۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۱۴۱۹۵۰
امروز عصر در قم؛

نشست علمی چرا دین، چرا اسلام و چرا تشیع برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی چرا دین، چرا اسلام و چرا تشیع امروز عصر در مرکز تخصصی شیعه شناسی قم برگزار شد.
حجت الاسلام شاکرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی چرا دین، چرا اسلام و چرا تشیع امروز عصر با سخنرانی حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین استاد حوزه و دانشگاه، با حضور طلاب و شیعه پژوهان در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین به تشریح چرایی دین، اسلام و تشیع پرداخت و گفت: چهار سؤال در این چرایی مطرح است که یکی از آن‌ها این است که چرا انسان باید دین  داشته باشد و آیا ضرورتی بر دین‌دار بودن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حال اگر بگوییم دین‌داری امری خوب، مفید و لازم است، آیا باید دین معین و خاصی داشته باشیم یا هر دینی کفایت کننده است، اظهار داشت: اگر روشن شد دین باید یک دین معین باشد و هر دینی کامل نیست، این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید این دین اسلام باشد و دین دیگری همچون مسیحیت، یهود، زرتشت و غیره نباشد.

استاد حوزه و دانشگاه  با بیان اینکه دین اسلام دارای فرقه‌ها و تفکرات زیادی است و مذاهب زیادی را شامل می‌شود، افزود: حال اگر تمام این موارد محقق و روشن شد و گفتیم دین باید مذهب خاصی از اسلام باشد چرا باید در این دین تشیع را مدنظر قرار دهیم.

چرا دین؟

حجت الاسلام شاکرین اظهار داشت: در باب چرایی دین رویکردهای بسیاری وجود دارد که چند رویکرد کلامی یا وظیفه شناختی، فرجام شناختی و درمان گرایانه از موارد بسیار مهم این رویکردها است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد کلامی یا وظیفه شناختی رویکردی است که در بسیاری از کتاب‌های کلامی شیعه دیده می‌شود، گفت: ما خدایی داریم که ما را آفریده و ما در ملک او تصرف کرده‌ایم و چون ما بنده خداوند هستیم باید احکام و دستورات خداوند را عمل کنیم.

این نویسنده و محقق به تشریح رویکرد فرجام شناسی پرداخت و خاطرنشان کرد: در ملک خداوند، انسان با رویکردهای مختلف دینی روبرو می‌شود که بعضی صادق و برخی غیر صادق هستند ولی عقلانیت حکم می‌کند انسان به دنبال دین باشد چون بی دینی خسارات فراوانی را در بر خواهد داشت و این همان رویکرد فرجام شناختی است.

حجت الاسلام شاکرین گفت: در قرن معاصر و امروزی به ویژه در کشورهای غربی چنین مطرح شده که دین برای فرد لازم است، چون انسان نیازهایی دارد که هیچ چیز جز دین نمی‌تواند آن‌ها را حل و فصل کند و دین تنها چیزی است که می‌تواند فلسفه حیات و معنا را به زندگی ببخشد.

وی دین را جزء نیازهای روان‌شناختی و فردی عنوان کرد و افزود: دین‌داری رویکرد درمان گرایانه دارد و مهم‌ترین عامل آرامش انسان، رضایت فرد از زندگی، امیدواری به زندگی و عامل برون رفت از مشکلات شکننده است و اگر دین نباشد زندگی بسیار پوچ و بی معنا خواهد بود، پس اصل نیاز انسان به دین یک مسأله جدی و ضروری است.

چرا اسلام؟

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در مسأله اسلام باید ببینیم کدام دین صادق و کدام صادق نیست، اظهار داشت: باید دینی را انتخاب کنیم که کامل‌ترین، جامع‌ترین و بهترین در میان دین‌های دیگر باشد و نظر عقلانی هم همین است که از دین کامل تبعیت کنیم تا به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بیشتر برسیم.

این نویسنده و محقق اسلام را به لحاظ موضوع و کارکرد بهتر و برتر از ادیان دیگر برشمرد و افزود: وقتی ادیان را مورد توجه قرار می‌دهیم می‌بینیم تناقض و تفاوت‌های زیادی در آن‌ها وجود دارد و اکثراً از واقعیات فاصله دارند و از منابع وحیانی در آن‌ها خبری نیست.

حجت الاسلام شاکریان گفت: انسان نیازهای معرفتی و پرسش‌های فراوانی دارد که بدون استمداد از منابع وحیانی نمی‌تواند پاسخ آن‌ها را پیدا کند از همین رو نیازمند دینی است که وحیانی بوده و از سوی خداوند نسخ نشده باشد و در کتاب آن تحریف صورت نگرفته و کتاب آسمانی آن معصوم از انحرافات و تغییرها باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دین‌هایی که از سوی خداوند نیامده و پیامبری آن‌ها را مطرح نکرده است باطل هستند، ابراز داشت: برخی دیگر از دین‌ها با توجه به اینکه از خداوند رسیده و دارای کتاب هستند باز دین الهی محسوب نمی‌شوند چون در آن‌ها تحریفات و تغییرات فراوانی به وجود آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دین اسلام تنها دینی است که در بین ادیان دیگر هم از سوی خداوند آمده و هم در کتاب آسمانی آن تحریفی صورت نگرفته است، گفت: این دین استناد الهی دارد و سخنگوی اصلی کتاب آن خود خداوند است و این امر موجب می‌شود که دین اسلام با دارا بودن کتاب آسمانی موثق یک دین کامل و جامع باشد.

چرا تشیع؟

وی در جواب این سؤال که چرا باید در دین اسلام تشیع را مدنظر قرار داد، اظهار داشت: باید دید کدام مذهب اصالت دین اسلام را بیشتر رعایت کرده و دستورات خداوند را سرلوحه زندگی خود قرار داده است و چه مذهبی را پیامبر از ابتدای دعوت به اسلام تا آخرین ساعات زندگی حضرت مورد توجه قرار داده است.

حجت الاسلام شاکرین با اشاره به اینکه موارد و مدارک فراوانی وجود دارد که پیامبر سفارش به یاری اهل بیت(ع) و تشیع کرده است، افزود: پیامبر در بسیاری از سخنان و بیانات خود به روش‌های فراوان به امامت و ولایت اهل بیت(ع) و وصی بودن آن‌ها اشاره کرده است که غدیر نمونه ای از این موارد است.

وی با بیان اینکه احادیث و روایات فراوانی در مورد مذهب تشیع، امامت و ولایت وجود دارد، افزود: هر دینی که از مصونیت بالاتر و بهتری برخوردار باشد دارای حقانیت بیشتری است و دین تشیع دینی است که دارای مصونیت و حقانیت است.

این نویسنده و محقق عقلانیت را یکی از امتیازات بالای مذهب شیعه دانست و گفت: شیعه خرد گرا است و این خرد خود را از پیامبر(ص) و ائمه(ع) گرفته است در حالی که اهل سنت خرد گریز هستند و اکثر استنادات آنان پوچ و غیرواقعی هستند و دارای استحکام نیستند.

حجت الاسلام شاکرین در پایان یکی دیگر از امتیازات شیعه را اندیشه مضبوط سیاسی این مذهب عنوان کرد و افزود: اندیشه و فکر سیاسی شیعه در فرقه های دیگر اسلام و حتی ادیان دیگر وجود ندارد و این خود سبب شده تا تشیع از دیگر مذاهب متمایز شود، پس نتیجه این می‌شود که دین‌داری، اسلام داشتن و شیعه بودن امری مهم و رستگار کننده است. /907/پ201/ن

ارسال نظرات