۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۲:۴۶
کد خبر: ۱۲۲۹۷۰
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کنفرانس وحدت:

پیروزی انقلاب اسلامی ایران آروزهای بسیاری از بنیانگذاران بیداری اسلامی را محقق ساخت

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را موجب تحقق آروزهای بسیاری از بنیانگذاران بیداری اسلامی دانست و رخدادهای اخیر در جهان اسلام را نشانگر آغاز موج سوم بیداری اسلامی.
دكتر محمد باقر خرمشاد،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روز گذشته در نشست بیداری اسلامی که در سومین روز کنفرانس وحدت اسلامی در تهران برگزار شد با اشاره به موضوع «بیداری اسلامی، دیروز، امروز، فردا»، گفت: زمانی سید جمال‌الدین برای اولین بار تلاش کرد به نام اسلام، سلاطین و امت اسلامی را در جهان اسلام بیدار کند و خواب عمیق مسلمانان را بعد از افول تدریجی تمدن اسلامی که باعث عقب ماندگی آنها در مقابله با تمدن نوظهور و غارتگر غرب بود بر هم بزند.

وی با ابراز اینکه سید جمال به عنوان یک بیدارگر اسلامی برای چاره جویی وضع نامطلوب امروز، مسلمانان را به هشت اصل دعوت کرد، افزود: مبارزه با استبداد و خودکامگی مستبدان، لزوم آشنایی با علوم و فنون جدید و مجهز شدن جهان اسلام به آنها، بازگشت به اسلام اولیه، لزوم ایمان و اعتقاد به مکتب اسلام، مبارزه با استعمار خارجی، ضرورت اتحاد جهان اسلام، لزوم احیای فریضه جهاد در جوامع اسلامی و روح مبارزه و همچنین مبارزه با خودباختگی در برابر غرب، اصولی بود که سید جمال اسدآبادی با تمسک به آن ها برای بیداری در امت اسلامی گام برداشت.

وی با اشاره به تلاش های حسن البنا، سید قطب، ملاسعید، محمد باقر صدر، میرزای شیرازی، عبدالرحمن کواکبی، امام موسی صدر، امام خمینی و آیت الله العظمی خامنه ای برای بیداری اسلامی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تحقق بسیاری از آمال و آروزهای این شخصیت های برجسته خواند و گفت: موج اول بیداری اسلامی که سید جمال آغازگر آن بود با انقلاب اسلامی ایران پایان یافت.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به آغاز موج دوم با رویکرد عقلی، اظهار داشت: نکته‌ مهم در انقلاب اسلامی، تشکیل یک حکومت اسلامی بود که الگویی جدید با ریشه های گذشته برای پاسخگویی به نیازهای امروز محسوب می شد به طوری که انقلاب کنونی با آنچه که سید جمال الدین آرزو می کرد مطابقت دارد و همان چیزی است که او می خواست.

خرمشاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی خود را موظف به خدمت به تمام جهان اسلام می داند، تاکید کرد: الگوی سیاست داخلی انقلاب اسلامی، اصولگرا و دین گرا بود و در اقتصاد، شعار خودکفایی و خودباوری را پیش گرفت و شهادت را الگوی عملی خود ساخت.

وی انقلاب های اخیر و تحولات و رخدادهای کنونی جهان اسلام را آغاز موج سوم بیداری اسلامی بر مبنای همان اصول هشت گانه سید جمال دانست و افزود: جهان اسلام در حال پوست انداختن است و وارد فاز جدیدی از بیداری می شود و جهان غرب هم وارد یک بحران جدید می شود. باید بیداری اسلامی امروز به یک بلوک مقتدر تبدیل شود تا بتواند پویایی خود را حفظ کند./981/ب913/گ
ارسال نظرات