۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۲۶۲۸۰
با ارائه یک پایان نامه قرآنی؛

نقش زن در قصص قرآن و سینما بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ جلسه دفاعیه دوره کارشناسی ارشد با عنوان «نقش زن در قصص قرآن و سینما» در دانشگاه علوم و معارف قرآن قم برگزار شد.
زنان مسلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه پایان نامه دوره کارشناسی ارشد با عنوان نقش زن در قصص قرآن و سینما که به همت خانم حمیدی تدوین شد، عصر امروز در سالن همایش دانشگاه علوم و معارف قرآن قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام صالح قنادی، استاد راهنمای پایان نامه«نقش زن در قصص قرآن و سینما» و حجت الاسلام احمد آکوچکیان، استاد مشاور این پایان نامه، در این جلسه به تبیین و بررسی اثر یادشده پرداختند.

حجج اسلام عبدالرضا زاهدی و حسین سیدی که داوری این پایان نامه را بر عهده داشتند، این اثر قرآنی را نقد و بررسی کردند.  

در بخش هایی از چکیده این پایان نامه قرآنی می خوانیم: اهمیت قصه از گذشته تاکنون بر کسی پوشیده نیست. زن نیز عنصر مهم و برجسته ای در قصص قرآن به شمار می رود. با توجه به این اهمیت، نیاز به بررسی و تحلیل شخصیت زن در قصص قرآنی احساس می شود. سینما نیز به عنوان پدیده ای نوین و فراگیر تأثیرات غیر قابل انکاری در جامعه دارد، و به عنوان نماد قصه های امروزی مورد مقایسه با قصص قرآن در زمینه نقش زن قرار گرفته است . قرآن نگاه ویژه و خاصی نسبت به زن دارد. مهمترین ویژگی این نگرش، نگاه انسانی به وجود زن است و تا پیام رسانی قصه ضرورت نکند در قصه حضور ندارد.

در این پژوهش نقش و شخصیت زن به طور خاص در زمینه های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی و سپس رابطه او با دیگر عناصر قصه قرآنی به طور تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است تا نشان دهنده چگونگی ارائه شخصیت های زن قصه توسط قرآن در ابعاد گوناگون باشد. اما نگاه به زن در سینما متفاوت است. دربیشتر اوقات نگرش سینما به زن یک نگاه جنسیتی است و کمتر به ابعاد انسانی وی پرداخته است، و وجود او بیشتر برای جذاب تر کردن قصه و جلب نظر مخاطب از این طریق، مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش زن در سینما تحت تأثیر عوامل مختلف نظیر نظریه های روانشناختی، فمینیسم و حتی اسطوره است. در حالی که نقش زن در قصص قرآن کاملا واقعی و بر مبنای حقیقت نشان داده شده است.

نگاهی به عناوین پایان نامه نقش زن در قصص قرآن و سینما

«کلیات» و «مفاهیم و آشنایی با انواع قصه و ویژگی آن» به ترتیب عناوین فصل اول و دوم این پژوهش قرآنی است.

کلیات به طرح تحقیق و مفاهیم شامل برخی تعاریف مانند تصویر، قصه و سینما اختصاص یافته است و فصل دوم نیز شامل مباحث مقدماتی درباره قصه همچون پیدایش قصه، قصه قرآنی وتفاوت آن با قصه بشری و انواع آن و نیز ویژگی ها و اهداف قصه قرآنی است.

فصل سوم این پژوهش با عنوان«نقش زن در عناصر قرآنی» تدوین یافته است که به دلیل اهمیت «عنصر شخصیت» در بخش اول به این عنصر و در بخش دوم به دیگر عناصر قصه و تعامل زن با این عناصر پرداخته شده است. در بخش نخست  شخصیت زن در قصه قرآنی به طور مفصل و با ارائه نمونه هایی به لحاظ اعتقادی ، اخلاقی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است و بخش دوم به دیگرعناصر قصه همچون حادثه ، گفتگو، کشمکش، زاویه دید و . . .  در قصه های زن قرآنی اختصاص دارد.

«تصویر زن در سینما» هم فصل چهارم این پایان نامه قرآنی را تشکیل می دهد که شامل بررسی فشرده هنر سینما و تآثیر آن بر مخاطبان و شخصیت سازی و نیز تصویر ارائه شده از زن در سینمای امروز ونیز تأثیرات عوامل بیرونی بر شخصیت زن در سینما مانند اسطوره و فمینسم است.

فصل پنجم و پایانی هم به موضوع«مقایسه نقش زن در قصص قرآن و سینما» اختصاص یافته است که دربردارنده مباحثی همچون مقایسه قصه در قرآن و سینما در محتوا، واقع گرایی و توجه به مسائل معنوی و نقش زن در قصه های قرآنی و سینمایی و روابط زن و مرد در این دو مقوله است.

گفتنی است، جلسه دفاعیه پایان نامه نقش زن در قصص قرآن و سینما عصر امروز 22 فروردین با حضور برخی پژوهشگران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سالن همایش این دانشگاه برگزار شد./پ202/س
ارسال نظرات