۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۲۲۶۲۶

نگاهی به شماره 25 فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ شماره بیست و پنجم فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها منتشر شده است.
شماره 25 فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فصلنامه عملی ـ پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی با هدف اشاعه و گسترش اندیشه های سیاسی ـ اسلامی در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی، بررسی مقایسه ای انقلاب های معاصر، اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تقویت باورها و آموزه های اعتقادی و ارزشی انقلاب اسلامی و در کنار آن ارتقای سطح علمی و ایجاد زمینه های تحقیق و پژوهش برای استادان معارف اسلامی دانشگاه های کشور از سوی دانشگاه معارف اسلامی منتشر می شود.

«بازخوانی انقلاب اسلامی ایران با تأکید بر راز ماندگاری و پویایی انقلاب»، «انقلاب اسلامی و آینده چالش با پارادایم (ترقی)»، «بازخوانی تحلیلی نقش آیت الله بروجردی و امام خمینی قدس سرهما در مبارزه با اسلام ستیزی»، «نقش روحانیت در انقلاب مشروطه»، «بررسی روند همراهی جبهه ملی با انقلاب اسلامی از فضای باز سیاسی تا دیدار با امام خمینی»، «اهداف حکومت اسلامی»، «نسبت منافع ملی و مسئولیت های فراملی نظام جمهوری اسلامی ایران در اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره»، «بنیان های حقوقی مردم سالاری دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، «معنا، معناگرایی و نظریه روابط بین الملل؛ چشم انداز تحقق رویکرد بومی ایرانی ـ اسلامی» و «ضد انقلابی گری در نظام بین الملل: مبانی تئوریک» را در این شماره می خوانید.

بازخوانی انقلاب اسلامی ایران با تأکید بر راز ماندگاری و پویایی انقلاب

در این مقاله، ابتدا ماهیت متفاوت انقلاب اسلامی ایران با نگاهی بر نظریه مارکسیستی پیرامون انقلاب به عنوان مهم ترین نظریه انقلابی غیر توحیدی، بررسی می شود و در ادامه، تبیین پویایی انقلاب در افق فکری و فرهنگی آن پیگیری می شود.
نتیجه نهایی مقاله این است که یکی از مبانی فکری انقلاب اسلامی، نظر داشتن به حاکمیت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

انقلاب اسلامی و آینده چالش با پارادایم (ترقی)

در این مقاله تلاش شده تا ضمن تبیین چالش میان دو پارادایم ترقی و شبه ترقی در عصر جمهوری اسلامی، تحلیلی از آینده چالش میان این دو نیز ارائه شود.

بارخوانی تحلیلی نقش آیت الله بروجردی و امام خمینی قدس سرهما در مبارزه با اسلام ستیزی

نقش روحانیت و مراجع آگاه، به خصوص آیت الله بروجردی و پس از ایشان، امام خمینی قدس سرهما در مبارزه فکری و قانونی با این فرقه، بسیاری از اهداف مشترک حکومت و بهائیت را خنثی کرد. مؤلف این مقاله به تحلیل این موضوع پرداخته است.

نقش روحانیت در انقلاب مشروطه

در این نوشتار به نقش روحانیت به عنوان مهم ترین عامل در ساماندهی جامعه ایران در زمان انقلاب مشروطه پرداخته شده است.

بررسی روند همراهی جبهه ملی با انقلاب اسلامی از فضای باز سیاسی تا دیدار با امام خمینی قدس سره

جریان جبهه ملی در مشی خود، دست‌ خوش تردید و اختلاف نظر شد و دو جریان اصلی از متن آن ظهور کرد؛ بخشی از این جریان به همراهی با امام خمینی قدس سره پرداخت و بخشی دیگر در کنار شاه قرار گرفت و به مخالف با انقلاب پرداخت که این مقاله در صدد بررسی این تحول است.

اهداف حکومت اسلامی

نویسنده این مقاله با تشریح منشأ اهداف حکومت دینی، آن ها را به دو سطح اهداف بلند مدت یا غایی و اهداف متوسط یا میانی تقسیم کرده و به بررسی هر یک از آن ها می پردازد.

نسبت منافع ملی و مسئولیت های فراملی نظام جمهوری اسلامی ایران در اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره

نگارنده ضمن تشریح ادله متقن رسالت جهانی اسلام، به معرفی رویکردهای مختلف به مسئله پژوهش، تحت عنوان رویکردهای جهان گرایی اسلامی می پردازد. آن گاه به مدد دو رهیافت، براساس اندیشه امام به بررسی این رویکرد ها و نقد آن ها اقدام کرده، رویکرد متفاوت و جامع امام را در موضوع مذکور تبیین می کند.

بنیان های حقوقی مردم سالاری دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که جمهوری بودن نظام سیاسی کشور را به طرق مختلف تضمین کرده است اصل تفکیک قوا، محوریت مردم در شکل گیری نظام و نیز اداره امور کشور به اتکای آرای عمومی در نظام جمهوری اسلامی را مورد پذیرش قرار داده و تمهیداتی را برای تحدید قدرت دول، محو استبداد، نهادینه کردن آزادی، مقابله با فساد و سوء استفاده از قدرت پیش بینی کرده است. در این نوشتار به این موضوع پرداخته شده است.

معنا، معناگرایی و نظریه روابط بین الملل؛ چشم انداز تحقق رویکرد بومی ایرانی ـ اسلامی

این نوشتار با هدف ترسیم رویکردی که معنا و معنا گرایی را در کنار معنویت در نظر گرفته و در عین حال برای این که ظرفیت های ساختار فعلی روابط بین الملل را نیز نادیده نگیرد این سؤال را فرا روی خویش می بیند که چگونه احیای معنا گرایی در بستر نظریه پردازی، زمینه را برای بر جستگی و لزوم کاوش در رویکرد بومی ایرانی ـ اسلامی فراهم می آورد؟

ضد انقلابی گری در نظام بین الملل: مبانی تئوریک

این مقاله، چگونگی و چرایی شکل گیری موجی از ضد انقلابی گری در نظام بین الملل علیه انقلاب های بزرگ را از منظر تئوری رئالیسم تدافعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

برای دسترسی به متن کامل این مقاله می توانید به آدرس اینترنتی
WWW.MAAREF.AC.IR مراجعه کنید.

شماره بیست و پنجم فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و مدیر مسؤولی ابراهیم کلانتری با شمارگان 1000 نسخه در 290 صفحه و با قیمت 1500 تومان منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات