۰۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۳۱۸۵۲
استاد حوزه علمیه:

شادی فرح بخش در گرو دوری از حرام است

خبرگزاری رسا ـ مشاور ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در امور حوزه‌های علمیه گفت: اگر می‌خواهیم شادی فرح‌بخش و معنوی داشته باشیم باید از هرچیزی که از سوی ائمه(ع) مورد نهی قرا گرفته باید دوری کنیم و شادی آنها را با حرام و گناه مخلوط نکنیم و مجالس و محافل خود را به گونه ای برگزار کنیم که در شأن و جایگاه اهل‌بیت(ع) باشد.
سيد جلال رضوي مهر مدير کل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه
 
حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه ابعاد مختلفی در عالم طبیعت وجود دارد که شادی و غم هم دو عنصر از لایه‌های این طبیعت هستند، گفت: شادی دوست داران خداوند در واقع تبعیت و اطاعت از امر خدا است همان‌گونه که در قرآن روزهای شادی روزهای خداوند شمرده شده است.
وی در ادامه افزود افزود: روز میلاد امام عصر(ع) روزی است که هدفمندی خلقت الهی مشخص می‌شود و روزی است که عصاره همه کتاب‌های آسمانی، انبیاء عظام و همه خلقت در وجود نازنین مهدی‌ آل محمد رقم می‌خورد و شادی و سرور در این روز بسیار عظمت دارد.
حجت‌الاسلام رضوی مهر در ادامه افزود: منظور از شادی اباحه‌گری، بی‌تقوایی، اختلاط زن و مرد، مخالفت با امر الهی، بردن آبروی دیگران و دریدن عفت و حیا نیست بلکه منظور از شادی تقرب به خدا، سرور حقیقی، پیشانی برزمین ساییدن و سجده شکر و بلند کردن دست‌ها به سمت آسمان و دعا است.
مشاور ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در امور حوزه‌های علمیه شادی کردن را جدای از مفسده و بی‌اخلاقی دانست و خاطرنشان کرد: اسلام با شادی که موجب مفسده شود و زمینه انحلا خانواده، انحطاط اخلاقی و فروپاشیدگی جامعه را رقم بزند مخالف است و شادی و سروری را می‌پسندد که در چارچوب اخلاقی و به دور از هرگونه افراط و تفریط باشد.
حجت‌الاسلام رضوی مهر با بیان اینکه قلب مؤمن همیشه مسرور و بشاش است، گفت: شادی‌ها و شادکامی‌ها باید در مسیری قرار بگیرد که از تخلف از اوامر الهی و تخلف اخلاق به دور باشد و شادی‌هایی که منجر به تخلف خداوند، تهمت زدن و استهزاء دیگران است مجازی و مصنوعی است و شادی حقیقی دستگیری کردن از تهیدست و عمل به روایات و توصیه‌های اهل‌بیت(ع) است.
وی نائل شدن به سعادت را در گرو عمل به دستورات ائمه به عنوان مشعل روشنگر دانست و اظهار داشت: شادی و تفریح سالم در روایات معصومین و دین مبین اسلام مورد تأکید قرار گرفته است و رفتن به صحرا، پارک و مجالسی که اختلاط زن و مرد در آن نیست و موجب مخالفت خداوند نمی‌شود پسندیده و ممدوح شمرده شده است، به ویژه اگر در این مجالس سخنانی گفته شود که انسان را در مسیر حق قرا می‌دهد شرکت در این مجالس مرد تأکید است.
حجت‌الاسلام رضوی مهر موفقیت در اجرای شادی در مجالس اهل‌بیت(ع) را در گرو برنامه‌ریزی کامل دانست و افزود: با برگزاری مسابقات فرهنگی، سرود، هم‌خوانی، خواندن شعر در مدح و منقبت اهل‌بیت(ع)، توزیع نذورات، توزیع کتب و اجرای حلقه‌های معرفت می‌توان شادی و سرور خوب و قابل توجهی را به دور از هرگونه گناه و افراط و تفریط برای مردم به ارمغان آورد.
 وی در پایان با اشاره به اینکه شادی اهل‌بیت(ع) زمانی است که ما به معارف حقه آل محمد(ع) آشنا شویم، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم شادی فرح‌بخش و معنوی داشته باشیم باید از هرچیزی که از سوی ائمه(ع) مورد نهی قرا گرفته باید دوری کنیم و شادی آنها را با حرام و گناه مخلوط نکنیم و مجالس و محافل خود را به گونه ای برگزار کنیم که در شأن و جایگاه اهل‌بیت(ع) باشد. /907/ت302/ن
ارسال نظرات