۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۴۷۵۰۴
با حضور آیت الله علوی گرگانی؛

بخش مرمت و بازسازی شده مسجد جامع گرگان افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ بخش مرمت و بازسازی شده مسجد جامع گرگان امروز با حضور آیت الله علوی گرگانی افتتاح شد.
افتتاح بخش مرمت شده مسجد جامع گرگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت الله علوی گرگانی در این مراسم با بیان این که مساجد جامع بلاد اسلامی از جمله ابنیه میراث فرهنگی است، گفت: خوشبختانه این ابنیه مهم فرهنگی با تلاش مسؤولان مرمت و بازسازی شده است.

 

وی با مهم ارزیابی کردن جایگاه مساجد و اماکن مذهبی در جوامع اسلامی، خاطرنشان کرد: باید برای حفظ و نگهداری این ابنیه های مذهبی تلاش شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در این مراسم با بیان این که این سازمان با بهره گیری از رهنمودهای مراجع عظام تقلید و روحانیت در جهت مرمت و بازسازی این اماکن دینی گام برداشته است، گفت: دراین مدت و با تلاش های صورت گرفته این مسجد به کاربری اصلی خود بازگردانده شده است.

 

قربان عباسی، مدیر کل میراث فرهنگی گلستان با بیان این که درب شمالی مسجد جامع گرگان و مناره آن با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون ریال در سال 91 مرمت و بازسازی شده و مناره این مسجد از دل دیوار بیرون کشیده شده است، خاطرنشان کرد:  استحکام بخشی بنا، مرمت و آزادسازی مناره و بازپیرایی مناره مسجد و هم چنین ساخت درب چوبی ضلع شمالی مطابق با فرم اولیه، سنگفرش پیرامون، مرمت و بازسازی ایوان غربی، جمع آوری پوشش سقف الحاقی به بنا و برگرداندن آن به شیوه سنتی را از جمله اقدامات مرمتی در این مسجد است.

 

وی افزود: اندود داخلی بنا، بازسازی تاسیسات الکتریکی و بندکشی بدنه مناره، بازسازی پوشش مناره و جمع آوری سنگ ازاره و اجرای بندکشی در بدنه آجری بنا از دیگر اقدامات در این مسجد عهد سلجوقی است.

 

عباسی در ادامه سخنان خود با اشاره به ثبت دو اثر معنوی ناملموس چهل منبر و علم بندان در فهرست آثار ملی کشور، به رونمایی این دو اثر در این مراسم اشاره کرد و گفت: با توجه به ایام محرم و مناسبت داشتن این دو مراسم با این ایام، از ثبت ملی طوق بندان یا علم بندان به شماره 431 و مراسم چهل منبر گرگان به شماره 550 رونمایی شد./950/پ202/ب

ارسال نظرات