۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۲۸۱۷۰
آیت‌الله مصباح یزدی:

نظریه ماتریالیسم با مبانی دینی سازگار نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم،‌ نظریه انکار ماوراء ماده و اندیشه ماتریالیسم را در تضاد با مبانی و آموزه‌های دینی دانست و گفت: اگر آنچه از راه وحی به ما رسیده است را‌ درست بفهیم و تحقیق کنیم قطعا با هیچ علم یقینی تضادی نخواهد داشت.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، عصر پنج شنبه در جلسه سوم از سلسله نشست‌های «علم دینی» که در محل سالن همایش‌های این نهاد آموزشی و پژوهشی برگزار شد، با بیان اینکه علوم شامل دو دسته دینی و غیر دینی هستند،‌ ابراز داشت:‌ برخی از علوم هستند که باید از آنها برای فهم منابع دینی استفاده کنیم و اگر آنها را ندانیم نمی توانیم از منابع دینی و قرآن به درستی استفاده نماییم.

وی با بیان اینکه به علومی که در راه حل مسائل دینی به کار گرفته می شوند،‌ علوم دینی می گویند،‌ به طرح این سؤال پرداخت که آیا علم ضد دینی نیز وجود دارد؟ و در این خصوص اظهار داشت: معنای علم غیر دینی، تضاد با دین نیست، وقتی انسان علمی را می‌آموزد معنای آن این نیست هر راه حلی که ارائه شده یقینی است، در علوم تجربی از این دست اختلافات بسیار است که نظریات با هم تفاوت دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: راه حل‌هایی که در یک علم موافق ارزش‌های دینی است به آن علم دینی می گوییم، ‌اما راه‌حل هایی که برای حل مشکلات پیشنهاد می‌شود و منطبق با ارزش های اسلامی و دینی نیست، به آن ضد دینی گفته می‌شود، البته اگر علاج یک بیماری و مرض متوقف بر استفاده از یک داروی حرام باشد فقها استثناء گفته‌اند استفاده از آن دارو جایز است.

وی اضافه کرد: برای درمان برخی بیماری‌ها یک دسته از روانشاسان روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که با تعالیم اسلامی منافات ندارد و یک عده نیز روش های غیر دینی را پیشنهاد می کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه نظریه انکار ماوراء ماده و ماتریالیسم و راه حلی که ماتریالیست‌ها ارائه می دهند با مبانی دینی سازگار نیست،‌ به ضرورت اسلامی کردن علوم اشاره و خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های ما بسیاری از نظریات علمی که مطرح می‌ شود یا مبتنی بر مبانی ضد دینی است و یا روش‌هایی را پیشنهاد و تجویز می‌کند که با باورها و ارزش های دینی ما سازگار نیست، مثل تجویز داروهای حرام در صورتی که داروی حلال آن موجود باشد.

وی تصریح کرد: اسلامی کردن علوم به این است که مکاتب دیگری را ترویج و تدریس کنیم که با ارزش‌های اسلامی سازگار باشد،‌ به جای اینکه کتاب روانشاسی ما از ابتدا تا آخر آن برگرفته از افکار و اندیشه‌های روانشاسان غربی و مادی باشد باید از روانشاسانی استفاده کنیم که معتقد به روح و ارزش های مستقل از ماده باشند و آنها را تجویز و ترویج کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت:‌ می دانیم حدود یک قرن تلاش شده کتاب‌هایی در دسترس قرار گیرد و در دانشگاه های کشور ما تدریس شود که میانه‌ای با دین ندارد،‌ اگر بسیار خوشبین باشیم می گوییم به صورت اتفاقی این گونه شده و البته این خیلی بعید است.

وی افزود: همان دستی که در کار بود تا روضه‌خوانی و منبر در کشور ممنوع شود، همان دست نیز در عرصه علوم و مواد آموزشی و تحقیقات ما اینها را پیشنهاد کرد و نمونه های فراوانی از اینها داریم و شواهدی نیز موجود است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم مقصود از اسلامی کردن علوم را‌ مطرح کردن اندیشه‌های مبتنی بر معارف اسلامی دانست و با بیان اینکه چرا باید همیشه ریزه خوار دیگران باشیم،‌ تصریح کرد: اگر آنچه از راه وحی به ما رسیده است را‌ درست بفهیم و تحقیق کنیم قطعا با هیچ علم یقینی تضادی نخواهد داشت و اگر چیزی را به صورت قطعی از دین فهمیدیم نمی توانیم منکرش شویم.

گفتنی است، در جلسات پیشین آیت‌الله مصباح یزدی ضمن بررسی تعریف و معانی متعدد «علم» و «دین» به بیان برخی از ابهام‌های مربوط به این دو مفهوم،‌ قلمرو علم و دین و مناسبت‌های بین این دو مفهوم پرداخت.

سلسله نشست‌های «علم دینی» از سوی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم برای اساتید مراکز آموزش عالی این استان برنامه‌ریزی شده است. نشست های بررسی علم دینی هر هفته پنج شنبه ها از ساعت 18 با ارائه آیت الله مصباح یزدی در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. /924/پ201/ج
ارسال نظرات