۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۴۷۳۵۷
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (68)؛

شیعیان از عاشورا و کربلا درس ولایت‌مداری و استقامت در راه حق بیاموزند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) درس کربلا را پاسداری از پیمان با ولی خدا دانست و گفت: شیعیان باید از عاشورا و کربلا درس عهد به پیمان، ولایت‌مداری و استقامت در مسیر حق در بدترین شرایط را بیاموزند.
واقعه عاشورا

حجت‌الاسلام سید محمدرضا موسوی‌نسب، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) به بررسی نقش کربلا و مراسم سوگواری سالار شهیدان در تقویت اخلاق، تربیت و تهذیب افراد پرداخت، گفت: معرفت و شناخت نقش بسیار مهمی در تربیت صفات نیک در انسان دارد.

وی ادامه داد: معرفت به هستی، ماهیت دنیا و زندگی سبب شناخت خدا و وظیفه ما در قبال حق تعالی می‌شود که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوانی شده و زمانی ما می‌توانیم این معرفت را داشته باشیم که از سخنان و فرمایشات اهل‌بیت(ع) به ویژه اباعبدالله الحسین(ع) بهره داشته باشیم.

آدم شدن، هدف خلقت

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: هدف از زندگی تقرب به درگاه خداوند است و ما خلق شدیم تا در این عالم آدم شویم و مکتب اهل‌بیت(ع) را بشناسیم.

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب با اشاره به این‌که آدم بودن سبب به وجود آمدن کرامت و صفات عالی انسانی در وجود افراد می‌شود، اظهار داشت: سیدالشهدا(ع) و اصحاب به تبع ایشان در حقیقت تجلی یک انسان واقعی با تمام صفات و کمالات هستند.

وی اضافه کرد: آدم شدن مشکل است ولی محال نیست، اگر ما از صفات و حالات اباعبدالله الحسین(ع) همچون شجاعت، ایثار، شهامت، پایداری و استقامت در راه خدا که در واقعه عظیم کربلا به وقوع پیوست الگوبرداری کنیم به آدمیت و روحانی شدن می‌رسیم.

درس کربلا، پاسداری از پیمان با ولی خدا

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: کربلا افزون‌بر درس‌های معنوی و اخلاقی نشان‌دهنده عواقب دنیا پرستی، مال پرستی و عهدشکنی با ولی خدا است و این نشان از آن است که اگر زمینه‌ و ریشه فرد اصلاح نشود تا دقایق آخر گرفتار گمراهی می‌شود.

وی اظهار داشت: شیعیان باید از عاشورا و کربلا درس عهد به پیمان، ولایت‌مداری و استقامت در مسیر حق در بدترین شرایط را بیاموزند و نسبت به پیمانی که با ولی خدا می‌بندند پاسدار بوده و ایثار که یک کرامت انسان است را در خود تقویت کنند.

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان از فرصت مراسم سوگواری برای تبیین سبک زندگی اسلامی بهره برد»، گفت: صفات اخلاقی مبتنی بر بینش است و تأمل در واقعه کربلا بینش فرد را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات افراد جامعه ما عمل نکردن به دانش و آگاهی‌ خود است به گونه‌ای که سبک زندگی اسلامی و دینی تنها به صورت شعاری مطرح می‌شود و امید به عمل آن چه در سطح کلان و چه سطح جزئی نمی‌رود.

سران کشور پیشتاز ترویج سبک زندگی اسلامی باشند

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که سران قوای سه‌گانه باید پیشتاز ترویج سبک زندگی اسلامی در نسل خود باشند، بیان داشت: سران کشور الگو برای دیگران هستند از این‌رو اگر سبک زندگی اسلامی در بین آن‌ها مورد توجه قرار گیرد بیشتر در مردم نیز تأثیر خواهد داشت.

وی در پایان اضافه کرد: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که خداوند در قرآن می‌فرماید «از خود شروع کنید » با این وجود نباید منتظر باشیم تا سران کشور سبک زندگی اسلامی را در پیش بگیرند بلکه باید خودمان در زندگی از سبک زندگی اسلامی بهره داشته باشیم./993/ت302/ن

ارسال نظرات