۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۳۹۶۱۰
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

حضور پرشور روحانیت در دوران دفاع مقدس برگ زرینی در کارنامه حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) حضور جدی روحانیان در دوران دفاع مقدس را برگ زرینی در تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه عنوان و اظهار کرد: لباس و مسؤولیت الهی روحانیت سبب می‌شد رزمندگان بر صحت کار خود اعتماد کامل پیدا کنند و آن را وظیفه دینی و شرعی خود بدانند.
آيت الله فاضل لنكراني

 

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، حضور جدی روحانیان در دوران دفاع مقدس را برگ زرینی در تاریخ روحانیت و حوزه های علمیه عنوان و اظهار کرد: روحانیت بیش از حد انتظار در جبهه نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کرد.
 
وی با بیان این‌که به حضور پرشور روحانیت در عرصه دفاع مقدس نمره بیست می‌دهد، اظهار داشت: این حضور برگ درخشانی در کارنامه حوزه‌های علمیه و دومین افتخار بزرگی است که این حوزه مقدسه پس از کسب افتخار نخست در حدوث اصل، هدایت و رهبری انقلاب به دست آورد.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی یادآور شد: طلاب، اساتید و بزرگان حوزه‌ در همان روزهای نخستین جنگ درس‌ها را رها کردند و همراه دیگر اقشار مردم نه تنها در بخش‌های پشتیبانی دفاع بلکه در سنگرها و خط مقدم حضور پیدا کردند و در کنار دیگر رزمندگان نقش خود را به صورت رزمی، تبلیغی و گاهی تبلیغی ایفا می‌کردند.
 
مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی؛ نخستین فرمانده بسیج طلاب
 
وی با بیان این‌که والد راحل ما حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی‌(ره) سهم بسزایی در این حرکت و حضور پرشور حوزه در جبهه‌ها داشت، گفت: پس از فرمان امام راحل در تشکیل بسیج عمومی، بسیج طلاب و روحانیان در حوزه تشکیل شد که ریاست آن را حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی‌(ره) به عهده داشت.
 
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) ابراز داشت: حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در درس خود مکرر طلبه‌ها را به حضور در جبهه‌ها تشویق می‌کردند و با این‌که در همان زمان مبتلا به کسالت‌های سختی بودند در یک مرتبه همراه با حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی و در مرتبه دیگر همراه با آشیخ حسن تهرانی برای دیدار با رزمندگان در جبهه‌ها حضور یافتند.
 
وی در ادامه با اشاره به برگزاری یادواره شهدای روحانی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نسبت به بازگو نکردن خاطراتی از حضور روحانیت و مراجع در جبهه‌ها انتقاد کرد و گفت: حضور یک فرد روحانی معمم برای رزمنده‌ها قوت قلب بود و سبب تشویق و ترویج روحیه ایثار و شهادت در آنان می‌شد.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که وقتی والد ما به جبهه می‌آمد، بر سر این‌که به کدام قسمت بروند در بین فرمانده‌ها نزاع بود، ابراز داشت: آنان بر این اعتقاد بودند که حضور بزرگان در بخش‌های مختلف جبهه برکات فراوانی را به دنبال داشت و برای دفاع بسیار مؤثر است.
 
وی تصریح کرد: فرماند‌هان سپاه بر اساس تعبد و ارادتی که به اساس دین داشتند، معتقد به روحانیت بودند و حتی زمانی‌که برخی نظامیان به ملاقات مراجع و علمای قم می‌آمدند و از سوی این بزرگواران به حضور در جبهه‌ها تشویق می‌شدند، این امر خود سبب تقویت روحیه آنان و سایر رزمنده‌ها می‌شد.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به نفس مسیحایی حضرت امام‌ خمینی(ره)، از روحانیان به عنوان فرزندان و حواریون امام در حوزه نام برد که رزمندگان را در جبهه و جنگ یاری می‌کردند و گفت: لباس و مسؤولیت الهی روحانیت سبب می‌شد که رزمنده بر صحت کار خود اعتماد کامل پیدا کند و آن را وظیفه دینی و شرعی خود بداند.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که در دوران دفاع مقدس وقتی درس‌ها خلوت می‌شد می‌فهمیدیم که عملیاتی در شرف انجام است، گفت: بسیاری از روحانیانی که به جبهه‌ها می‌آمدند، نه ورقه‌ای را پر می‌کردند و نه اسمی می‌نوشتند، یک یا دو ماه در مناطق جنگی مشغول فعالیت تبلیغی می‌شدند و برمی‌گشتند.
 
وی با بیان این‌که روحانیت نقش خود را در دوران دفاع مقدس به خوبی ایفا کرد و برای حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نخستین قشری بود که به دستور امام لبیک گفت، از مسؤولان دفتر تبلیغات خواست تا تعداد سخنرانی‌های روحانیت را در جبهه‌ها که سبب ایستادگی رزمنده‌ها در برابر دشمنان می‌شد منتشر کند. /920/ت302/ع
ارسال نظرات