۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۳۱۴۰۲
روایت مهدی چمران از برادر شهیدش؛

شکرگزاری شهید چمران پس از شنیدن خبر تحریم ایران از سوی آمریکا

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهید چمران تحریم را سبب پیشرفت کشور می دانست، به بیان خاطره ای از وی پرداخت و گفت: زمانی به دکتر چمران خبر دادم که آمریکا ما را محاصره سیاسی و اقتصادی کرده است، ایشان فکری کرد و گفت الهی شکر .
مهندس مهدي چمران شهيد چمران


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، مهدی چمران رییس شورای عالی استان های کشور، شب گذشته در مراسم گرامیداشت شهادت مصطفی چمران، با بیان این که شهید چمران یکی از پایه گذاران بیداری اسلامی در سراسر جهان است، اظهار داشت: افزود: در دهه 40 دکتر چمران از دانشگاه برکلی کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شده و تز بی‌ نظیر خود را در رشته فیزیک پلاسما یا گداخت هسته‌ای ارائه می‌کند که بنا به گفته متخصصان، او اولین فرد ایرانی بود که در این زمینه کار کرد و از بزرگ‌ترین دانشمندان آن رشته بوده است.

این فعال عرصه فرهنگی با اشاره به این که دکتر چمران قبل از این برای جنگ با اسراییل به لبنان بیاید، در موقعیتی فوق العاده از نظر درسی و شغلی به سر می برد، گفت: دکتر چمران با وجود تمام موقعیت های خوب درسی و شغلی، تصمیم می‌گیرد به جنوب لبنان بیاید و با اسراییل غاصب بجنگد و در راه آزادی قدس به شهادت رسد؛ از این رو با سرعت به لبنان رفته و شیعیان این کشور که در آن زمان محروم‌ترین قشر این سرزمین بودند، در مرز اسراییل و خطرناک‌ترین نقطه مستقر شد.

وی گفت: قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران فردی پس از 14 سال اقامت در آمریکا یک دست‌نوشته را برای شیعیان لبنانی می‌خواند و آن را به اجرا در می آورد که این حرکت اولین دانه‌های بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی را در لبنان می‌ افشاند و امروز حرکت حزب‌الله و مقاومت در مقابل اسراییل غاصب از سوی مسلمانان و حتی مسیحیان لبنان میوه‌های آن است.

چمران با اشاره به اقدام های نظامی برادرش، اظهار داشت: شهید چمران به همراه 45 نفر از نیروهای ورزیده و با اعتقاد به مکتب اسلام راستین، امام حسین(ع) و شهادت‌طلبی نقشه‌ای طراحی و با حمله به نیروهای اسرائیلی برای اولین بار در تاریخ آنها را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

رییس شورای عالی استان های کشور با بیان این‌که شهادت پایه مقاومت اسلامی بر اساس اعتقادات اسلامی است، تصریح کرد: این همان بشارتی بود که شهید چمران به ارمغان آورده بود، یعنی همان راه امام حسین(ع)، شیعیان لبنان راه امام حسین(ع) را در پیش گرفتند و موفق شدند.

وی با بیان این‌که در ایران نیز شهادت در راه حسین(ع) عامل پیروزی انقلاب اسلامی شد نه جنگ مسلحانه، بیان داشت: در دفاع مقدس هم برنده‌ترین سلاح‌ها شهادت بود؛ چرا که از نظر تسلیحات نظامی عراق بسیار پیشرفته‌تر از ما بود، اما ایران با سلاح بران شهادت و به برکت خون شهیدان به پیروزی رسید.

رییس شورای عالی استان ها با اشاره به این‌که در فلسطین نیز مبارزات مسلحانه بر مبنای مکتب اسلام شکل گرفت و نتیجه آن پیروزی غزه بود، اظهار داشت: در دیگر کشورهای عربی نیز اگرچه دیر اما بیداری اسلامی شکل گرفت و به امید خدا نتیجه آن پیروزی اسلامی خواهد بود.

چمران تصریح کرد: این یک واقعیت ملموس تاریخی است که پایه‌های اولیه بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی در آن سال‌ها در لبنان و به برکت وجود امام موسی صدر، شهید چمران و دیگر مبارزان و علمای لبنانی پایه‌گذاری شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که ایران آماده مقابله با تهاجم نرم فرهنگی دشمنان است، تأکید کرد: دلاورمردان نظام اسلامی همان‌‌گونه که آماده شهادت در جبهه‌های جنگ هستند به گونه‌ای دیگر نیز بایستی بجنگند و جنگ امروز ما نبرد علمی است، چه در دانش هسته‌ای،‌ چه پزشکی و چه سایر رشته‌ها ما به این باور رسیده‌ایم که می‌توانیم و راه خود را در راه جهاد علمی ادامه می‌دهیم، امروز دشمن با دانشمندان ما به جنگ پرداخته و جهاد علمی راهی است که در آن شهید داده‌ایم.

چمران ادامه داد: شهید چمران نه تنها در آن جهاد مقدس و پایه‌گذاری بیداری اسلامی پیشتاز بود بلکه یک دانشمند بزرگ فیزیک الکترونیک و هسته‌ای نیز بود.

وی گفت: زمانی به دکتر چمران خبر دادم که آمریکا ما را محاصره سیاسی و اقتصادی کرده است، ایشان فکری کرد و گفت الهی شکر چرا که تاکنون هر چه به دوستان در وزارت و صنایع دفاع می‌گفتم قطعات هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپتر، سلاح، مهمات را در داخل تولید کنیم می‌گفتند که داریم و از خارج می‌گیریم، ولی اکنون مجبور به تولید می‌شوند، این اتفاق افتاد و در کشور ساختیم. امروز ارتش جمهوری اسلامی، سپاه، وزارت دفاع، دانشگاه‌ها و دیگر ارگان ها در این مسیر هستند.

وی در ادامه به بیان خاطراتی از دفاع مقدس، محدودیت‌ها و ابتکارات دکتر چمران در رفع آن پرداخت و ادامه داد: در آن زمانی که در شهر اهواز نان به سختی پیدا می‌شد، تولید خمپاره‌انداز 60 و گلوله‌اش، ساخت موشک‌هایی برای انهدام خاکریزهای دشمن، ساخت و تجهیز کارگاه مهندسی در آبادان با استفاده از وسایل و تجهیزات انرژی اتمی دارخوین،‌ ساخت زیردریایی کوچک در سال 59 با امکانات محدود، موشک، پل چریکی از جمله کارهای صورت گرفته از سوی شهید چمران در آن سال‌ها بود.

چمران با بیان این‌که این‌ دستاوردها نتیجه تولید ملی و حمایت از سرمایه و فکر ایرانی است، گفت: همه این حرکت‌های به وجود آمده در آن زمان از جمله افتخارات ما است که ما در بیان آن برای نسل جوان قصور و آنها را از دانستن حماسه‌ها و شجاعت‌های خلق شده و کارهای عظیم انجام شده در آن دوران محروم کرده‌ایم./9454/پ202/ج

ارسال نظرات