۰۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۹۶۲۷
روایت حضور (5)؛

روحانیت حماسه سازان بی بدیل دفاع مقدس بودند

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا از روحانیان به عنوان حماسه سازان بی بدیل دفاع مقدس نام برد و گفت: روحانیت در دوران جنگ از عنصر اعتقادات و ارزش‌ها برای جذب جوانان استفاده می کرد از این رو رزمندگان با ندای وجدان خود به جبهه می‌امدند و از کشور دفاع می‌کردند.
با عالمان رزمنده، از درس تا رزم (5)
 
حجت الاسلام الیاسی، رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که در سن 20 سالگی به مدت 15 ماه  به عنوان روحانی تبلیغی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به جبهه اعزام شد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به ابعاد حضور روحانیت در جنگ تحمیلی و جنگ فرهنگی پس از آن پرداخت.
 
روحانیت نقش خود را در پیشبرد جنگ چگونه ایفا ‌کرد؟
نقش روحانیت در دفاع نظامی بی‌بدیل  بود چرا که اگر  دفاع مقدس به عنوان دفاع ارزشی اکنون در جهان در حال درخشش است و از آن به عنوان حماسه‌ای جاوید نام می‌برند، این در لوای حرکت روحانیت و رهبری این قشر بوده است. اگر نقش پررنگ روحانیت و افزایش اعتقادات و ارزش‌ها در آن دوران نبود، اکنون  شاید حماسه دفاع مقدس، نورانیت کنونی خود را نداشت.
روحانیت در طول دفاع مقدس نه تنها به عنوان نیروی فرهنگی فعالیت می‌کرد که اصلا حضور این قشر در جبهه‌ها با این هدف بود، به دفاع نظامی نیز می‌پرداخت و در افزایش اعتقادات رزمندگان تاثیر گذار بود.
 
اندیشه و عملکرد حضرت امام‌(ره) چقدر در پیشبرد اهداف جنگ و حضور جوانان در جبهه‌ موثر بود ؟
رزمندگان ما در همه شرایط  با پیام‌های امام راحل در واقع شارژ می‌شدند و می‌توان گفت اگر پیام‌ها و بیانات امام راحل در آن دوران نبود، دفاع مقدس بدین شکل وجود نداشت، این امام بود که بارقه‌های امید را با رهبری خود به رزمندگان تزریق می کردند.
 
مولفه‌های موثر در ترویج روحیه ایثار و شهادت در بین رزمندگان چه بود؟
 در طول دفاع مقدس، روحانیت از ابزار معنویت و احادیث و روایات در پیشبرد جنگ استفاده می‌کرد و این مساله در وجود تمام رزمندگان نهادینه شده بود و البته در شب و روز عملیات بیشتر از قبل بروز می‌کرد.  نوحه‌خوانی‌ها و روضه‌خوانی‌های شب عملیات تاثیر بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ ایثار در رزمندگان داشت.
 
چرا روحانیت در این بعد موفق بود؟
ولایتمداری روحانیت همواره در راس برنامه‌ها بود و همین عامل نیز موجب موفقیت آنان در طول دوران دفاع مقدس شد، اطاعت از رهبری و تاکید بر ارزشها موجب شد که ارزشهای دفاع مقدس در داخل جبهه نماند و اکنون به نسل جدید منتقل شود.
 
آیا حضور جوانان در جبهه‌ها احساسی بوده و عقلانیتی پشت آن نبوده است؟
روحانیت از عنصر اعتقادات و ارزش‌ها برای جذب جوانان به جبهه‌ها استفاده می‌کرد و در واقع جوانان ما نه تنها با روضه‌خوانی بلکه با ندای وجدان خود به جبهه آمده و دفاع می کردند و روحانیت با مطرح کردن مباحث اعتقادی، آنان را در ادامه راه مصمم‌تر می‌کرد. در این بین روحانیان  فراوانی نیز همچون حجت‌الاسلام  ذوالنور کار نظامی و تبلیغی انجام می‌دادند.
 
روحانیت در زمان جنگ نقش رزمی تبلیغی داشت، برخی مخالف جنبه رزمی آنها هستند آیا این درست است؟
روحانیت در زمان جنگ و جبهه مامور به کار فرهنگی بود و از نظر قانون نباید اسلحه به دست می‌گرفت البته ما چون شعار می دادیم یا آخوند یا قانون، در بسیاری از موارد از قانون سر‌پیچی کرده و با برداشتن اسلحه وارد جنگ می‌شدیم. من نیز در شب عملیات والفجر مقدماتی با برداشتن عمامه و قرار دادن آن در کوله پشتی وارد صحنه نبرد شدم، البته دوره آموزش بسیج را گذرانده بودم. در شب عملیات نزدیک معبر بودیم که یکی از رزمندگان با نام رحیمی به پشتم زد و گفت: حاج آقا چرا آمدید؟ بعد به شوخی گفت شما را لو می‌دهم، کمی که جلوتر رفتیم ناگاه دستی به پشتم خورد، فرمانده گردان بود، به من گفت: حاج آقا! شما حاج آقایید؟ نباید تو عملیات باشید، گفتم امشب اینجا همه حاج آقا هستند.
 
یکی از عوامل موفقیت روحانیت، حضور فیزیکی در میدان جنگ بود در دوران کنونی با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن این حضور چگونه باید باشد؟
اکنون روحانی فرمانده جنگ نرم است و باید با مسلح شدن به طراحی درست، در مقابله فرهنگی با دشمن حاضر شود، اگر یک روز صیاد شیرازی، محسن رضایی، صفوی، جعفری و ... طراح جنگ سخت با دشمن بودند اکنون روحانیت باید طراح نقشه‌های دفاع فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باشد و با تمام توان در این راستا وارد شود.
 
آیا اصلا می توان بین نبرد نظامی و فرهنگی شباهت‌هایی قائل شد؟ آیا شیوه های مبارزه در این دو جبهه یکی است؟
نبرد فرهنگی و نظامی از نظر شباهت، هر دو جنگ است و باید دفاع در برابر آن انجام شود اما  در دو جبهه مختلف، در جنگ نظامی، ما دشمن را می‌بینیم و از  مرز و نظام دفاع می‌کنیم، اما متاسفانه در جنگ فرهنگی دشمن را نمی‌بینیم و باید با افزایش اعتقادات با دشمن برخورد و مبارزه کنیم. دفاع در جنگ نرم بسیار دقیق‌تر و پیچیده‌تر از جنگ سخت و نظامی است به همین دلیل باید بصیرت افزایی در جامعه و قشر روحانیت افزایش یابد.
 
موقعیت روحانیت را در جهاد فرهنگی چطور می‌بینید؟
حماسه‌سازان همیشه جاوید روحانیت، رساله علمیه و عملیه خود را با شهادت و مرکب خون نوشتند و بر منبر هدایت وعظ و خطابه از جانشان گذشتند  تا ارزش‌ها باقی بماند  و اکنون نیز در جنگ نرم  نه تنها شکست نخورده‌اند بلکه مصمم و استوارتر از گذشته در ادامه راه  گام برخواهند داشت و با اطاعت‌پذیری از ولی فقیه در راه مبارزه با تهاجم فرهنگی گام برخواهند داشت.
 
برای پیروزی در جنگ فرهنگی به چه ابزاری نیاز داریم؟
برای پیروزی در جنگ نرم فرهنگی، نیازمند بصیرت افزایی هستیم، افزایش علم و آگاهی یکی از راه‌های بصیرت افزایی است، تا مادامی که ما به سلاح علم و تکنولوژی مجهز نباشیم و از وابستگی علمی و عملی به دیگران رهایی نیابیم پیروزی و سعادت با ما نخواهد بود از این رو باید در این راستا تلاش مجدانه صورت گیرد./950/ت201/ع
ارسال نظرات