۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۶۴
مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی:

حمایت از تولید ملی راهبردی اساسی برای حفظ عزت جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلام، حمایت از تولید ملی را راهبردی اساسی جهت حفظ عزت جامعه اسلامی دانست وتأکید کرد: امت اسلام با تبعیت از یک حکم فقهی از تولید ملی حمایت کند.
توليد ملي


حجت الاسلام سیدمحسن دعائی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص جایگاه حمایت از تولید داخلی در اسلام اظهار کرد: نامگذاری امسال بدین عنوان، مبتنی بر راهبردهای اساسی است که در دین اسلام برای عزت و استقلال جامعه اسلامی طراحی شده است.

حمایت از تولید ملی راهبردی اساسی جهت حفظ عزت جامعه اسلامی است

وی با بیان اینکه عزت به معنای نفوذناپذیری در برابر بیگانگان و عدم وابستگی است، افزود: از این رو در شرایط خطیر کنونی رهبر معظم انقلاب مجدانه درصدد فعال سازی این راهبردها هستند که در آیات متعدد از جمله «ان العزة لله جمیعا..» بدان اشاره و تأکید شده است.

حجت الاسلام دعائی با اشاره به آیه شریفه «لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا» ادامه داد: از نظر قرآن، جامعه اسلامی چه در عرصه اقتصاد و چه سیاست و فرهنگ باید نفوذناپذیر و نمود عزت باشد؛ امام خامنه ای امسال را سال «حمایت از تولید ملی» نامیدند تا در برابر تحریم های دشمنان کوچک ترین خللی در عزت و استقلال ما وارد نشود .

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با بیان اینکه نظام سلطه بنا دارد از طریق تحریم ها ما را بشکند، تصریح کرد: امت اسلام باید در راهبرد تدافعی خود، باید شکست ناپذیری اش را به منصه ظهور برساند، از این رو رهبر معظم انقلاب در آغاز سال، بسیار حکیمانه راهبرد عملیاتی این آموزه قرآنی را در تولید ملی و بی نیازی از تولیدات اجانب معرفی کردند.

وی در خصوص سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در این خصوص اظهار کرد: در جامعه نوپای صدر اسلام ودر مقابل توطئه های مشابه که از سوی مشرکان و اهل کتاب به جامعه اسلامی متوجه می شد، مشابه همین تمهیدات برای استقلال اقتصادی از سوی پیامبر اکرم(ص) با گردش کاری که در جامعه ایجاد شده بود، تعریف شد.

راهبرد تدافعی؛ در کنار راهبرد تهاجمی

این استاد حوزه علمیه مشهد در ادامه به راهبردهای تحقق اقتصاد ملی اشاره و خاطرنشان کرد: نظام اسلام باید در کنار راهبرد تدافعی، با گفتمان سازی گسترده در سطح امت اسلام، خصوصا مدیران سیاسی و نخبگان، یک راهبرد تهاجمی هم به قلب نظام سلطه طراحی کند.

وی ادامه داد: ما نباید منتظر بمانیم دشمنان اسلام برای به زحمت انداختن ما و زمینه های سقوط و اضمحلال نظام اسلامی برنامه ریزی کنند،بلکه طبق رهنمودهای قرآن وسیره ائمه اطهار(ع) باید از موضع فعال و راهبرد تهاجمی امت اسلام را در وضعیت فعال قرار داد.

حجت الاسلام دعائی با بیان اینکه اکنون رگ حیات غرب، از طریق تزریق انرژی، تأمین بازار مصرف کالاهای غربی و نیز سرمایه های کلان مسلمانان در بانک های غرب، به دست امت اسلام است، افزود: در راهبرد تهاجمی باید همه امت اسلام را با تبیین ضرورت عزت و استقلال در سطوح مختلف درگیر کنیم؛ نمونه کوچک این راهبرد تهاجمی را در تحریم نفتی اروپا از سوی ایران شاهد بودیم، وقتی اقتصاد غرب با تحریم تنها یک کشور اسلامی آسیب می بیند معلوم است که با همراهی سایر کشورها در این تحریم چه اتفاقی خواهد افتاد.

امت اسلام با تبعیت از یک حکم فقهی، از تولید ملی حمایت کند

وی همچنین به نقش مردم، دولت و سرمایه داران در این راستا اشاره و تصریح کرد: این مساله از دو منظر اقتصادی وفقهی قابل بررسی است؛ از نظر دینی و فقهی، باورهای دینی جامعه اسلامی باید در همه سطوح مدیریتی به این سطح از فهم دینی ارتقا یابد که وقتی ولی ارشد امت اسلام فتوا می دهد «بر فرض وجود کالای ملی، خرید مشابه خارجی جواز شرعی ندارد»، همه باید با نگاه تبعیت از یک حکم فقهی، این فتوا را عملیاتی کنیم چنانکه مجد و عظمت تبعیت مردم از فتوای تاریخی مرحوم میرزای شیرازی در حافظه تاریخ ماندگار شد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ادامه داد: همه امت باید لبیک بگویند، اقتصاد ملی ما باید با خرید تولیدات ملی و ارتقاء استانداردها و چرخه اقتصادی درون کشور به مقابله با تحریم ها برخیزد.

با مصرف کالای وارداتی زمینه ساز اجرای توطئه های دشمن نشویم

وی در پایان گفت: از نظر عقل اقتصادی نیز همه مردم هم نخبگان و سرمایه داران باید به یک تحلیل بسیط اقتصادی توجه کنند که دشمن کمر به انهدام اقتصاد آن ها بسته است و ما با مصرف کالاهای وارداتی زمینه ساز اجرای توطئه های آنان شده ایم لذا از سطوح مختلف مدیریتی و صاحبان سرمایه و فن و تکنولوژی و توده مردم می خواهم به عنوان یک فریضه فقهی ـ اقتصادی، تنها کالای داخلی را مد نظر قرار دهند تا رونق اقتصاد ملی از یک سو و ناکارآمدی قطعی توطئه های بیگانگان را شاهد باشیم./930/ت301/ع

ارسال نظرات