۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۴۸۳۴۰
در بلگراد برگزار شد؛

گزارشی از برگزاری سمینار «اسلام معاصر در مصر»

خبرگزاری رسا ـ سمینار «اسلام معاصر در مصر» با حضور کارشناسان به همت مرکز علوم دینی قم در بلگراد برگزار شد.
سعيد خليل اويچ مرکز علوم ديني قم در بلگراد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد سلسله سمینارهای تخصصی را با هدف معرفی و تبیین محتوای مقالات علمی منتشر شده در شماره‏ نخست مجله‏ علمی ـ تخصصی علوم دینی «قم» برگزار می‏کند که سمینار تخصصی اول، 30 آبان، در مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد صربستان برگزار شد.

معمر خلیل‏اویچ، سردبیر مجله علوم دینی «قم»، در مورد خصوصیات پژوهشی و روشی مجله و اهمیت این نشریه در عرصه‏ تولید علم و مشارکت در مدیریت علم توضیح داد.

سعید خلیل‏اویچ، رییس مرکز علوم دینی «قم» و ایوان کاستیچ از مرکز بالکانی مطالعات خاورمیانه، نتایج پژوهش خود را پیرامون اسلام معاصر در مصر ارائه کردند.

این سمینار در دو بخش اجرا شد. در بخش نخست، ارائه کنندگان تحلیل خود را نسبت به ابعاد گوناگون اندیشه‏ی معاصر مسلمین مصر بیان نمودند و در بخش دوم، مباحثه و گفتگوی تعامل‏گرایانه با مشارکت فعال همه‏ حاضران، به مدت یک ساعت، برگزار شد.

نگرش نادرست به هستی، پیامدهای بسیار ناگواری را در عرصه‏ «تولید علم» ایجاد کرد

معمر خلیل‏اویچ، در بخشی از سخنانش ابراز داشت: هر عمل انسان، اعم از فردی یا اجتماعی، مؤخر از تصور آن عمل می‏باشد؛ بدین گونه که تا صورت آن عمل در روح و جان انسان ایجاد نشود، آن عمل نیز به وقوع نخواهد پیوست که این صور افعال و اعمال، همواره مقدم بر خود آن‏ها هستند.

وی اظهار داشت: انسان، از هنگامی که تعقل خود را آغاز کرد، این‏گونه تصورها را «آگاهی» می‏خواند. با افزایش کمی و کیفی میزان این آگاهی‏ها، نیاز مبرمی به نظام‏بندی آن‏ها احساس شد. روند نظام‏مند نمودن این آگاهی‏ها منجر به تولید «علم» گشت، در حالی که طبقه‏بندی ثانوی این علوم، «نظام علوم» را تولید کرد. انسان که در آگاهی‏های جزئی خود (فردی و اجتماعی) درصدد بود تا واقع را کشف کند، لاجرم در این سیستم‏های بسیار پیچیده‏تر نیز به دنبال کشف واقع نظام‏مند بود. کشف واقع در این نظام‏های پیچیده، نیاز انسان را به یک سیستم جهان‏بینی صادق آشکار ساخت. او برآورده کردن این نیاز خود را از همان ابتدا در نظام دین جست و جو کرد.

وی ادامه داد: کنش‏ها و واکنش‏های متعددی که در قرون وسطی ایجاد شد، وضعیت فوق را برهم زد، به گونه‏ای که دین دیگر، خود را به صورت نظام واقع‏گرای جهان‏بینی نشان نمی‏داد. دین ابتدا به صحنه‏ی علوم عقلی بسنده کرد، ولی در آینده‏ای نزدیک، جای خود را در این عرصه نیز از دست داده، و به ساحت اسطوره قدم نهاد. بدین‏ترتیب، دین، از صحنه‏ی کشف واقع، یا به عبارتی دیگر، از صحنه‏ی «تولید علم» کنار رفت.

سردبیر مجله علوم دینی «قم» تصریح کرد: انسانی که به دنبال کشف واقع بود، این بار، لاجرم، به تنهایی و بدون همیاری نظام دین، به سراغ کاشفیت واقع رفت. او این بار نیز، به گمان خود، واقع را یافت، ولی نه در خارج خود، بلکه در درون هستی خود. او معیار هستی شد، به گونه‏ای که عالم وجود، چیزی غیر از او نبود.

وی گفت: این نوع نگرش به هستی، پیامدهای بسیار ناگواری را در عرصه‏ «تولید علم» نهاد. علمی که به منظور کشف واقع در عالم هستی ایجاد شده بود، این بار در خدمت انسانی قرار گرفت که مسیر واقعیت را به کلی گم کرده بود. با تغییر اساسی در تعریف «دین»، «واقعیت» و «علم»، مفهوم «علم دینی» که زمانی تنها روش کشف واقعیت بود نیز به کلی تغییر کرد.

معمر خلیل‏اویچ با بیان این که در چنین شرایطی، تنها روش نجات «علم انسانی» و «تمدن او» که برساخته‏ی علم است، بازگشت «دین واقع‏نما» به ساحت «تولید علم» است، ابراز داشت: به منظور همیاری در مسیر تحقق این امر مهم، مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد اقدام به انتشار مجله‏ی علمی-تخصصی علوم دینی «قم» نموده است، تا در جهان معاصر، بتواند ابعاد گوناگون «علوم دینی» را بازشناسی نموده و نتایج آن را به مجامع علمی، تخصصی و پژوهشی جهان عرضه کند.

نمایندگان رویکردهای گوناگون اندیشه‏ معاصر مسلمین در مصر به نفوذ مبانی علم و تکنولوژی مدرن غربی در جوامع سنتی خود موضع نمی‏گرفتند

در ادامه سعید خلیل‏اویچ در ابتدا به این نکته اشاره داشت که مراد از دوره‏«اندیشه‏ی معاصر مسلمین» در مصر، دوره‏ پس از سال 1798 است که ناپلئون آن کشور را به تصرف درآورد.

وی ادامه داد: در آن هنگام نیروی مذهبی در میان اعراب مسلمان، به صورت جدی، با چالش‏های فراگیر معرفتی و اجتماعی مواجه شدند. نخستین گروهی که به دنبال آشنایی با بنیان‏های معرفتی فرهنگی مدرن غربی بودند، گروهی از اندیشمندان مسیحی سوریه و لبنان و پیروان مسلمان آنان بودند که همگی رویکردی مدرنیستی داشتند. پس از آن، دو اتجاه مهم اندیشمندان معاصر مسلمان در آن بخش از جهان اسلام شکل می‏گیرند. یک اتجاه بر مسأله‏ اقتدار، تمدن و توسعه تأکید می‏کرد، در حالی که نمایندگان اتجاه دوم، پیش از هر چیز، به مسأله‏ی هویت می‏اندیشیدند.

رییس مرکز علوم دینی «قم» تصریح کرد: گروه نخست، سلطه‏ معرفتی غرب را می‏پذیرفت و اعتقاد داشت که علم غربی باید جای علوم سنتی کهنه‏ اسلام را بگیرد. نمایندگان اصلی این جریان تمدنی-عربی، طهطاوی در مصر و خیرالدین‏پاشا تونسی در تونس بودند. پس از آنها، جریان تمدنی- اسلامی به رهبری فکری سید جمال‏الدین اسدآبادی و محمد عبده مطرح می‏شود. سید جمال، هر چند سلطه‏ علمی و تکنولوژیکی غرب را می‏پذیرفت، لیکن به تحکیم وحدت فراگیر اسلامی توجه داشته و با قدرت در برابر استعمار غربی می‏ایستاد. شاگرد آنها، رشید رضا، اتجاه مذکور را به سوی اندیشه‏های سلفی هدایت کرد.

خلیل‏اویچ به تفاسیر لیبرال و ناسیونالیستی از اسلام و مخالفان این رویکرد در مصر، پیش از جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: پس از جنگ جهانی و شکست اعراب از اسرائیل، گروهی از اندیشمندان مسلمان آن عصر به ایدئولوژی کمونیستی و مارکسیستی تمایل پیدا کردند. گروهی دیگر، در همان زمان، که به مسأله‏ هویت توجه داشت، به تدریج ظرفیت‏های توده‏های مردمی بهره می‏گرفت. در این گروه، اخوان المسلمین، به رهبری حسن البنا و با اندیشمندانی چون سید قطب و محمد غزالی قرار دارند.

خلیل‏اویچ در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: نمایندگان رویکردهای گوناگون اندیشه‏ معاصر مسلمین در مصر، به لحاظ تاریخی، بیشتر بر اصول تأکید دارند، از غرب بیشتر فاصله می‏گیرند، به فکر استقلال سیاسی و اجتماعی جوامع خود بودند، ولی در عین حال هیچ کدام نسبت به نفوذ مبانی علم و تکنولوژی مدرن غربی در جوامع سنتی خود موضع نمی‏گرفتند.

برای تحلیل صحیح مجموعه‏ اندیشه‏ معاصر مسلمین به اختصاصات اصطلاحی هر کدام از اندیشمندان توجه کنیم

همچنین ایوان کاستیچ به ابهام‏های موجود در اصطلاحات مدرنیسم، تجدد و اصلاح‏گری اسلامی، سلفی‏گری، وهابی‏گری و بنیادگرایی اشاره و تأکید کرد: غالباً این اصطلاحات از همدیگر تفکیک نمی‏شوند. ابهام‏های مذکور در عرصه‏ی اصطلاحات منجر به ارائه‏ تحلیل‏های نادرست در باب اندیشه‏ی معاصر مسلمین مصر و سایر بخش‏های جهان اسلام می‏شوند.

 وی مواضع برخی از نمایندگان اخوان المسلمین و همچنین عبدالرحمان کواکبی را در باره ملی‏گرایی عربی تحلیل کرد و گفت: اندیشمندان معاصر گوناگون این اصطلاح را به معانی مختلف به کار می‏بردند؛ از این رو لازم است برای تحلیل صحیح مجموعه‏ اندیشه‏ی معاصر مسلمین به اختصاصات اصطلاحی هر کدام از اندیشمندان توجه کنیم.

کاستیچ بر اهمیت و تأثیر اندیشه‏های عرفانی در تحکیم خودآگاهی اندیشه‏ی معاص مسلمین هم تأکید کرد و اظهار داشت: حسن البنا، مؤسس اخوان المسلمین، تا پایان عمر خود به چارچوب‏های اندیشه‏ای و علمی طریقت حصافیه مقید ماند.

گفتنی است، در بخش گفت وگوی این همایش، با مشارکت حاضران، به تفصیل پیرامون معنای دقیق اصطلاحات مدرنیسم، تجدد و توسعه در حوزه‏های معرفتی گوناگون، در باب رویکرد روشی اخوان المسلمین، سلفی‏ها و سکولارها در مصر امروز در ارتباط با تنظیم قانون اساسی جدید این کشور و همچنین در مورد ویژگی‏های اصلی جریان تولید علم دینی در جهان معاصر بحث و گفت وگو شد./918/پ201/س

ارسال نظرات