۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۱۳۸۱۴۹
اخلاق،‌ گمشده عصر ارتباطات (44)؛

والدین شیوه کسب روزی حلال را به فرزندان آموزش دهند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رفتار والدین را بهترین الگو برای فرزندان دانست و تاکید کرد: والدین یک دوره‌ آموزشی از چگونگی کسب مال حلال، نحوه استفاده از آن و دیدگاه اسلام در مورد آن را به فرزندان خود آموزش بدهند.
اخلاق

حجت‌الاسلام سید محمدرضا موسوی‌نسب، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اثرات لقمه‌ حرام در زندگی افراد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی دیدگاه قرآن در مورد غذای افراد پرداخت و گفت: در اسلام و قرآن نسبت به حلال بودن طعام و غذا سفارش بسیار شده است.

وی در ادامه به آیه مبارکه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ»«اى مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را بخورید، و از گام‌هاى شیطان پیروى مکنید» اشاره کرد و ابراز داشت: منظور از این آیه توجه به رنگ و بوی غذا نیست بلکه باید به حلال بودن آن توجه داشت.

وی اضافه کرد:‌ در قرآن واژه «طعام» پنج مرتبه برای غذای حلال آمده و این نشان از اهمیت آن دارد، برخی از مفسران با اشاره به آیه بالا گفته‌اند اگر غذا حلال و پاک باشد فرد مطیع و فرمان‌بردار شیطان نخواهد شد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی دریافت رشوه، ربا و حقوق در قبال کار و جاسوسی برای افراد ستمگر را از مصادیق لقمه‌ای حرام عنوان کرد و گفت: پیامبر (ص) فرمودند: «اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ؛ عبادت هفتاد جزء است و افضل همه اجزاء، طلب حلال است».

وی تاکید کرد: به فرمود پیامبر(ص) بالاترین جزء عبادت کسب روزی حلال است که متاسفأنه برخی از افراد با دریافت رشوه، ربا، کم‌کاری، انجام ندادن وظیفه خود، فروش مشروبات الکلی، مواد مخدر و دزدی خود را به شقاوت می‌کشانند.

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب از تفکر برخی افراد در مورد استفاده از روزی حرام ابراز تأسف کرده و به اثرات منفی آن اشاره کرد و گفت: برخی افراد بر این باورند که غذا و مادیات هیچ تأثیر در روحیات و معنویات ندارد.

وی اضافه کرد: از نظر علمی تأثیر مواد مصرفی بر روح افراد ثابت شده است، مانند استفاده از گوشت خوک که در انسان روح بی‌غیرتی، هوس‌رانی، شهوت طلبی را افزایش داده و خوردن انار سبب شادابی روح می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه استفاده والدین از لقمه حرام را سبب شقاوت فرزندان برشمرد و بیان داشت: از پیامبر(ص) در مورد روایت «شقی و بد بخت در شکم مادر بد بخت است و سعید در شکم مادر خوشبخت است» پرسش شد، ایشان پاسخ داد«شقاوت و سعادت فرزندان بستگی به لقمه‌ای دارد که پدر و مادر از آن استفاده می‌کنند».

وی رفتار والدین را بهترین الگو برای فرزندان دانست و تاکید کرد: والدین یک دوره‌ آموزشی از چگونگی کسب مال حلال، نحوه استفاده از آن و دیدگاه اسلام در مورد آن را به فرزندان خود آموزش بدهند.

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب ادامه داد: علم روز و دانش روان‌شناسی تاکید زیادی در چگونگی تغذیه فرزندان به سبک اسلامی دارد، این در حالی است که متأسفانه والدین مسلمان به دستورات اسلام در مورد تغذیه حلال کم‌توجهی کرده و با عدم حساسیت، سبب نابودی ارزش‌های اسلامی می‌شوند.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بی‌توفیقی در عبادت، دیدن خواب‌های پریشان، کم شدن حافظه را از اثرات لقمه‌ای حرام خواند و تصریح کرد: لقمه حرام سبب مردن قلب، روح، تاثیرگذاری در عالم، تسلط شیطان جن بر فرد و از بین رفتن تفکر و زیرکی خواهد شد.

وی اضافه کرد: افزون‌بر لقمه حرام پرخوری نیز این اثرات را بر فرد دارد، امیرمومنان فرموده‌اند« بی توفقی در عبادت، نماز و کوری دل در اثر پرخوری و مال حرام به وجود می‌آید».

حجت‌الاسلام موسوی نسب روزه را عامل مهمی در پاک کردن جسم از لقمه‌ای حرام دانست و گفت: اگر فردی با بی‌توجهی جسم خود را با لقمه‌ای حرام تقویت کرده می‌تواند با روزه گرفتن در صورت توانمندی اثرات منفی آن را از تن خود دور کند.

وی در پایان گفت: پیامبر(ص) فرموده «لا یَدخُلُ الجنةَ مَن نَبَتَ لحمهُ مِنَ السُّحت، النارُ اَولی به» «کسی که گوشتش از مال حرام بروید، وارد بهشت نمی‌گردد، آتش به او سزاوارتر است»./993/ت302/ن

ارسال نظرات