۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۳۲۵۵۴
رایزن فرهنگی ایران در سوریه:

آمریکا از ترس ناامنی در اسرائیل به سوریه حمله نمی کند/ فاصله دمشق تا تل آویو 25کیلومتر است

خبرگزاری رسا ـ رایزن فرهنگی ایران در سوریه گفت: آمریکا نمی‌تواند راه حل نظامی را انتخاب کند زیرا تمام این بازی برای حفظ امنیت اسرائیل است. موقعیت کشور سوریه مثل عراق، تونس، لیبی و مصر نیست، فاصله دمشق با تلآویو 25 کیلومتر است.
حجت‌الاسلام والمسلمين خياط
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام خیاط، رایزن فرهنگی ایران در سوریه، شب گذشته، در نشست بررسی آخرین تحولات فکری و سیاسی در سوریه که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آنچه که امروز در سوریه جریان دارد گفت: این حوادث توطئه‌ای صددرصد خارجی برای نابودی نظام و تولد خاورمیانه جدید با کدخدایی رژیم صهیونیستی است.
 
حجت‌الاسلام خیاط گفت: حوادث سوریه در امتداد توطئه آمریکا در لبنان و غزه قرار دارد که تا 2016 برنامه‌ریزی شده بود و هدف آن وارد کردن ضربه نهایی از پاشنه‌آشیل‌های سوریه بود، اما هنگامی که جریان بیداری اسلامی اتفاق افتاد، فرصت مغتنم شمرده شده و دشمن وعده پیروزی در عید فطر سال گذشته را به خود داد.
 
وی تصریح کرد: در طول این مدت، پنج جبهه اقتصادی، رسانه‌ای، نظامی، امنیتی و سیاسی در مقابل دمشق گشوده شد تا نظام بشار اسد را از پای درآورند و در تمام این جبهه‌ها و در هر شرایطی جنگیده‌اند ناموفق بوده اند.
 
رایزن فرهنگی ایران در سوریه مهم‌ترین اقدامات جبهه عربی‌غربی برای براندازی بشار اسد را به هشت بخش تقسیم کرد و گفت: اقدام اول جنگ روانی و تبلیغاتی و فشار رسانه‌ای است، به این صورت که دشمن، اتفاقاتی را که خود رقم زده، علیه نظام جلوه داده و با حداقل 700 شبکه خبری پربیننده مثل العربیه، الجزیره و بی‌بی‌سی عربی آن را تبلیغ می‌کند.
 
حجت‌الاسلام خیاط بخش دوم فعالیت های علیه سوریه را تضعیف مشروعیت بین‌المللی نظام این کشور با تعلیق عضویت در اتحادیه عرب عنوان کرد وابراز داشت: اتحادیه‌ای که در طول هشت سال یک جلسه جدی برای حل مشکل فلسطین نداشته، در یک روز سه بار جلسه می‌گذارد و نهایتا با تعلیق عضویت، تلاش می‌کند منبرهای کشور سوریه را بگیرد.
 
وی افزود: اقدام سوم، افزایش فشار مالی و اقتصادی است که به قدری شدت یافت که در مواردی بحران‌آفرین شد و با اینکه مردم سوریه در امورات زندگی قانع هستند، اما گاهی ناامید شدند.
 
رایزن فرهنگی ایران در سوریه بخش چهارم فعالیت ها علیه سوریه را فشار بر اقلیت‌های سوری به دلیل اتحاد آنان با نظام ارزیابی کرد. 
 
وی اقدام بعدی را حمایت همه جانبه از گروه‌های مسلح دانست و گفت: مرزهای سوریه مرزهایی غیر قابل کنترل است که از همه طرف سلاح به این کشور منتقل می‌شود. دشمنان، سوریه را انبار باروت کردند که روزانه واحدهای مهندسی ارتش حدود شش تن مواد منفجره کشف می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام خیاط کشتار مردم طایفه‌های مختلف و انداختن به گردن نظام با قدرت و فشار رسانه‌ای و ایجاد پوشش قانونی برای حضور نیروهای نظامی در این کشور را از اقدامات دشمنان علیه سوریه عنوان کرد و بیان داشت: سوریه یک جبهه جنگ جهانی است که در یک طرف نظام سوریه است و در طرف دیگر آمریکا و متحدان او حضور دارند.
 
رایزن فرهنگی ایران در سوریه خاطرنشان کرد: اقدام هفتم تلاش مستمر جهت ایجاد فشار توسط سازمان ملل است و آخرین اقدام نیز این است که بعد از نتیجه ندادن فشارهای اقتصادی و سیاسی، انفجارات وسیعی را از دی سال 90 در شهرهای بزرگ آغاز کردند اما در تمام این مدت نظام سوریه باقی ماند با اینکه هر یک از اینها برای نابودی کشوری مثل سوریه کافی بود.
 
وی همچنین با اشاره به دلایل ناکامی جبهه استکبار تصریح کرد: علت ناکامی جبهه عربی و غربی در رسیدن به اهدافشان این است که معارضه‌ای در سوریه وجود ندارد که دارای برنامه بوده و پایگاهی مردمی باشد و جنس اعتراضات املاء خارجی است. کسانی که به عنوان مبارز دور هم جمع می‌شوند هیچ سنخیتی با هم ندارند، در حقیقت با هم انسجام نداشته و دیدگاه‌های آنان در مسائل داخلی و خارجی متفاوت است.
 
رایزن فرهنگی ایران در سوریه افزود:  این جبهه معارض، جز نابودی نظام هیچ برنامه‌ای برای آینده ارائه نکرده است و مقاومت ارکان مختلف نظام و حفظ انسجام آنان مانع پیروزی معارضان شده است. در صورتی که در کشورهایی مثل لیبی از همان روزهای اول ارکان اصلی از هم پاشید. سوری‌ها اقتدار نظامی و امنیتی خود را نیز حفظ کرده‌اند که گروه‌های معارض تا به حال نتوانسته‌اند حتی شهرهای کوچک مرزی را در اختیار بگیرند که اگر می‌توانستند، موفق می‌شدند.
 
حجت‌الاسلام خیاط ادامه داد: علت دیگر ناکامی جبهه غرب علیه سوریه، هماهنگی کامل روسیه و چین در حمایت از این نظام است که تبعا به خاطر منافع خودشان است اما باید دانست که امروز سوریه محور تقسیم قدرت آینده دنیا است، بنابراین روسیه و چین با این کار قدرت آینده خواهند بود که اگر صحنه سوریه را رها کنند آخرین پایگاه شرقی خود را از دست داده‌اند و حفظ سوریه با کیان آنها در ارتباط است.
 
وی سپس به حمایت های ایران از سوریه اشاره کرد و گفت: دلیل حمایت ایران از سوریه به دلیل موقعیت خاص و موضع‌گیری شفاف حکومت آن در طول 33 سال بعد از انقلاب در رابطه با ایران است، مثل زمان جنگ تحمیلی که فضای رسانه‌ای دنیا، جنگ ایران و عراق را به عنوان جنگ عرب و عجم تلقی کردند، اما حافظ اسد، رییس جمهور درگذشته سوریه، برخلاف همه کشورهای عربی، آمریکا و غرب، ایران و امام خمینی را انتخاب کرده و پای آن ایستاد و سناریوی جنگ عرب و عجم را بر هم زد و تا زمانی که در قید حیات بود نیز ادامه داد.
 
وی تصریح کرد: بعد از سال 2000 نیز که بشار اسد به قدرت رسید، این سیاست ادامه پیدا کرد و بشار به رقم اینکه بارها پیشنهادات فراوانی داشت که از رابطه با ایران و حزب‌الله دست بردارد هرگز نپذیرفت تا اینکه در طول این مدت آمریکا از او مأیوس شد. البته ایران از سوریه حمایت می‌کند اما سوریه‌ای که باید اصلاحاتی انجام دهد و حقوق واقعی مردم سوری را به رسمیت بشناسد.
 
رایزن فرهنگی ایران در سوریه تأکید کرد: نکته بعد این است که آمریکا نمی‌تواند راه حل نظامی را انتخاب کند زیرا تمام این بازی برای حفظ امنیت اسرائیل است. موقعیت کشور سوریه مثل عراق، تونس، لیبی و مصر نیست، فاصله دمشق با تلآویو 25 کیلومتر است علاوه بر اینکه سوریه ارتشی عقیدتی دارد.
 
وی در پایان گفت: دشمن خواهان سوریه بحران‌زده است نه کشوری با هرج و مرج. سوریه از نظر دشمن باید کشوری باشد که به خود مشغول باشد و راه حل نظامی برای جلوگیری او کاربرد ندارد. مخالفان در دراز مدت با فشارهای امنیتی و سیاسی این کشور را تضعیف خواهند کرد. البته شخص بشار اسد نیز با نظام حزب بعث متفاوت است، او کسی است که به مردم توجه دارد و محبوبیت فراوانی در میان مردم دارد./932/پ202/ک
ارسال نظرات