۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۴۵۴۹۲
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه:

آینده‌پژوهی گفتمان رایج حوزه‌های علمیه شود

خبرگزاری رسا - معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه، شرط پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه را تبدیل شدن آینده پژوهی به گفتمان رایج حوزه‌های علمیه دانست.
حجت الاسلام نبوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در نشست علمی «آینده‌پژوهی و تبلیغ» که پانزدهم آبان در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، بخشی از مشکلات فعلی حوزه را به سبب غفلت از بحث آینده‌پژوهی دانست.
 
وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی یکی از ارکان آینده‌‌پژوهی محسوب می‌شود و آن را به پیش‌بینی معنا کرده‌اند،‌ افزود: برنامه‌ریزی براساس پیش‌بینی‌هایی انجام می‌شود که با شناسایی اهداف و نیازها برای آینده صورت گرفته است.
 
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه ادامه داد: برنامه‌ریزی برای مشکلات موجود سهل است، اما برای مشکلات نامرئی و نیامده دشوار است، زیرا مشکلات و نیازها در آن معلوم نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: در آینده پژوهشی نیازها و مشکلات آینده شناسایی می‌شود و دنبال کردن تغییراتی که در گذشته روی داده یکی از مؤلفه‌های شناسایی نیازها و مشکلات آینده است.
 
حجت‌الاسلام نبوی با بیان این در آینده پدیده‌های پیش‌بینی نشده نیز وجود دارد، افزود: پیشرفت علم، افزایش ضریب امنیت و افزایش میزان رفاه مردم نمونه‌ای از مؤلفه‌های قابل بررسی در موضوع آینده پژوهی است.
 
وی بیان داشت: برخی می‌گویند دین زاییده جهل است، این سخن اشتباهی است؛ چراکه در زمان حاضر برخی از دین داران از مجهولات برای تبلیغ دین استفاده می کنند.
 
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به این که قرآن در تبلیغ دین تکیه بر معلومات کرده است، گفت: با پیشرفت علم، مجهولات بشر کم می‌شود، از این رو تکیه بر مجهولات برای تبلیغ دین کارآمد نخواهد بود.
 
وی افزود: استدلال قرآن بر اساس معلومات است، خداوند برای عرب زمان پیامبر(ص) شتر را مثال زده است، زیرا برای آنان شناخته شده بود، از این‌رو باید برای تبلیغ به سراغ معلومات رفت و این روش در آینده قابل پیگیری است.
 
حجت‌الاسلام نبوی با بیان این‌که گزاره‌های دینی پس از بررسی پدیده‌های آینده و پیش‌بینی متغیرهای آن، عرضه می‌شود، شرط پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه را تبدیل شدن آینده پژوهی به گفتمان رایج حوزه‌های علمیه و طلاب دانست.
 
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه ادامه داد: در تحقیقی که در لبنان انجام دادم به این نتیجه رسیدم که بسیاری از ایرانیان پس از ورود به لبنان از فضای باز آنجا سوءاستفاده می کنند اما پس از مدتی به فطرت خودشان باز می گردند.
 
وی بیان کرد: ارتباطات در آینده و علوم، زندگی آینده، پوچ‌گرایی تولید و تزریق شبهه و برخورد با ادیان انحرافی از موضوعاتی است که باید دنبال شود.
 
حجت‌الاسلام نبوی خاطرنشان کرد: این جلسه جایگاه طرح ایده است و در مرحله‌های بعدی باید در بررسی‌های میدانی به این پرداخت که برای جامعه چه اتفاقی می‌افتد.
 
وی ادامه داد: اکنون در حد بایسته به تبلیغ پرداخته نمی‌شود، نظام فعلی حوزه در برابر مشکلات روز پاسخگو نیست چه برسد در برابر مسائل آینده و بر همین اساس تغییراتی باید صورت گیرد./914/پ202/ی
ارسال نظرات