۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۳۸۸۷۵
تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:

دولت جدید مصر عامل تضعیف کننده رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در تحلیل اوضاع کنونی مصر گفت: اشتراک لفظی که از اخوان المسلمین نیز به عنوان اسلام‌گرا یاد می‌شود به معنای اشتراک دیدگاه‌ها و اهداف آنها با ایران نیست.
دولت جدید مصر عامل تضعیف کننده رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود

 سید رضا میرطاهر، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تحلیل فضای سیاسی مصر در ایام پس از بیداری اسلامی گفت: یکی از مهم ترین مشخصه‌های تحولات سیاسی مصر در یک سال و نیم گذشته این است که گروه اخوان المسلمین به عنوان تأثیر گذارترین گروه سیاسی در مصر که سابقه فعالیت‌ آنها از دهه سی میلادی و با تأسیس حسن البنا شروع شد،‌ نقش مهمی در سیستم و تحولات سیاسی این کشور ایفا کرده است.

وی اضافه کرد: بعدها نیز افراد تأثیر گذار اخوان المسلمین همچون سید قطب همین نقش را ایفا کردند،‌ همچنین باید گفت این گروه ظرف هفتاد سال گذشته در صحنه سیاسی مصر نقش تعیین کننده‌ای داشته و طبیعی است از زمان جنبش مردمی در مصر که با بیداری اسلامی همراه بوده، اخوان المسلمین نقش قابل ملاحظه‌ای را در این تحولات ایفا کند. 

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با بیان این که بعد از سرنگونی مبارک و بحث انتخابات پارلمانی در مصر اخوان المسلمین در چارچوب یک حزب به نام حزب توسعه و عدالت سعی کرد در فرآیند سیاسی مصر شرکت کند، اظهار داشت: آنها در جریان انتخابات پارلمانی توانستند با همراهی حزب سلفی النور در مجموع بیش از 65 درصد آراء را به نفع خود کسب کنند و تا کنون در صحنه‌های سیاسی مصر دست بالا را داشته‌اند.  

وی با اشاره به این که هرچند در جریان تحولات انتخابات ریاست جمهوری نامزد اولیه اخوان برگزیده نشد، ابراز داشت: در نهایت محمد مرسی که تحصیل کرده آمریکا و یک شخصیت میانه رو شناخته می‌شود به عنوان کاندید اخوان و حزب توسعه و عدالت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و توانست کاندیدای نظامیان حاکم را شکست دهد و افزون بر این ظرف چند ماه گذشته با عملکرد خود نشان داده فرد هوشمندی است.  

میر طاهر افزود: مرسی در ابتدا با توجه به تاریخ حملات صحرای سینا توانست بسیاری از نظامیان حاکم را بازنشسته و یا برکنار کند و به این ترتیب اقتدار خود را تثبیت کرد، همچنین در مراحل بعد سعی کرد روابط مصر را با شرکا تقویت و یا تصریح کند که در این راستا اولین سفر خارجی مرسی به عربستان بیانگر این است که وی و اخوان المسلمین مایلند مصر و عربستان روابط سابق خود را ادامه دهند. 

وی تصریح کرد: همچنین سفر وی به اروپا و سفر آتی او به آمریکا بیانگر این است که وی در پی نوعی بازنویسی در مواضع سیاسی و دیپلماتیک مصر در صحنه بین المللی است و در کنار اینها شاهدیم با وجود فشارهای زیادی که برای لغو سفر مرسی به ایران برای شرکت در اجلاس غیر متعهدها صورت گرفت، مرسی به تهران آمد و توانست با هوشمندی، مواضع خود را در قبال تحولات منطقه‌ای در ایران اعلام کند، به ویژه اینکه مواضع وی در زمینه سوریه با موضع ایران کاملا غیر همسو بود.  

این کارشناس مسائل استراتژیک تقابل نقطه نظرات اخوان المسلمین مصر و شخص مرسی را یکی از مهم ترین مواضع او در ارتباط با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در عین حال مرسی با مطرح کردن ابتکاری تحت عنوان تشکیل اجلاس چهار جانبه، مرکب از کشورهای مصر، ترکیه، عربستان سعودی و ایران نشان داد به عنوان یک سیاست مدار واقع گرا به مساله تأثیر گذاری فوق العاده جمهوری اسلامی در صحنه سوریه توجه دارد و معتقد است نمی‌توان مانند آمریکایی‌ها نقش ایران را نادیده گرفت. 

وی اضافه کرد: با این وجود مرسی نشان داد به عنوان یک سیاستمدار عملگرا سعی بر این دارد تا در مواقع مختلف با توجه به اوضاع و شرایط، اقدامات و ابتکاراتی را صورت دهد که نشان دهنده تسلط وی به صحنه سیاسی مصر بوده و همچنین به عنوان یک بازیگر ماهر با وجود تازه وارد بودنش تاکنون توانسته اقدامات زیرکانه‌ای را در مصر، صحنه بین المللی و منطقه‌ای انجام دهد.

میرطاهر در ادامه با اشاره به دیدگاه های مثبت در مورد مرسی در ابتدای انتخابش به عنوان رییس جمهور و تغییر این دیدگاه‌ها پس از موضع‌گیری‌های او به ویژه انتخاب سفیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اظهار داشت: در واقع اگر بر این تصور باشیم که روی کار آمدن اسلام‌گرایان به معنای تعیین منافع مستقیم ایران است کاملا اشتباه کرده‌ایم، زیرا اساسا دو رویکرد کاملا متفاوت در زمینه اسلام بین اخوان‌ المسلمین مصر با تفکر سلفی و ایران با تفکر شیعی وجود دارد. 

وی بیان داشت: این اشتراک لفظی که از آنها نیز به عنوان اسلام‌گرا یاد می‌شود به معنای اشتراک دیدگاه‌ها و اهداف آنها با ایران نیست و نباید فراموش کرد از دیدگاه سلفی‌ها، شیعیان به عنوان یک مذهب اسلامی شناخته نمی‌شوند، بنابراین اگر سلفی‌های میانه‌رو یا همان اخوان المسلمین مصر برخورد آرام‌تری با شیعیان و ایران دارند ناشی از نوع تفکر آنها است که قائل به لزوم برخورد ملایم با مخالفان هستند. 

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: اما نکته‌ بسیار با اهمیت این است که روی کار آمدن اخوان المسلمین در مصر و شخص محمد مرسی باعث یک تجدید نظر در سیاست‌های داخلی منطقه‌ای و بین المللی مصر خواهد شد که مسلما تجدید نحوه روابط با رژیم صهیونیستی یکی از عناصر این مسأله خواهد بود و این به نفع ایران است زیرا آنها به عنوان یک عامل تضعیف کننده وضعیت منطقه‌ای صهیونیست تلقی می‌شوند. 

میرطاهر در پایان با اشاره به سخنان محمد مرسی درباره وضعیت سوریه در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران اظهار داشت: وی در مورد سوریه از مخالفت خود با دولت فعلی سوریه و شخص بشار اسد سخن راند و تحولات فعلی در کشور سوریه را به منزله انقلاب و یک جنبش مردمی تلقی کرد و این مسأله بیانگر مواضع وی در این زمینه است./908/ ت301/ج

ارسال نظرات