۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۲۹۷۵۳
آیت‌الله واعظ طبسی:

رسانه‌ها نباید اسیر تفکرات و جریان‌های سیاسی باشند

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان قدس رضوی، با تاکید بر اینکه رسانه و روزنامه نیز باید سنگر حق و حقیت و ارزش‌های معنوی باشد، گفت: روزنامه‌نگار، مدیرمسؤول و سردبیر نباید مدیون به هیچ تفکر سیاسی باشد و خود را نباید اسیر هیچ جریانی ببیند بلکه باید آزاد و مستقل بوده، از تفکر، اندیشه و سیاستی که از رهبری نظام و امام جامعه گرفته می‌شود تبعیت کرده و در آن چارچوب قلم بزند.
آيت الله عباس واعظ طبسي آيت الله عباس واعظ طبسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بنای مؤسسه فرهنگی‌مطبوعاتی قدس وابسته به آستان قدس رضوی، صبح امروز 10 خرداد با حضور آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی و مسؤولان فرهنگی استان افتتاح شد.

آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان خراسان در این مراسم با اشاره به حدیث «من اتقی الی ناطق فقد عبده» از حضرت جواد(ع) گفت: حضرت در این جمله دو مطلب را بیان فرموده‌اند که اشاره به رابطه طبیعی و فطری بین گوینده و مخاطب با نویسنده و خواننده دارد.

وی افزود: مطلب نخست این است که سخن گوینده، نحوه سخن او، محتوای سخن و موضع‌گیری او هنگام سخن، به طور طبیعی مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از این تأثیرگذاری و تأثیرگیری گوینده و نویسنده باید استفاده کنند یعنی نویسندگان و گویندگان باید مطالب مفید و سودمند را که می‌تواند در تربیت جامعه و به خصوص جوان و نوجوان مؤثر باشد بیان کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان تصریح کرد: روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها باید از این رابطه حداکثر استفاده را ببرند؛ زمینه کار بسیار فراهم است، اما گاهی دچار غفلت‌زدگی شده و از فرصت‌ها استفاده نمی‌شود؛ اگر رسانه ها متوجه مسؤولیت خود باشند در مسائل جدی‌تر وارد شده و موضع صریح‌تری خواهند گرفت.

وی افزود: انتظار این است که یک رسانه و به ویژه روزنامه، معلم، راهنما و نگهبان باشد و تلاش کند با قلم در قالب هنر، طنز، نقد و خیرخواهی، سطح اطلاعات علمی، عمومی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را رشد داده و بالا ببرد.

رسانه باید سنگر حق و حقیقت و ارزش های معنوی باشد

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص نگهبانی رسانه گفت: رسانه باید نگهبان مبانی فکری جامعه باشد و به زیربنای تفکر و اندیشه دینی جوان و نوجوان استحکام بخشیده و به یقین آنها کمک کند یعنی افق باز نظام را برای رشد و پیشرفت، با قلمی جذاب و مؤثر به تصویر کشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای زیادی برای ایران و جهان داشته و رو به جلو در حرکت است و باید از این دستاوردها به وسیله تقویت امید نگهبانی کرد، باید دین، اخلاق، استقلال و کارایی را در جامعه تقویت و اعتماد به نفس، انگیزه تحرک و رغبت به تولید و سرمایه‌گذاری را تقویت کرد.

آیت‌الله واعظ طبسی تأکید کرد: در سال تولید ملی و  حمایت از کار و سرمایه ایرانی، رسانه ملی و روزنامه‌ها باید این قدرت را داشته باشند که بتوانند سرمایه‌گذار را تشویق به سرمایه‌گذاری در خدمت مصالح ملی کنند، اگر همواره وابسته به بیگانه باشیم چگونه می‌توانیم در برابر سیاست‌های سلطه‌گران موضع مستقل و آزاد بگیریم؟

وی افزود: امروز ملت ما و رهبری معظم انقلاب اسلامی مستقل است و با صراحت حرف خود را در برابر قدرت‌های بزرگ و بیگانه می‌زند، رسانه و روزنامه نیز باید سنگر حق و حقیقت و ارزش‌های معنوی باشد. روزنامه‌نگار، مدیرمسؤول و سردبیر نباید مدیون به هیچ تفکر سیاسی باشد و خود را نباید اسیر هیچ جریانی ببیند بلکه باید آزاد و مستقل بوده، از تفکر، اندیشه و سیاستی که از رهبری نظام و امام جامعه گرفته می‌شود تبعیت کرده و در آن چارچوب قلم بزند.

نمی‌توان در برابر موضع‌گیری‌هایی که در مقابل اندیشه اسلامی است بی‌تفاوت بود

نماینده ولی فقیه در خراسان تأکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران قوی‌ترین و توانمندترین جریان فکری جهان است. مکتب، طرز فکر، فرهنگ، اخلاق و تمدن جمهوری اسلامی مورد توجه دنیا است و روزنامه می‌تواند این فرهنگ عظیم را نوشته و به جامعه ارائه کند.

وی به مطلب دوم حدیث امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: حضور در جلسه‌ای که در آن گفتاری بر خلاف فکر، اندیشه و مصلحت یک جامعه دینی بیان می‌شود، نوعی تأیید تلقی می‌شود و تأیید چنین گویندگانی هرگز جایز نیست به خصوص حضور شخصیت‌هایی که جامعه روی آنها حساب می‌کند؛ نمی‌توان در برابر موضع‌گیری‌هایی که در مقابل اندیشه اسلامی است بی‌تفاوت بود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب در جمع دوستان خود روی این مسائل بسیار حساس بودیم و گاهی درس استادی را که از نظر علمی مفید بود، مدت‌ها ترک می‌کردیم چون موضع‌گیری‌ها و افراد اطراف آن استاد را برای انقلاب مفید نمی‌دیدم؛ با اینکه ما طلاب جوانی بودیم ولی این موضع‌گیری‌ها مفید بودند.

وی افزود: هیچ یک از قلم‌زنان و هنرمندان با توجه به این امکاناتی که نظام برای آنها فراهم کرده است اگر قصوری در انجام تکلیف خود داشته باشند عذرشان موجه نخواهد بود و اگر قانون‌گذاران و دولت‌مردان با چنین جرایدی مواجه باشند در اخلاق و برنامه‌ریزی خود بیشتر دقت می‌کنند.

مذاکرات بغداد بیانگر مواضع اصولی و منطقی نظام اسلامی بود

آیت‌الله واعظ طبسی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه درباره مذاکرات بغداد، تحلیل درست و دقیق بیان نشده است گفت: واقعیت این است که این مذاکرات بیان‌گر مواضع اصولی و منطقی، ایمان و پایداری و پایبندی مدیریت نظام نسبت به ارزش‌های دینی و مصلحت عمومی جامعه است و آمریکا و غرب کاملا در برابر این موضع منفعل هستند./932/پ202/ج

ارسال نظرات