۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۳۷۲۳۶
در گفت و گو با کارشناسان دینی مطرح شد؛

لزوم استمرار دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت در خوزستان

خبرگزاری رسا ـ به هدف نقد و بررسی اندیشه های انحرافی وهابیت، تصوف، باستان گرایی، عرفان های نوظهور و آشنایی معلمان با تاریخ تشیع و پاسخ به شبهات عقیدتی و فقهی، چندین سال است که دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت مورد توجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قرار گرفته است.
 مرزباني از مکتب اهل بيت (ع)

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، راهکارهای دشمن در راستای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی نسبت به گذشته تفاوت کرده است، دشمن در گذشته برای ضربه زدن به پیکره اسلام از ترور و امروز جهت رسیدن به اهداف خود به اقدامات تفرقه انگیز دست می زند.

 

با توجه به این که دانش آموزان دوران نوجوانی خود را در مدارس سپری می کنند و بیش ترین تأثیر پذیری را نیز در این سن دارا هستند، از این رو آشنایی و تسلط بیش از پیش معلمان با فرقه های انحرافی و مبارزه با آن ها سبب می شود تا دانش آموزان مسلح و با علم کامل وارد جامعه شوند.

 

دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت در راستای آموزش معلمان در رابطه با فرقه های انحرافی از جمله وهابیت می باشد که چندین سال است مورد توجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قرار گرفته است.

 

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان بنا به وظیفه خود در چند سال اخیر برگزاری این دوره های آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است و با تربیت بیش از 4 هزار معلم عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشته است.

 

حال در این برهه زمانی که موج تبلیغات رسانه ای وهابیت پلید به سرکردگی غرب در راستای ضربه به مبانی تشیع شدت گرفته است، نیاز به برگزاری چنین دوره هایی در استان خوزستان که همواره نوک پیکان تبلیغات وهابیت بوده است بیش از گذشته احساس می شود.

 

آموزش بیش از 4 هزار معلم خوزستانی در قالب دوره های آموزشی بصیرت افزایی

حجت الاسلام محمد آل مبارک مسؤول واحد آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که بیش از 4 هزار معلم خوزستانی در قالب دوره های آموزشی طرح بصیرت فرهنگیان آموزش دیده اند گفت: این طرح  در 16 منطقه استان خوزستان شامل نواحی 1، 2، 3و 4 اهواز و شهرستان های شوشتر، شوش، ایذه، باغملک، رامهرمز، مسجدسلیمان، شادگان، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، دزفول و اندیمشک برگزار شد.

 

 وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این معلمان در دوره هایی با عنوان مرزبانی از مکتب اهل بیت از بیستم خرداد ماه سال جاری در 94 کلاس و همایش شرکت داشته اند.

 

مسؤول واحد آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان ابراز داشت: این دوره ها با حضور 16 نفر از اساتید مطرح کشوری و استانی از جمله آیت الله حیدری، حجج الاسلام نگارش، پاکدل، صالحی و جنتی به نقد و بررسی فرق انحرافی و   نوظهور پرداختند.

 

 حجت الاسلام آل مبارک با اشاره به مباحث مورد بررسی در این دوره گفت: نقد و بررسی فرق و اندیشه های انحرافی وهابیت، تصوف، باستان گرایی، عرفان های نوظهور، تاریخچه تشیع و سنن، پاسخ به شبهات عقیدتی و فقهی و ولایت فقیه از جمله مبحث های مطرح شده در این دوره بود.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اولین بار در این دوره ها از تعدادی از طلاب شرکت کننده در دوره های عمومی و تکمیلی نقد وهابیت که به وسیله این واحد آموزش دیده بودند، به عنوان اساتید این دوره ها استفاده شد.

 

 حجت الاسلام آل مبارک افزود: در آینده ای نزدیک مقرر شده است تا در حوزه های علمیه شهرستان هایی از جمله خرمشهر، آبادان، شوش و چند شهرستان دیگر این برگزار گردد.

 

مسؤول واحد آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان بیان داشت: یکی از برنامه های بخش آموزش مبلغان نگاه تخصصی به مقوله تبلیغ است که با تربیت مبلغان متخصص در زمینه های گوناگون و نیز حضور جدی و فعال در فضای مجازی این مهم حاصل خواهد شد.

 

آشنایی با فرقه های نوظهور از راه های بصیرت افزایی است

حجت الاسلام نگارش، استاد حوزه علمیه قم و از اساتید دوره مرزبانی از مکتب اهل بیت در استان خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به برگزاری دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت در استان خوزستان و استقبال خوب معلمان از این دوره ها ابراز داشت: سؤالاتی که معلمان پس از اتمام کلاس مطرح می کردند نشان از انگیزه ی بالای آنها و پیگیری مسائل که پیرامون فرقه ها مطرح می شد را بازگو می کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بعد از اتمام کلاس ها زمان زیادی صرف پاسخ گویی به سؤالات معلمان در رابطه با چگونگی انتقال مفاهیم به دانش آموزان می شد.

 

حجت الاسلام نگارش با بیان این که انشاء الله این دوره ها در آینده استمرا داشته باشند گفت: انتخاب موضوع با توجه به شرایط هر استان امری بسیار ضروری است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از مسائل مهمی که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید دارند بحث بصیرت افزایی است، گفت: بصیرت افزایی به معنای آشنا شدن با ترفتد های جدید دشمنان است.

 

وی با اشاره به این که دشمن با ایجاد بی هویتی سعی در از بین بردن فرهنگ دینی در بین مردم را دارد اظهار داشت: آشنا شدن با فرقه های نوظهور که از سوی دشمنان ایجاد می شود یکی از راه های بصیرت افزایی چرا که دشمن از این طریق سعی در ایجاد ضربه به بنیان های دینی و اعتقادی مردم را دارند.

 

استاد حوزه علمیه قم آشنا سازی معلمان با فرقه های نوظهور دشمن را بسیار ضروری دانست و افزود: از این طریق دانش آموزان می توانند با پشت صحنه افکار واقدامات دشمنان آشنا شوند.

 

حجت الاسلام نگارش در پایان تصریح کرد: ما باید بتوانیم پس از شناخت کامل از دشمن علاوه بر تقویت پایه های مذهب تشیع به فکر خنثی سازی توطئه های دشمن نیز باشیم.

 

اهمیت برگزاری دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت به زبان ساده تر برای دانش آموزان

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و یکی دیگر از اساتید دوره مرزبانی از مکتب اهل بیت در خوزستان با اشاره به برگزاری این دوره ها از سوی دفتر تبلیغات اسلامی استان خوزستان و با بیان استقبال خوب معلمان از دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت ابراز داشت: بحمدالله در شهرهایی که بنده موفق به ارائه بحث ولایت فقیه شدم علاوه بر همکاری مناسب اداره آموزش و پروش شاهد استقبال خوب معلمان نیز بودیم؛ که در مجموع می توان گفت دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت دوره های موفق و اثر گذاری بوده اند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت تدوام دوره هایی نظیر مرزبانی از مکتب اهل بیت ابراز داشت:  علاوه بر گسترش کمی، کیفی و محتوایی دروس ارائه شده در این کلاس ها باید شاهد تداوم برگزاری چنین دوره هایی که نیاز روز جامعه است، نیز باشیم.

 

امام جمعه موقت اهواز به اهمیت مباحث مطرح شده در این دوره ها اشاره و تصریح کرد: مباحثی از جمله امامت، ولایت فقیه، نقد سلفی گری، عرفان های کاذب، مدعیان دروغین و بحث با ستان گرایی و همچنین پاسخ به پرسش های فقهی و عقیدتی معلمان در رابطه با مسائل روز جامعه علاوه بر اهمیت طرح در کلاس باید به آنان پاسخ داده شود تا شبهات مریوط به این مسائل برای معلمان برطرف شود.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان در ادامه سخنان خود با بیان این که باید شبیه چنین دوره هائی به زبان ساده تر و با همان محتوا برای دانش آموزان برگزار شود، تأکید کرد: با برگزاری چنین دوره هائی برای دانش آموزان نیاز این قشر آینده ساز و اثر گذار در این زمینه ها نیز برطرف خواهد شد.

 

وی دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت را در مقایسه با دیگر دوره های گذشته از جمله ولایت که در استان برگزار می شد جامع تر و پر محتوا تر برشمرد و افزود: علاوه بر این که این دوره ها شهرستان های بیشتر را تحت پوشش قرار داده است، از جامعیت بیشتری نیز از لحاظ محتوا برخوردار است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به اهمیت مبارزه با فرقه های انحرافی در کنار تقویت مبانی تشیع اشاره کرد و گفت: تقویت مبانی اعتقادی به صورتی ایجابی امری لازم و ضروی است و در کنار آن باید با معرفی فرقه های انحرافی و پاسخ به شبهات مطرح شده در زمینه های مربوطه به مبارزه با آنان بپردازیم.

 

 استمرار برگزاری دوره های تکمیلی مرزبانی از مکتب اهل بیت بسیار ضروری است

 حجت الاسلام سلیمانی، مسؤول آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از مسؤولانی بود که از دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت در خوزستان بازدید کرد.

 

وی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، استقبال معلمان از دوره مرزبانی از مکتب اهل بیت را خوب ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: با توجه به گزارشات رسیده و سفرهایی که به استان خوزستان داشته ام گزارشات رضایت کننده بود و با توجه به فضای جغرافیایی استان خوزستان بهتر است این دوره ها در فصل های پاییز و یا زمستان برگزار شود.

 

مسؤول آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در ادامه خاطر نشان کرد: استمرار برگزاری دوره های تکمیلی این گونه دوره ها بسیار ضروری است؛ چرا که تقویت مبانی اعتقادی از مهم ترین مسائل در برهه کنونی است.

 

وی به اهمیت موضوعات مطرح شده در دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت اشاره کرد و با توجه به این که قبل از هر دوره نیاز سنجی به صورت دقیق صورت می گیرد گفت: موضوعات متناسب با هر منطقه در این دوره ها مطرح می شد.

 

حجت الاسلام سلیمانی، تحکیم مبانی اعتقادی شیعه و توجه به مسادل اثباتی در مسائل دینی در فرهنگیان را یکی از واجبات و مقدمه ای جهت دوره های نقد نقد فرق انحرافی دانست و عنوان کرد: همواره باید در کنار تقویت مبانی تشیع  به فکر مبارزه با فرقه های نوظهور که از سوی دشمن ایجاد می شود باشیم.

 

وی با بیان این که نقش اثر گذار معلمان در رابطه با دانش آموزان که نسل آینده جامعه را تشکیل می دهد بر کسی پوشیده نیست گفت: معلمان بر شکل گیری شخصیت و مبانی اعتقادی دانش آموزان تأثیر بسزایی دارند.

 

حجت الاسلام سلیمانی در ادامه تصریح کرد: دشمن در برهه کنونی قشر جوان و نوجوان جامعه را هدف هجوم فرهنگی خود قرار داده است لذا در این زمان نقش معلمان و مربیان آموزشی بیش از گذشته حساس است.

 

استقبال از دوره های مرزبانی بیشتر شده است

حجت الاسلام محمد دبیری فرد، سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان با بیان این که معلمان الگوی دانش آموزان هستند و دانش آموزان مطالب غیر درسی را نیز از معلمان خود الگو برداری می گنند، ابراز داشت: اگر معلمان و مربیان به خوبی آموزش ببینند می توانند از فرصت تعلیم خود به بهترین نحو استفاده کنند.

 

سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان معلمان را تأثیر گذار ترین قشر جامعه برشمرد و گفت: در حال حاضر بیش از یک ملییون دانش آموز در استان خوزستان به تحصیل مشغول می باشند.

 

حجت الاسلام دبیری فرد آموزش و آگاهی بخشی به معلمان را به نوعی واکسینه کردن دانش آموزان دانست و گفت: اگر معلمان پاسخ شبهات دینی را بدانند می توانند دانش آموزان را نیز از این طریق تأمین نمایند که تا کنون بحمدالله دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان نیز اقدامات بسیاریی در این رابطه انجام داده اند.

 

سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: معلمان باید از جهت معلومات و آگاهی به درجه ای خاص برسند تا مروجان و مبلغان خوبی برای دین اسلام باشند.

 

حجت الاسلام دبیری فرد، به برگزاری دوره مرزبانی از مکتب اهل بیت اشاره کرد و با اشاره به استقبال چشم گیر معلمان از این دوره اظهار داشت: در دوره هایی که به مدت دو یا سه روز برگزار می شد تعداد شرکت کنندگان هر روز نسبت به روز گذشته افزایش پیدا می کرد.

 

سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان به اهمیت امر آموزش اشاره و خاطر نشان کرد: آموزش در بحث های مقطعی نتیجه نمی دهد و هر فرد باید به صورت دوره ای در حال دانش افزایی باشد.

 

وی با بیان این که در حال حاضر وهابیت با بیش از 40 هزار سایت و بیش از صدها هزار مبلغ و دارا بودن شبکه های ماهواره ای و تبلیغات ملییونی در حال ضربه به مبانی تشیع هستند تأکید کرد: از آن جائی که شیعه به عنوان کامل ترین دین در جهان مطرح است باید با برنامه ریزی صحیح به تمام شبهات موجود پاسخ دهد.

 

استفاده از اساتید خوب مهم ترین دلیل استقبال از دوره مرزبانی از مکتب اهل بیت بود

حجت الاسلام کاظم سواری، دبیر کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش پرورش در استان خوزستان، آموزش را از ضروریات هر انسان در هر طبقه برشمرد و افزود: معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت با توجه به تأثیر گذاری خود بر دانش آموزان و آینده سازان کشور بیش از هر قشر دیگر نیاز به این آموزش اساسی را دارند.

 

وی با اشاره به برگزاری دوره های مرزبانی از مکتب اهل بیت از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خوزستان که ویژه معلمان این استان برگزار شد گفت: این دوره ها با استقبال خوب معلمان به همراه بود که یکی از مهم ترین دلایل این استقبال به کارگیری و استفاده از اساتید بسیار خوب در این دوره بود.

 

دبیر کمیته ی همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پروش در خوزستان با تأکید بر ضرورت ادامه برگزاری چنین دوره هایی به صورت تخصصی گفت: نظر سنجی ها در پایان هر دوره بازگو کننده برگزاری ادامه چنین دوره هائی در سطح استان بود.

 

وی با بیان این که موضوعات مطرح شده متناسب با مشکلات روز و امر تعلیم و تربیت و بود اظهار داشت: به طور حتم زمانی که معلم درد جامعه و شبهات موجود در آن را می داند، می تواند به صورت بهتر این مشکل را در بین دانش آموزان حل نماید.

حجت الاسلام سواری با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های مبارزه با فرق انحرافی اظهار داشت: در حالی که باید به تقویت بنیاد اعتقادی پرداخت به همان گونه باید به مقابله با شبهات دشمنان در داخل و خارج بپردازیم./9464/گ403/ر

 

ارسال نظرات