۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۲۹۱۹۷
تشریح مسأله سوء ظن در درس آیت الله مرتضوی؛

بیکاری، انسان را به سوء ظن مبتلا می کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مرتضوی طبق معمول هر هفته، در بیان مباحث اخلاقی خود ، ادامه مباحث حسن ظن و سوء ظن نسبت به خالق و مخلوق را مطرح کرد.
ايت الله مرتضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی، استاد خارج فقه حوزه خراسان، امروز ادامه مباحث مطرح شده در هفته گذشته پیرامون سوء ظن، با اشاره به روایتی از بحارالانوار جلد 75 صفحه 195 حدیث هفتم بیان داشت: این روایت طولانی است اما، شاهد بر گفتار ما در این حدیث شریف جمله«‌الان خرجت من النار» است که امام‌(ع) به آن شیعه خطاب می‌کند.

آیت الله مرتضوی در ادامه گفت: شیعه‌ای در محضر امام موسی بن جعفر(ع) حاضر شد و پس از رفتن جمعیت با ناراحتی از شخصی نام برد و گفت آن شخص منافق است و شما را امام نمی‌داند به ظاهر می گوید شما امام هستید؛ اما در باطن قبول ندارد و همچنین عصمت شما را قبول ندارد. حضرت خطاب به او دلیل ادعایش را خواست که در جواب امام، این شخص گفت، در بغداد در مجلسی بودم که یکی از طرفداران هارون الرشید آن مجلس را گرفته بود این شخص هم در آن جلسه حاضر بود آن شخص هارونی به او گفت تو آدم بدی هستی چون با بودن هارون، موسی بن جعفر را امام می‌دانی، این مملکت نیاز به والی دارد که هارون هست و مملکت را می چرخاند. چه حاجت به موسی بن جعفر است. این شخص هم در جواب به گونه‌ای سخن گفت که حکایت از عدم قبولی امامت شما بود. در این لحظه امام فرمود تو سوء ظن ‌بردی و برداشت تو از حرف‌های او اشتباه است. بلکه او شیعه ما از تو فقیه‌تر بود او به گونه‌ای سخن گفت که آن هارونی و تو تصور کردید امامت ما را قبول ندارد اما، بیان او چنین نبوده است.

آیت الله مرتضوی در ادامه بیان داستان بیان داشت: این شخص متوجه شد و به امام عرض کرد من پول که ندارم رضایت او را بگیرم؛ اما مقداری از عباداتم را که نماز و روزه و لعن دشمنان شما است به او هدیه می کنم‌ که در این هنگام حضرت فرمود«از این گمان بد که خود را وارد آتش کرده بودی، الان خارج شدی.»

استاد عالی حوزه علمیه خراسان به بیان راه‌کار‌های نجات از سوء ظن پرداخت و گفت: راه این‌که به گمان بد مبتلا نشوید اول آن‌که بیکار نباشید و مشغول کار و درس باشید بیکاری سبب فکر می‌شود و زمینه برای القای شیطان پیش می‌آید و شیطان هم سوء ظن به خالق و مخلوق را القا می‌کند.

آیت الله مرتضوی دومین راه دوری از سوء ظن را فراموشی افکار و القائات شیطانی دانست و گفت: اگر رها کردی آن چه را که در ذهنمی‌آبد، از این خیال راحت می‌شوید.

وی به بیان راه سوم غلبه بر سوءظن پرداخت و اظهار داشت: سخن امام سجاد(ع) که هفته گذشته نقل شد سومین راه نجات و دوری از ظن شیطانی است. امام می‌فرماید، خدایا این بدگمانی در ما را جایگزین کن با تفکر در قدرت خود و این که در قدرت و عظمت تو بنگریم. یعنی زمانی که انسان القای شیطانی به سراغش می‌آید اگر به عظمت خدا و قدرت او فکر کند و بعد به این فکر کند که هدف از این سوء ظن چیست اگر می خواهد آبروی کسی را بریزد تا خدا نخواهد نمی‌شود و بلکه ممکن است آبروی خودش برود.

آیت الله مرتضوی در پایان با اشاره به داستانی از زمخشری در کتاب ربیع الابرار گفت: شبی امام سجاد(ع) در حال وضو گرفتن بودند، دست در آب بردند تا به صورت مبارک بریزند که چشم‌شان به آسمان افتاد، آن‌قدر دست در آب به آسمان نگاه کردند و غرق در عظمت خدا شدند که ناگهان مؤذن اذان گفت. این است تفکر در عظمت و قدرت خداوند متعال که زمان طولانی امام در فکر فرو می‌برد./933/پ203/س
ارسال نظرات