۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۲۸۶۹۹

استدلال آیت‌الله رضازاده در رد ادعای عدالت صحابه

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله رضازاده ادعای عدالت صحابه را مردود دانست و با استناد به مطالبی از کتب اهل سنت در این باره گفت:‌ با وجود سفارش‌های مؤکد حضرت پیامبر(ص) عده ای زیر پرچم معاویه با حضرت علی جنگیدند و یا حسن بن علی را تنها گذاشتند و او را کشتند و یا در کربلا با پسر پیامبر گستاخانه رفتار کردند.
آيت الله رجبعلي رضازاده آيت الله رجبعلي رضازاده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله رجبعلی رضازاده استاد حوزه علمیه خراسان،‌ روز گذشته در درس خارج خود که در مدرسه آیت‌الله خویی برگزار شد، با اشاره به بحث تجری و نیت افراد در انجام فعل حرام، بیان داشت: بنابر روایات کسی که راضی به ایجاد یک عمل فحشاء در بین مردم است، در عمل مرتکبین شریک و داخل است.

آیت‌الله رضازاده با اشاره به روایت(الراضی بفعل قوم کالداخل فیهم) و استناد به آیه 19 سوره نور، افزود: اگر کسی مرتکب کار خلافی شد خداوند تبارک و تعالی پرده پوشی می کند چون دوست ندارد یک عمل خطا و گناه گسترش یابد، حال اگر کسی بیاید و اشاعه کند از دنیا نمی رود تا مبتلا به آن شود و عذاب دنیا و آخرت شامل حال او می شود.

استاد خارج فقه و اصول خراسان در ادامه با قرائت آیه 11 سوره نور به بیان مطلب المیزان ج 15 ص 96 در تشریح ویژگی عصبه پرداخت و گفت: عصبه به گروهی که هم دست می شوند بر عملی و بر هدف خود متعصب هستند ‌گفته می شود و خطاب در این آیه و آیات بعدی شامل همه مؤمنین می شود چه مؤمن حقیقی باشد چه منافق یا کسی که در قلبش نسبت به اسلام غرض و مرضی دارد.

آیت‌الله رضازاده در ادامه این مطلب، به تبیین قضیه افک پرداخت و گفت: بنا بر نقل اهل سنت افک مربوط به عایشه همسر پیامبر و بنابر نقل شیعه قبطیه ماریه مادر ابراهیم بوده است که بعد از تنها ماندن همسر پیامبر در بیابان و همراهی یکی از صحابه تا رسیدن به شهر، عده ای شروع به تهمت زدن به همسر پیامبر و نسبت ناروا به او دادن شدند و عده ای از مغرضین هم که در دل نفاق و در قلب شان مرض بود و از اشاعه فحشا و بی آبرویی خانواده پیامبر (ص) خرسند بودند به اشاعه آن پرداختند که در این هنگام آیه نازل شد که این حرف مردم تهمت و بهتانی بیش نیست.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه بیان صاحب تفسیر المیزان را چنین نقل کرد که داستان عصبه به دلیل نسبت زشت دادن به همسر خطرناک و به دلیل بهتان ناروا دردناک است و لکن برای جامعه مسلمین خیر است، به دلیل اینکه جامعه‌ای که قرار است سالم بماند باید منافقان آن شناخته شوند، حال هویت عده ای با این داستان مشخص شد تا با ظاهر فریبی، مردم را گمراه نکنند و مردم با شناخت اینها از اطراف آنان دور و از افکار فاسدشان فاصله بگیرند.

آیت‌الله رضازاده خطاب به علمای اهل سنت گفت: این صحابه که دم از عدالت آنها می زدید کسانی بودند که تهمت ناروا به همسر پیامبر(ص) زدند و شما که مدعی تبعیت از آنها هستید یعنی اگر آن زمان بودید شما هم تهمت زشت به خانواده پیامبر می زدید؟

وی در ادامه به نقل چند داستان از کتب اهل سنت پرداخت که عقیده آنها را در عدالت صحابه باطل می کند و داستان منقول از سید قطب در تفسیر فی الزلال القران ج 6 صفحه 81 را بیان کرد.

وی همچنین افزود: پیامبر خطاب به علی و زهرا و حسنین فرمود هرکه با شما بجنگد با من جنگیده و هرکه با شما خوبی کند گویی به من خوبی کرده است. مگر همین صحابه نبودند عده ای در زیر پرچم معاویه با علی جنگیدند و یا حسن بن علی را تنها گذاشتند و او را کشتند و یا آنهایی که در کربلا با پسر پیامبر گستاخانه رفتار کردند و یا ظلم و جفایی که به حضرت زهرا (س) کردند،‌ با این مستندات و شرایط چطور مدعی عدالت، اجتهاد و پاکی صحابه باقی می مانید.

آیت‌الله رضازاده در ادامه بیان داشت: منافقین با برنامه و هدف کارهای خطرناکی علیه اسلام انجام می دادند که یکی از آنها مساله تهمت به همسر پیامبر و نسبت ناروا دادن به او بود.آنها در پوشش اسلام قصد جلوگیری از نشر اسلام و پیشرفت دین را داشتند. قضیه افک یکی از بزرگترین خطرها بود که بر اسلام وارد شد که می خواستند خانواده پیامبر را از آن جایگاهی که داشت تنزل دهند و بی آبرویی بوجود آورند./932/پ203/ج
ارسال نظرات