۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۶۷۷
حجت الاسلام فرحزاد مطرح کرد؛

محبت و رحمت الهی در ادعیه اهل بیت

تعبیر زیبای امام علی (ع) در این مورد آن است که صدق و راستی شمشیر بُرنده خداست و هر جا فرود بیاید می برد و جلو می‌رود. ممکن است به ظاهر فرد صادق شکست بخورد یا منافعش به خطر بیفتد ولی در حقیقت و در پایان کار، صادق برنده و پیروز است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) گفت: «خیر مفاتیح الامور الصدق و خیر خواتیمها الوفا» یعنی بهترین کلید برای شروع کارها صدق و راستگویی است و بهترین پایان کار هم با وفای به عهد و پیمان است.

وی ادامه داد: هیچ چیز مثل صداقت انسان را نجات نمی‌دهد. تعبیر زیبای امام علی (ع) در این مورد آن است که صدق و راستی شمشیر بُرنده خداست و هر جا فرود بیاید می برد و جلو می‌رود. ممکن است به ظاهر فرد صادق شکست بخورد یا منافعش به خطر بیفتد ولی در حقیقت و در پایان کار، صادق برنده و پیروز است. صدق و راستی کلید همه خوبی هاست، نصیحت بزرگان ما هم صادق بودن است که رستگاری و نجات در صداقت است.

حجت الاسلام فرحزاد بیان داشت: در پایان کارها هم بهتر این است که به همه قول و قرارها وفا کنیم و «وفی» هم یکی از اسامی خداست.

وی در ادامه سخنانش رحمت و محبت الهی را ادعیه امام سجاد(ع) بررسی کرد و افزود: یکی از بهترین معجزات امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه است ، صحیفه سجادیه فعلی بخشی از دعاهای آن امام همام است که شامل 54 دعاست و از نظر سند متواتر و معتبر است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که صحیفه سجادیه دارای دعاهای متعدد در هر موضوعی است، اظهار داشت: مضامین این دعاها بسیار بلند و ناب است. صحیفه سجادیه اخت القرآن و زبور آل محمد نامیده شده است. ادعیه اهل بیت(ع) قرآن صاعد است که در کنار قرآن نازل، ما را در رسیدن به معرفت الهی یاری می‌دهند.

نویسنده کتاب محبت و رحمت، صحیفه سجادیه را اعجاز امام سجاد(ع) نامید و افزود: ادعیه صحیفه سجادیه با ما حرف می‌زند و تمام آنها جنبه تربیتی دارند. دراین دعاها فراوان مسائل سیاسی و اجتماعی، معاشرتی و اخلاقی آورده شده است.

وی یکی از دعاهای زیبای صحیفه سجادیه را دعای مکارم الاخلاق عنوان کرد و افزود: هر بند این دعا با صلوات شروع می شود و دارای مضامین بلند عرفانی است. در یکی از بندهای این دعا آمده است: خدایا کمک کن در مورد یاد تو غفلت نکنم. انسان در غفلت مرتکب گناه می‌شود. خدایا در این مهلت چند روزه دنیا به اطاعت و عبادت خود موفقم بدار، خدایا یک راه محبت از خودت در دل من قرار بده ، تو مرا دوست بدار و من هم تو را و با این محبت خود تمام دنیا و آخرت مرا کامل کن. هر گاه خدا را دوست داشته باشیم فقط به سمت او خواهیم رفت.

این پژوهشگر دینی در پایان درباره ماه شعبان گفت: امام سجاد(ع) ماه شعبان را ماهی دانسته که خدا آن را با رحمت و رضوان وخشنودی خود پرکرده است. شعبان ماه پیامبر خداست و فرشته ها برای دستگیری از انسان بسیج شده‌اند. یکی از اعمال ماه شعبان صدقه دادن است ولو به نصف خرما ، به این معنا که کمیت درصدقه مهم نیست مهم اصل صدقه دادن است. استغفار(استغفرالله ربی واتوب الیه واسئل التوبه) حداقل روزی 70 بار از دیگر اعمال مستحب در این ماه است، روزه گرفتن که بهشت بر روزه دار آن واجب می شود، بسیار صلوات فرستادن و خواندن مناجات شعبانیه که مورد تاکید همه اهل بیت(ع) است در این ماه از فضیلت بسیاری برخوردار است./916پ202/ع

ارسال نظرات