیه ایران، نخواهد شد.

بخشیدن آدابی دارد؛ در پی شهادت روحانی جانباز
با آغاز جنگ تحمیلی به صف رزمندگان دلاور سپاه اسلام پیوست و به مقام جانبازی نائل شد. این بار حجت الاسلام منصور رفیعیان، امام جماعت و از بنیانگذاران ‌مسجد حضرت ولی‌عصر‌(عج) ‌اهواز پس از سال‌ها درد و رنج ناشی از آثار شیمیایی دعوت الهی را لبیک گفت. پس از پر کشیدن این روحانی وارسته فهمیدیم؛ حقوق جانبازی اش را خودش قطع کرده بود تا بداند بخشیدن را آدابی است. روحش شاد.
/گ/

ارسال نظرات